Annonce
Biler

Vi tester: Høj Audi har fået designersnit

Sportbacken er en mere elegant, potent udseende Q3'er. Køreegenskaberne er også strammet op. Foto: Christian Schacht
Den afrundende Audi Q3 Sportback er et nyt og mere coupélignende indslag i klassen af mellemstore suv'er. Vi går tæt på den nye model.
Annonce

Er der virkelig plads til en model som en høj Audi Q3 med en coupéagtig afrunding? Efter en uge i selskab med den nye Audi Q3 Sportback er svaret ja. Det tyske mærke tager sig dog også lidt dyrere betalt, det koster nemlig en snes tusinde kr. at stige op fra en almindelig Q3 til den afrundede model. Så priserne starter fra 444.000 kr. for en Q3 35 TDI Sportback med 150 hk dieselmotor og S-tronicautomatgear, hvor testbilen er den højest udstyrede S-line, der starter fra 492.000 kr. og med ekstraudstyr lander på voldsomme 770.508 kr.

I bedste Audi-stil løber det nemlig hurtigt op, når der skal lidt af det udstyr om bord, som gør det hele mere indbydende. Erhvervsfolket kan lease den testede model fra en beskatningsværdi på 440.000 kr.

Oplægget er, at du får en bil med suv'ens kvaliteter, der signalerer mere stil og mindre terræn. Det gælder i høj grad i Q3 Sportback. Udgangspunktet fejler ikke noget. Den nye Q3, som kom i 2019, er både rummelig, letkørt og med en høj kørestilling, som giver et fint overblik i trafikken.

AUDI Q3 35 TDI S-TRONIC SPORTBACK S-LINE

Pris: 491.732 kr.

Testbilen: 770.508 kr.

Skattegrundlag fra: 440.000 kr.

Brændstoføkonomi: 16,4 km/l (WLTP)

CO2 per km: 150 g (WLTP)

Ejerafgift, halvårlig: 1.750 kr.

Motor: Firecylindret motor på 2,0 liter

Ydelse: 150 hk

Moment: 340 Nm/1.750-3.000 omdr.

Topfart: 205 km/t.

0-100 km/t.: 9,3 sek.

L/B/H: 450/184/156 cm

Anhængervægt m/u bremser: 750 kg/2.000 kg

Annonce

Sportslig fremfærd

På den praktiske front matcher bagagerummet den almindelige Q3 med sine 530 liter. I hvert fald til kanten af bagsædet. Den skrånende bagrude tager nemlig 130 liter af den samlede plads.

Pladsen foran er fin for hærdebrede mandfolk. Det samme gælder på bagsædet, hvor vi ikke følte os hæmmet af den skrå taglinje agterude.

Det hjælper dog, at splitbagsædet kan forskydes i længderetningen ligesom i Q3. Det hele hjulpet af en C-stolpe med en stor vinduesflade, som både giver lysindfald og fint udsyn fra førerpladsen.

Alle Sportback-modeller har som udgangspunkt sportsundervogn, som giver en tand skarpere føling med underlaget og passer godt til den adrætte profil for modellen, hvor skærmkasserne er mere muskelsvulmende end i ophavet.

Du kan samtidig lege med indstillingerne i Audis Drive Select-system med seks forskellige opsætninger, der også er standard, ligesom et progressivt styretøj med en udveksling, som bliver mere kontant, jo skarpere du drejer på rattet.

Det giver en let sportslig fornemmelse, som gør det sjovere og mere præcist at styre i sving, uden at det går ud over komforten.

Dieselmotoren med et moment på 340 Nm arbejder gelinde og smooth sammen med det syvtrins automatgear og har tilstrækkelig med trækkraft til sikre overhalinger i trafikken. Selv om pilen for mange peger mod benzinmotor, er det den nye miljøvenlige Euro 6d-dieselmotor, og som her klarer 16,4 km/l. Til sammenligning klarer TFSI-benzinmotoren med ligeledes 150 hk 14,7 km/l.

Annonce

Klassisk instrumentering

Bag rattet er der udsigt til en Audi-classic instrumentering med indbydende materialer, tæt klikkende kontakter og bløde overflader samt etageopdelt instrumentbord med alcantarabeklædning. Der er dog enkelte områder med lidt for hård plast.

Q3-familien har alle en digital instrumentering med en 10,25 tommer skærm som standard, der her er opgraderet til en storskærm på 12,3 tommer. Den centrale skærm i midten på 10,25 tommer er skarp og rimelig hurtig. Men som vi har nævnt tidligere, er den sårbar over for fedtede fingre.

Testbilen har en ladning af Audis nye sikkerhedssystemer som adaptiv kørselsassistent, nødsituationsadvarsel og vognbaneskiftadvarsel.

Her er mange løftede pegefingre. Vi blev lidt trætte af assistenten, der konstant fortalte, når vi ikke var præcist i midten af vejen, og ratsensoren, som er styret af vægtbelastningen frem for sensorer som i bl.a. VW Passat. Hvis du ikke har hænderne et helt bestemt sted, reagerer den, og du skal ruske let i rattet eller flytte hænderne.

Designet adskiller sig markant fra den almindelige Q3'er. Foto: Christian Schacht
Annonce

Konklusion

Audi Q3 Sportback er en suv for dem, der lægger mere vægt på signalværdien frem for de gennemført praktiske - og som er villige til at betale ekstra for dem. Den er en naturlig udvikling i et bilmarked, hvor der kommer fortsat flere varianter. Merprisen i forhold til en almindelig Q3 er rimelig.

Den skrånende taglinje koster en smule plads i bagagerummet, mens der på bagsædepladsen er fint med plads og luft. Foto: Christian Schacht
Instrumenteringen med storskærme og alcantara er indbydende og virker eksklusiv. Men du betaler også for fuldt digitale instrumenter og ekstra trim. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Sønderjyske Fodbold For abonnenter

SønderjyskE går fri af nedrykning: Nu kan festen begynde

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Antons hus kan du få for 100.000 kroner

Annonce