Annonce
Biler

Vi tester: Fornuftig Toyota-familiebil i løbedress

Corolla GR Sport er klart sportslig i sit udtryk, men er som udgangspunkt en familiebil. Opsætningen spiller godt sammen med hybridmotoren på 184 hk. Men den er også godt betalt. Foto: Jens Overgaard
Med Corolla stationcar i GR Sport-versionen og den store hybridmotor på 184 hk forener Toyota det praktiske med et GTI-snit. Men prisen løber også op.

Masser af snusfornuft. Det er, hvad Toyota er kendt for og leverer. Men nu skal der andre boller på suppen hos det japanske mærke, som nærmest har kastet hæmningerne med den sportslige Gazoo Racing-afdeling.

Det smitter også af på de mere hverdagsagtige modeller, hvor den ret nye og godt skårne Corolla Touring, som er stationcar-modellen, springer ud som GR Sport version.

Hjertet er den nye og største hybridvariant med 184 hk, der her er bestykket med et setup, som bl.a. omfatter sportstrim, alufælge på 17 eller 18 tommer, sortlakeret tag samt kabine med bl.a. skålformede bucketsæder, sportsrat, aluminiums-detaljer samt digital instrumentering. Men også en pris, der løber op i 414.000 kr.

Annonce

Toyota Corolla Touring Sports H3 2,0 Hybrid GR Sport

Fire stjerner

Pris: 413.990 kr.

Brændstoføkonomi: 18,9 km/l (WLTP)

Ejerafgift, halvårlig: 500 kr.

CO2 per km: 120 gr.

Motor: Firecylindret benzinmotor på 2,0 liter, der fungerer med en elmotor på 109 hk.

Ydelse: 184 hk

Moment: 190 Nm.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 8,1 sek.

L/B/H: 465/179/144 cm

Anhængervægt u/m bremse: 450 kg/750 kg.

Motor med boost

Det er en pæn slat penge. På den anden side er der ikke mange biler, som på samme måde forener at være en fornuftig familieflytter med et så frækt anstrøg, selv om undervognen er den kendte, og stationcaren kører mere komfortabelt end sportsligt. Men den er til gengæld kvik.

Princippet med drivlinjen, hvor en 2,0 liters benzinmotor spiller sammen med et batteri og en elmotor, der kan opsamle energi, så dråberne strækkes, eller give boost til motoren, er enkel. Det fungerer godt i hverdagen og spiller fint sammen med e-CVT automatgearkassen med milliongear.

Den store motor er forholdsvis ny hos Toyota og er langt mindre anstrengt end den oprindelige 1,8 liters sag på 122 hk, der fås med samme udstyr næsten 60.000 kr. billigere. Vi kan stadig høre, at værket arbejder ved acceleration, men det foregår langt mere overlegent her. Selv om der er lagt op til performance, er det en bil, som mest af alt både er kultiveret og komfortabel til langfart frem for at være en racer. Godt hjulpet af benzinmotoren med moment på 190 Nm og en kraftig elmotor på 109 hk, så den i højere grad selv kan trække bilen. CVT-gearet bliver vi aldrig venner med, men kraftoverskuddet er her så stort, at bilen ikke går så højt op i omdrejninger ved acceleration som lillebroren.

Masser af udstyr

Inden døre kan vi skue en instrumentering, der i bedste Toyota-stil er overskuelig, men ikke så spændende. Skærmen på otte tommer er også noget grovkornet. Den digitale instrumentering med blåt lys og head up-display fungerer dog fint og sidder lige i synsfeltet.

På den praktiske front byder Corollaen på fint med plads for og agter, mens bagagerummet på 598 liter har tilstrækkelig med plads.

GR Sport-modellerne byder på pakken udstyr som bl.a. full LED-forlygter, nøglefri start, elektrisk bagklap, Apple Carplay, trådløs opladning af mobiltelefonen og meget andet. Her er også en omfattende sikkerhedspakke med bl.a. vognbaneassistent og adaptiv fartpilot med køassistent. Den indbyggede skilteaflæser levede dog lidt sit eget liv og var ikke altid helt ajour med farttavlerne.

Hvis du ser på de andre Corolla-modeller med samme motor, er GR Sport dog også dyrt betalt. Du kan f.eks. få stationcaren med den omfattende H3-udstyr til 339.000 kr., men hvis du er i spender-hjørnet, er her til gengæld meget udstyr i forhold til den ypperste H4-variant., der koster hele 431.000 kr. Da Corolla mest appellerer til private, er det dog formentlig få, som vil gå op i de luftlag. Firmafolket kan til gengæld erhvervslease en Corolla Touring Sports H3 Business line fra cirka 250.000 i beskatning, og det er en ganske fin pakke til prisen.

Stationcar-versionen af Corolla er rummelig, så den kan matche de fleste behov. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

GR Sport-versionen af Toyota Corolla er et forfriskende indslag, der viser at familiestationcars sagtens kan være både praktiske og inciterende, især med hybridmotoren på 184 hk, som er både kraftfuld og rimelig sparsommelig. Modellen har masser af udstyr, men er også forholdsvis dyr i forhold til de andre Corolla-versioner. Her er der for mange mere fornuft at købe en billigere variant som f.eks. H2- eller H3-modellen og så opgradere med større fælge og ekstra trim.

Den digitale instrumentering klassisk Toyota-stil, men den er peppet op med sportslig stil. Foto: Jens Overgaard
Bucket sportssæder med fin støtte gør det lidt sjovere at fragte familien. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Stærk utilfredshed i Tønder og stor glæde på Rømø: Grænseåbning får meget blandet modtagelse

Sydjylland

Camping-indehaver skuffet over Mette Frederiksens delvise grænseåbning: Vi har brug for weekend-turister

Annonce