Annonce
Gear

Vi tester: Den populære dansker-Audi tager sig godt ud

Testbilen er med en velfungerende 2,0 dieselmotor og 150 hk, men 1,5 benzinudgaven vil formentlig være et bedre valg til de fleste private købere. Foto: Thomas Hjortshøj
Den nye Audi A3 har designmæssigt taget et lidt større skridt end vanligt, teknikken er i top, mens materialekvaliteten er dykket lidt.
Annonce

Lamborghini Countach har været inspiration til vores nye A3. Sådan lyder det fra Audi med henvisning til de indadbuede karrosseriplader på siden og de skarpe kanter.

Jo, du læste rigtigt, tyskerne hævder, at de har haft den brutale italienske kult-sportsvogn fra 1970'erne i baghovedet, da de kom på designet til den nye A3.

Hvis du tænker Lamborghini Countach ved synet af den nye Audi A3, skal du enten have pudset brillerne eller være ansat i Audis eget designteam. Der er dog flere nye synsindtryk, end det plejer at være tilfældet i en A3.

Fronten er da gjort mere aggressiv, skuldrene bredere, og dørsidernes buer og skarpe kanter er også en ny feature.

AUDI A3 SPORTBACK 35 TDI SLINE S-TRONIC

Pris: 404.987 kr.

A3 fra: 299.988 kr.

Forbrug: 20,4 km/l

CO2 per km: 128 g

Grøn ejerafg.: 1.110 kr. halvårl.

Motor: 2,0 diesel med fire cylindre

Hk: 150/ 3.000 o/min.

Nm: 360 Nm/1.600 o/min.

0-100 km/t.: 8,4 sek.

Topfart: 224 km/t.

Anhængervægt: 1.800 kg m/bremser

L/B/H: 434/182/145 cm.

Annonce

Tro mod sit koncept siden 1996

Forfatteren Ernest Hemingway er ofte blevet citeret for det berømte udtryk "Less is more". Lidt det samme har altid gjort sig gældende med Audi A3. En kompakt bil med avanceret teknik og høj kvalitet.

Den første model kom i 1996 og var en af de første små luksusbiler. Jo, BMW havde tidligere lanceret en 3-serie Compact, men A3 kom før Mercedes A-Klasse og den senere BMW 1-serie. Som det har været tilfældet med alle de forrige generationer, har den nye udgave også teknik fra VW Golf.

Priserne starter ved 299.990 kroner for en 30 TFSI med 110-hk benzinmotor.

Næste trin hedder Prestige og har en merpris på 10.000 kroner, mens det sportslige S-Line kun fås til 35 TFSI og 35 TDI, hvor merprisen er 30.000 kroner. Automatgear har en merpris på 25.000 kroner.

Vi ville gerne have testet bilen med den nye 1,5-benzinmotor og mild hybridteknik, men på grund af nedlukning af Europas bilfabrikker har vi i stedet fået fat i en 35 TDI S-tronic i S-Line-udstyrstrim til 405.000 kroner.

Annonce

Højt udstyrsniveau

Generelt er udstyrsniveauet absolut pænt: Klimaanlæg, LED-lygter for og bag, sportssæder foran, adaptiv fartpilot, sportsrat, automatisk nødbremse med registrering af fodgængere og cyklister og parkeringsassistent, der selv kan parkere bilen, er standard. Prestige har 17-tommer fælge i stedet for 16 tommer og små udvendige designændringer, mens S-Line kører med sportsundervogn, 18-tommer hjul samt sportsligt trim ind- og udvendigt.

Alle, der stiger ud af den relativt minimalistiske kabine i den eksisterende A3 og ind i den nye model, vil få sig en overraskelse. Både på den gode og mindre gode måde.

Er man til digitale løsninger og store skærme, er der valuta for pengene. Alle modeller har et 10,25-tommer display foran føreren som standard, mens en 10,1-tommer af slagsen sidder integreret i midten. Umiddelbart er indtrykket positivt, det hele ser fantastisk godt ud og er til at finde ud af.

I en direkte sammenligning med det endnu mere digitale cockpit i den nye Golf vil vi klart foretrække det i Audien.

Der er Apple Carplay og Android Auto som standard, og både USB-A and USB-C er tilgængelig (ny og gammel standard). De danske udgaver har endda trådløs opladning af telefonen som standard.

Audi holder også fast i en stribe klassiske knapper til blandt andet klimaanlæg, mens volumenknappen desværre er erstattet af en underlig lille plasticplade, man drejer fingeren rundt på.

Indvendigt er der ikke mærkbare forandringer, så pladsforholdene agter og i bagagerummet er fortsat gode. Foto: Christian Schacht
Annonce

Alligevel lidt Lamborghini-dna

Indvendigt er der et mere troværdigt hint til Lamborghini, nemlig ventilationsdyserne, der faktisk ligner dem, vi kender fra den nye Lamborghini Urus, og den lille gearvælger kender vi også fra Porsche 911.

Selv om Audi hævder, at pladsforholdene skulle være blevet en anelse bedre, er det ikke noget, vi mærker. Det gør nu heller ikke noget, der er god plads foran og på bagsædet, mens bagagerummet på 380 liter også er som i Golf 8.

Sammenligner vi med BMW 1-serie og Mercedes-A-Klasse, er der heller ikke den store forskel.

Desværre har Audi valgt at spare på materialerne, der ikke føles så gedigne som i den nuværende udgave. For det første er der masser af billig plastic i midterkonsollen. Ved bagdørene er der også stenhårde materialer på dørarmlænet, mens dørkarmene heller ikke længere er beklædt så grundigt indvendigt. Et kig ned i brønden under bagagerummet afslører endda den nøgne karrosseriplade, som i forgængeren er foret med filt.

Forstolene er heldigvis gode og velstøttende, og der er alle muligheder for at opnå en perfekt kørestilling.

Interiøret har taget et kæmpe skridt ind i den nye digitale verden og er generelt vellykket. Foto: Christian Schacht
Annonce

Velkørende

Fuld af entusiasme æder den lille Audi sving med en lyst, som ellers kun kendes fra sydtyskernes hang til Weissbier. Og hele seancen foregår i perfekt balance.

Okay, rigtig underholdende bliver det ikke, men absolut kompetent og med en glimrende komfort i behold. Via drive select kan man bladre sig gennem flere forskellige køreprogrammer, men man skal helt op i sport for at mærke nogen forskel. Det, der dog slår mig allermest, er den ekstreme grad af letkørthed, som præger modellen - alt fra det letgående styretøj til det letskiftende og behagelige automatgear gør kørslen til en leg.

Det syvtrins automatgear fungerer nemlig fremragende med behagelig evne til rolig tilkobling og hurtige skift, og den ganske kraftige dieselmotor er en af klassens bedste, når det gælder effektivitet og akustisk tilbageholdenhed, for der er både masser af power, god økonomi og ikke for meget støj.

De fleste private kunder vil dog givetvis blive mere tilfredse med den nye 1,5-benzinmotor, som vi lige har testet i Golfen, og som her er hurtig, støjsvag og gør en A3 10.000 kroner billigere. I slutningen af året dukker der også en plug-in-hybrid op, formentlig i to udgaver med 204 eller 245 hk.

Triller man mest rundt i byen eller ikke har det store temperament, vil en 110-hk benzinmotor givetvis også være en udmærket løsning.

Apropos Golf, så er der cirka 20.000-30.000 kroner at spare, hvis man tager hensyn til udstyrsniveau.

I forhold til de to konkurrenter fra BMW og Mercedes befinder Audi sig omkring 20.000-25.000 kroner over 1-serien og A-Klassen. Under alle omstændigheder er Audi A3 mindst på niveau med konkurrenterne, endda nok et nøk mere helstøbt.

Den nye Audi A3, her med S-Line-udstyr, har et lidt mere aggressivt udtryk. Foto: Thomas Hjortshøj
Annonce

Konklusion

Den nye Audi A3 fungerer fremragende med et design, som er peppet lidt op med især et opsigtsvækkende interiør, der er superavanceret, velfungerende, men også lavet i lidt billigere materialer end før. Teknikken er til gengæld i top, og A3 virker umiddelbart som en marginalt bedre bil end ærkekonkurrenterne fra BMW og Mercedes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt For abonnenter

Advokatundersøgelse uddeler kraftige tæv til tidligere VUC Syd-ledelse: Dårlig ledelse, inhabilitet og dokumentsjusk

Annonce