Annonce
Læserbrev

Vi skal sikre ungdomsuddannelser i de mindre byer

Læserbrev: Mange unge grubler i disse dage over hvilken uddannelse, de skal vælge. Ansøgningsfristen for landets ungdomsuddannelser er nemlig lige om hjørnet. I øjeblikket har unge fra Syddanmarks mindre byer og landområder mulighed for at søge ind på en ungdomsuddannelse tæt på deres hjem. Men i fremtiden er det langt fra sikkert, at det forholder sig sådan.

I Syddanmark kæmper ungdomsuddannelserne med faldende elevtal. Det skyldes til dels, at vi går nogle små overgange i møde, men også at mange unge foretrækker at gå på en ungdomsuddannelse i regionens større byer. Blandt andet i Vejle oplever man en større interesse fra de unge, og ansøgningstallet på byens ungdomsuddannelser er steget med 26 procent siden 2009. Det går ud over uddannelsesstederne i byer som Grindsted og Tørring. For at sikre uddannelsernes overlevelse i de mindre byer, mener vi, at der bør sættes et loft over antallet af klasser på de populære ungdomsuddannelser i de større byer.

For en del unge er afstanden mellem hjemmet og uddannelsesstedet afgørende. Bliver transporten for lang og besværlig, vil nogle unge helt fravælge en ungdomsuddannelse. Det gælder om at holde de unge i uddannelsessystemet, og det gør vi først og fremmest ved at sikre, at de fortsat kan uddanne sig på gode ungdomsuddannelser i deres lokalområde. Det er derfor helt afgørende, at vi bevarer ungdomsuddannelser i byer som Grindsted og Tørring. Uddannelsesstederne er samtidig vigtige arbejdspladser i de mindre byer. Uden dem vil vi opleve en større fraflytning i områderne.

Region Syddanmark har netop sendt et forslag til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, hvori de foreslår, at der fastsættes et loft over, hvor mange klasser de to gymnasier i Vejle – og 21 andre almene gymnasier i regionen, må oprette for skoleåret 2020 til 2021. Beslutningen ligger nemlig hos ministeren.

Vi mener, at forslaget er fornuftigt. At sikre uddannelse i hele landet er en politisk opgave, som skal løftes på Christiansborg og i samarbejde med regionerne. Heldigvis har regeringen øje for landdistrikterne. Socialdemokratiet arbejder for et samlet Danmark, hvor ressourcerne fordeles retfærdigt mellem by og land.

Vi skal have et Danmark, hvor det er attraktivt at bosætte sig uden for de større byer. Et Danmark i balance. Derfor skal landets unge naturligvis også i fremtiden have mulighed for at vælge en ungdomsuddannelse tæt på deres hjem.

Annonce
Ann Charlotte Gaardsvig Vilstrup
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce