Annonce
Biler

Vi tester: Den store tyske Audi er til dem, der ikke vil have en SUV

Testbilen er med 286 hk dieselmotor, der sikrer overlegen trækkraft, mens automatgearet er noget langsomt til at finde det rigtige gear. Foto: Christian Schacht
Audi A6 Allroad tilbyder firehjulstræk, luftaffjedring og et design, der får chaufføren til at se lidt mere eventyrlysten ud. Et par ting generer desværre føreren i det daglige.

Visse ting forandrer sig heldigvis ikke. Ikke særlig meget i hvert fald.

Tag nu bare den nye og fjerde generation Audi A6 Allroad, der placerer sig meget tæt op ad idéen fra den første Allroad, der kom på markedet for godt 20 år siden: Det er stadigvæk en rummelig stationcar med ekstra gode terrænegenskaber og en gang pyntelister og beskyttelsesplader, så man nærmest ligner Indiana Jones, selv om man egentlig blot er på vej på arbejde.

Generelt har en A6 Allroad været en fremragende allrounder - og vel nok været en af de bedste Audier gennem tiderne.

Bilen har dog ikke vundet den store udbredelse, for vi kender snart alle historien om SUV'ernes succes, der i den grad har overskygget den klassiske Allroad, samtidig med at Volvo og Mercedes-Benz for længst har lavet lignende versioner af deres store stationcar.

Så der er altså to spørgsmål, vi skal have besvaret: Giver en terrænduelig A6 stadigvæk nogen mening, og er den seneste version en af de bedste Audier?

Annonce

AUDI A6 ALLROAD QUATTRO

Pris: 801.747 kroner.

Skattemæssig værdi: Kendes ikke, men cirka 700.000 kroner.

Testbilen: 1.185.410 kroner.

Forbrug: 13,3 km/l, WLTP-normen.

CO2 pr. km: 195 g.

Motor: 3,0 diesel med seks cylindre.

Hk: 286/3500 o/min.

Nm: 620/2250 o/min.

0-100 km/t.: 5,9 sekunder.

Topfart: 250 km/t.

Bil for over en million

Testbilen er en A6 Allroad Quattro 50 TDI Tiptronic, hvilket oversat til dansk betyder, at den har en 3,0-liters dieselmotor med seks cylindre og 286 hk.

Prisen er 802.000 kroner, men i bedste Audi-stil stryger prisen til himmels, efter at man er færdig med at krydse af i listen over ekstraudstyr, og testbilen lander helt oppe på 1.145.000 kroner.

Der foreligger ikke umiddelbart en officiel skattemæssig værdi på bilen, men vi gætter på, at den vil ligge omkring 100.000 kroner lavere end udsalgsprisen.

Kan man ikke bare nøjes med den almindelige Avant? vil nogen sikkert spørge. Og jo, det kan man da sagtens, men merprisen er i den sammenhæng forholdsvis beskedne 50.000 kroner for Allroad.

Man er dog tvunget til at køre diesel, og for tiden er den eneste anden variant den lidt svagere udgave med 231 hk, der kun er 20.000 kroner billigere. Sammenligner vi med en Audi Q5 med samme motorkraft, er prisen 4000 kroner lavere, så de to er faktisk direkte konkurrenter.

Fuldt digital koster ekstra

Inden døre er der kun få ændringer fra nogen anden A6. Samme materialer af høj kvalitet, samme layout, samme knapper, selv om der er meget få af dem. Vil man have hele pakken med det fuldt digitale instrumentcluster foran føreren, skal man dog et smut forbi listen over ekstraudstyr.

De to skærme i midten, som vi kender fra A8, A7 og Q8, er godt nok med i pakken, men det virtuelle cockpit foran chaufføren koster ekstra i en Audi A6.

Pladsmæssigt er vi godt hjulpet med rigelig plads til ben og hoved. Og et stort bagagerum. Kører du på skiferie, er bilen lettere at få bakset en skiboks op på end på de høje SUV'er.

Quattro-firehjulstrækket er indstillet specielt til Allroad. Det fungerer sammen med antispinkontrol for at sikre den rette mængde drejningsmoment til de hjul, der mest drager fordel af det.

Den er måske ikke ligefrem pimpet, men Audi A6 Allroad virker mærkbart mere eventyrlysten end de almindelige modeller. Foto: Christian Schacht

Avanceret kørselshjælp

I terrænet får man også assistance af en såkaldt nedkørsels- og hældningsvinkelassistent, der holder dig i hånden og sørger for, at vognen ikke løber løbsk. Den begrænser farten i området fra 2 til 30 kilometer i timen på stejle nedkørsler og bremser efter behov de fire hjul individuelt. Der findes syv forskellige programmer, herunder "Allroad" og "Offroad" til terrænkørsel.

Afgørende for den nye Allroad er luftaffjedringen, der er standard, og ud over at være god til at sikre kørekomfort på langt de fleste overflader giver den mulighed for at hæve og sænke bilen manuelt eller automatisk for at give den afgørende frihøjde, når det er nødvendigt, eller gøre det lettere at entrere vognen, når du stiger ind. Den kan hæves 45 millimeter mere end en almindelig Avant.

Interiøret er komplet digitalt, men løsningen foran chaufføren koster ekstra. Foto: Christian Schacht

Overlegne kræfter

Den store dieselmotor har 48 volt mild hybridteknik, men det er ikke noget, man mærker meget til i det daglige, for det er yderst sjældent, at motoren slår helt fra. I det hele taget er den stærke dieselmotor ikke særlig økonomisk, for vi kørte ikke meget mere end omkring 11 km/l under testen.

Den motors force er lynhurtige overhalinger med en lyd så rund og blød som Placido Domingo, og chaufføren må snart knibe sig i armen for at konstatere, om man drømmer eller er vågen. Kun fartvindens lette susen afslører, at vognen er i fart, og den klassiske V6-brummen.

Nå ja, når det er koldt, slipper der en smule metallisk klang fra dieselmotoren ind i kabinen. Den stærke V6 TDI-motor har også rigelig trækkraft til en anhængervægt på op til 2,5 t.

Der er ros til Audi for at gøre det progressive styretøj til standard, for det arbejder mere og mere direkte, jo mere rattet drejes, men alligevel bør man overveje firehjulstyring, der ikke kun får den store stationcar til at vende på en tallerken, men generelt giver en mere sportslig opførsel.

Som kontinentalkrydser er Audi ganske enkelt eminent, men vi bliver af og til irriterede over gearkassens udprægede langmodighed, for den er alt for lang tid om at finde det rigtige gear. Det er helt galt, hvis man kører i "Comfort"-indstillingen, som man fristes til at gøre.

Nu vi er i gang med irritationsmomenterne, så fungerer pakken med adaptiv fartpilot og styrehjælp som udgangspunkt rigtig godt, men det er vældig generende, at i bilen kommer der advarsler om, at man skal holde på rattet, selv om man allerede gør det i forvejen. Det gøres bedre og med en mere effektiv sensorteknologi hos for eksempel BMW og Mercedes.

Komforten er virkelig på et højt niveau, og der er god plads i kabine og bagagerum. Foto: Christian Schacht

Er der bedre alternativer?

Ikke umiddelbart. Mercedes E-Klasse All Terrain, som er en direkte konkurrent, koster 789.000 kroner og har kun en dieselmotor med 194 hk, mens den kraftige version med 340 hk diesel koster en million. Så er Volvo XC90 Cross Country med 235 hk diesel faktisk en større konkurrent til en pris på 735.000 kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce