Annonce
Gear

Vi tester: Stor Toyota med god plads

Vi tester den nye Rav4 i basisudgaven med forhjulstræk. Her kæmper hjulene noget med at overføre kræfterne til asfalten. Foto: Jens Høy
Toyota holder godt fast i hybridteknologien. Systemet spiller perfekt i Toyota Rav4, og bilen har god plads og meget udstyr til prisen.

Mens verdens store bilfabrikker tøver med at kaste penge efter hybridbiler, holder Toyota fast i teknologien, der giver lavt forbrug ved bykørsel, men ingen effekt har på motorvejen. Toyota har mestret teknikken i over 20 år, og i Rav4 er teknologien komplementeret med en 2,5-liters benzinmotor, og resultatet er lige over 200 hk.

Testbilen er en Rav4 Hybrid H3 med 218 hk, der koster fra 424.990 kroner og har en skattemæssig værdi på 343.000 kroner ved erhvervsleasing i en version med Business Line-udstyr.

Vi kører med almindeligt forhjulstræk. Og vi kan lige så godt slå det fast med det samme: De mange kræfter skal holdes i kort snor, for ellers kæmper forhjulene med at overføre effekten.

I praksis blev vi mange gange under testen irriteret på forhjulstrækket, for er der bare en smule fugt på vejen, går der Hollywood-sound i fordækkene, der kæmper med at holde fast i vejen. Accelererer du kvikt ud af en kurve, bliver det naturligvis kun værre.

Nuvel, Rav4 med CVT-gear er ikke en bil, der opfordrer til frisk kørsel, for meget andet end helt moderat pensionistspeeder ledsages af en let anstrengt lyd, hvor motoren springer op i omdrejninger.

Jeg savner at kunne udnytte motorens moment bedre, uden at lydniveauet stiger. Jeg indrømmer, at det er et spørgsmål om tilvænning, men alt andet end en helt blød speeder giver uskøn lyd.

Annonce

Toyota Rav4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3

Pris: 424.990 kroner.

Beskatningsmæssig værdi: 343.000 kroner.

Motor: 2,5-liters benzinmotor med e-CVT-gear.

Ydelse: 218 hk.

Drejningsmoment: 221 Nm v. 3600-5200 o/min.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 8,4 sekunder.

Forbrug: 17,9 km/l.

CO2 pr. km: 126 g.

Grøn ejerafgift halvårlig: 540 kroner.

Vælg 4x4

Jamen så kan man da bare lade være med at give ret meget gas. Det er også rigtigt, men så sinker man nærmest trafikken, hver gang der skiftes fra rødt til grønt lys. Vi vil derfor anbefale, at man vælger bilen med 4X4. Det koster 50.000 kroner ekstra.

Udstyrsniveauet er højt i Rav4, som vi prøver med H3-udstyr. På listen er DAB-radio indeholdt i Toyotas multimediesystem, der kaldes Touch 2. Det er ikke særlig smart i designet af de grafiske menuer, men det reagerer hurtigt på input. Desværre er der ikke mulighed for Apple Carplay. Testbilen havde desuden navigationsanlæg til 7825 kroner ekstra, og det kan man godt spare, for det er ikke specielt intuitivt at betjene.

Med i udstyret er Toyota Safety Sense 2 med udmærket adaptiv fartpilot og nødbremse for både cykler og forgængere samt fuld LED.

Godt i byen

Kører man ofte i tæt bytrafik, kommer hybridteknikken bedst til sin ret. Man starter altid på el, og næsten umærkeligt springer benzinmotoren ind. Ofte for lige at give lidt mere power og ofte for at lade en sjat på batteriet samtidig. Det er i byen, at man for alvor har glæde af hybridteknologien.

Rav4 har også en knap, hvor man direkte kan vælge kun at køre på strøm, men 28 af 30 gange, jeg trykkede på knappen, blev jeg mødt med to bip og en besked om, at der ikke var nok strøm på batteriet til ren eldrift.

I praksis er knappen derfor mest til pynt, og for at Toyota kan skrive i brochuren, at bilen kan køre udelukkende på strøm over korte strækninger. På den anden side er det ganske let at få bilen til at køre omkring 17 km/l ved kombineret by- og landevejskørsel, hvilket er mere end godkendt.

I bytrafik kommer hybridteknikken bedst til sin ret. Man starter på el, og næsten umærkeligt springer benzinmotoren ind. Foto: Jens Høy

Masser af plads

Testbilen er udstyret med kunstskind på sæderne, og det fungerer udmærket, forstået på den måde, at man såmænd ikke sveder mere end i rigtige lædersæder.

Desuden er der ros for samlekvaliteten på bilen og finish i kabinen. Det virker dog, som om Toyota ikke har afprøvet bilens kæmpe bagagerum i mørke. Her er der kun svag belysning i siden, så hvis rummet er fyldt, er der intet lys.

Fraværet af en eller anden form for tagrende i dørene er også en underlig beslutning, for vandet drypper lige ned på sæderne, hvis du åbner bilen efter regn.

Omvendt er bilens dørsider godt designet, idet døren så at sige følger med helt ned og afskærmer dørtrinnet mod snavs. Du kan derfor sætte dig ind i bilen uden at risikere at få beskidte bukser fra dørtrinnet.

Der er også ros til pladsforholdene, for Rav4 er ekstremt rummelig i kabinen. Teenagebørnene skal være meget langlemmede, før de kan tillade sig at klage over forholdene på bagsædet, der kan endda være fem voksne, et stort bagagerum og masser af praktiske aflæggerum.

Bilen må til gengæld kun trække beskedne 800 kg efter sig, men det tal stiger til 1600 kg, hvis man vælger firehjulstræk.

Der er rigtig god plads i kabinen, mens hele bilen udstråler et højt niveau af soliditet. Foto: Jens Høy

Konklusion

Toyota RAV4 hybrid er en bil, som byder på masser af praktikalitet. Hybrid-drivlinjen spiller godt sammen med bilen, som har en rimelig brændstoføkonomi.

Vælg bilen med firehjulstræk, der ikke koster meget mere, har samme forbrug og giver en mere harmonisk kørsel.

Rav4 Hybrid har et lukket hybridsystem, så der er altså ikke tale om de mere avancerede af slagsen, der kan lades op i en stikkontakt eller ved en offentlig ladestander og køre 30-40 km på ren strøm. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce