Annonce
Biler

Vi tester: Ny Nissan SUV er på meget svær mission

Den nye Nissan Juke har beholdt den originale Juke-udstråling, men er trods alt noget mere afdæmpet i sit designsprog. Foto: Jens Høy
Det vrimler med fine biler i SUV-klassen, hvor Nissan gerne vil have dig til at vælge en Juke. For mange vil bilen være lidt for aparte og underlig at se på, mens andre vil elske, at den ikke ligner noget andet på markedet.
Annonce

Vil du have en moderne mini-SUV, der ikke ligner andre biler i klassen, så er det værd at kigge nærmere på Nissan Juke, der lige er landet hos forhandlerne.

Design er et gennemgående tema i køretøjet, og ingen kan tage det fandenivoldske look fra Juke, men du skal være indstillet på, at designet koster på funktionaliteten.

Det kan man forvisse sig om ved blot at trille en kort tur. De små rudearealer gør, at udsynet er dårligt grænsende til uanstændigt.

Det siger næsten sig selv, at overblikket skråt bagud er elendigt, men det overrasker alligevel, at kombinationen af en lille forrude og tykke A-stolper tager så meget af udsynet skråt forud. Det gavner heller ikke, at sidespejlene sidder i store spejlhuse.

Juke er ikke den bybil, som dimensionerne ellers lægger op til, og det kan godt vise sig at blive et handicap i konkurrencen.

Nissan Juke N-Design aut.

Pris: 280.590 kr.

Pris som testet: 302.690 kr.

Grøn ejerafg.: 580 kr. halvår.

Motor: 3-cylindret benzinmotor på 1.0 liter

Ydelse: 117 hk ved 5.250 omdr./min

Drejningsmoment: 180 Nm ved 1.750-4.000 omdr./min

Økonomi: 15,6 km/l.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 11,1 sek.

Annonce

Kræfterne rækker

Vi kører topmodellen, der hedder N-Design, og testbilen har desuden Bose audio med to store højttalere bygget ind i hovedstøtterne i bilens store bucketsæder.

Prisen er 280.590 kroner med automatgear, men basisudgaven Acenta starter ved 233.590 kroner med automatgear, mens billigste Juke, kaldet Visia, med manuelt gear koster fra 201.590 kroner.

Motoren er under alle omstændigheder den samme trecylindrede med 117 hestekræfter og 7-trins automatgear. Motoren er for så vidt i orden, hvis vi tænker kraft i forhold til bilens vægt.

I praksis savner man ikke power i byen, først på motorvej med 130 kilometer i timen ebber kræfterne ud, men motorstøjen er stadig holdt godt ude af kabinen. Motoren er målt på vibration en blød mellemvare i klassen for trecylindrede motorer. Du kan sagtens mærke vibrationerne, men det er bestemt til at leve med.

Desværre er automatgearet ikke helt så velfungerende, som vi havde forventet. Så længe bilen accelereres, skifter dobbeltkoblingssystemet fint, hurtigt og blødt, men ved langsom kørsel er speederen for meget enten eller. Det resulterer i en gyngende kørsel, når du for at holde en langsom og konstant hastighed skiftevis trykker en anelse på speederen for sekunder senere at fjerne foden helt.

Vi oplevede også tilfælde, hvor gearkassen udsendte en - godt nok diskret, men dog tydelig - let ’klonk’-lyd, når den skiftede ved langsom kørsel i fartområdet 20 til 40 kilometer i timen. Det er den hastighed, man typisk er tvunget til at køre på villaveje med farthindringer. Desuden havde testbilen en lidt syngende lyd ved cirka 55 kilometer.

Vores testbil er forsynet med 19-tommer hjul med dækprofiler på 45, og det kan ikke anbefales, for i samspil med en ret fast undervogn giver det en elendig komfort og en sideværts stivhed, der måske nok er fedt, hvis man hamrer Juke gennem et sving med plan asfalt, men som i virkelighedens verden er en plage at trille rundt i hver eneste dag. Desuden afslører de store åbne hjul, at bilen ved baghjulene er udstyret med små bitte skivebremser.

Annonce

Rodet interiør

Første generation af Juke var præget af en kabine, der skulle illudere sport a la en motorcykel, og den filosofi er til en vis udstrækning videreført i den nye Juke. Designet er knap så radikalt, men alligevel er der lidt for meget design for designets skyld. Det gælder for eksempel en lysende ring rundt om gearstangen. Det ser måske smart ud, men lyset har ingen som helst funktion i forhold til bilens betjening. Det samme gør sig lidt gældende for instrumentbordet i denne topudstyrede model. Her er der sort kunstruskind på toppen af en ellers middelmådig plastkvalitet.

Instrumenteringen er klassiske analoge skiver direkte foran chaufføren og i midten et farvedisplay i en god opløsning. Her kan du vælge, hvad du ønsker at få vist, men designet er lidt rodet, og det er også her, at indstillingerne for bilens primære sikkerhedsindstillinger sker. Det havde været bedre, om det var via den centrale skærm, at den slags skulle indstilles.

Sæderne med indbyggede højttalere er også en detalje, man enten hader eller vender en ungdommelig tommel op til. Det er dog ikke til diskussion, at de store sæder, hvor sæderyg og hovedstøtte med højttalere er bygget sammen, stjæler, hvad der måtte være tilbage af lys og udsyn fra bagsædet, der i forvejen er mørkt og hæmmet af små ruder. Bagsædet er ganske enkelt så mørkt og klaustrofobisk, at ingen har lyst til at sidde her ret længe.

Til trods for at Juke er nyeste bil i klassen, kigger vi forgæves efter mulighed for trådløs opladning, og et enkelt USB foran gearvælgeren er også lidt sølle i en moderne bil. Bilens andet USB sidder ved bagsædet.

På positivlisten er Nissans 360-grader kamera, der giver et fint overblik over bilen ved parkering, og den adaptive fartpilot med mulighed for, at bilen holdes mellem linjerne på motorvej, fungerer også fint.

Den adaptive fartpilot er en del af Nissans såkaldte ProPilot, der er ekstraudstyr til 13.600 kroner. Foruden adaptiv cruise control indeholder pakken intelligent around view monitor, moving object detection, advarsel om biler i den blinde vinkel og blind spot intervention, intelligent træthedsregistrering samt advarsel om krydsende trafik bag bilen, når du bakker, samt parkeringssensor foran.

Foto: Jens Høy
Annonce

Konklusion

Nissan Juke får det svært i konkurrencen med Peugeot 2008, Renault Captur og VW T-Cross. Bilen opleves som overdesignet og alligevel gammeldags på visse punkter.

Juke er en bil, som du enten elsker eller hader for det karakteristiske design.

Bagagerummet er forholdsvis stort, hvilket er en stor forbedring i forhold til forgængeren. Foto: Jens Høy
Interiøret er proppet med udstyr, men det hele ser lidt rodet ud. Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Gratis julekoncert i Folding Kirke

Annonce