x
Annonce
Biler

Vi tester: Storladen Mitsubishi Outlander, men noget gammeldags plug-in-hybrid

Den høje Mitsubishi Outlander PHEV byder på en stadig sjælden kombination af plads og delvis eldrift. Foto: Jens Overgaard
Den store Mitsubishi Outlander plug-in-hybrid har fået en opgradering, men bilen virker meget gammeldags, og nye konkurrenter trænger sig på.

Mulighederne for dig, som gerne vil prøve at rulle lidt på strøm uden at give afkald på fordelene ved at kunne køre langt på benzin, vokser fortsat.

Her er ikke alene udsigt til en ren invasion af plug-in-hybrider, de nuværende modeller bliver også med stor fart løbende opgraderet. Det gælder Mitsubishi Outlander PHEV, som er en af de få SUV'er - og dermed rummelige modeller - i den mere folkelige klasse, der findes som opladningshybrid.

Modellen kom på markedet i 2012, landede herhjemme i 2018 og har nu fået en opgradering, som blandt andet omfatter ny instrumentering med færre kontakter, større infotainmentskærm og grafik, bedre sæder og 220-volts-udtag, mens prisen for grundmodellen, Invite, som fra starten var på 385.000 kroner, nu kniber sig under 300.000 kroner, hvilket er noget af et nedslag.

Vi tester topmodellen, Instyle, der koster fra 430.000 kroner.

Men nye konkurrenter som den topmoderne Ford Kuga plug-in-hybrid, der starter fra 270.000 kroner, presser sig også på, mens Toyota RAV4 og Opel Grandland X er på vej med teknologien.

Annonce

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV 2,4 INSTYLE 4WD SAWC

Pris: 429.995 kroner.

Fra: 299.990 kroner.

Grøn ejerafgift, halvår: 460 kroner.

Forbrug: 50,0 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 46 g (WLTP).

Batteri: 13,8 kWh.

Drivline: 2,4-liters benzinmotor på 135 hk.

Elmotorer: 60 kW for og 70 kW bag.

Systemydelse: 165 kW (224 hk).

Rækkevidde på ren el: 45 kilometer (WLTP).

Topfart: 170 km/t.

0-100 km/t.: 10,5 sekunder.

Moment: 211 Nm.

L/B/H: 470/180/171 cm.

Trækvægt m./u. bremser: 1500/ 750 kg.

Klassisk SUV-fornemmelse

Kia har fået godt fat med Niro plug-in-hybrid, der starter fra 275.000 kroner. I den sammenhæng byder Outlander på masser af plads og praktikalitet med høj indstigning, et bagagerum på rimelige 463 liter, mulighed for 1500 kg på krogen og en slags firehjulstræk, hvor det dog kun er elmotoren, som trækker på baghjulene.

Brændstofforbruget hedder 50 km/l efter den noget teoretiske tabel for den slags biler, mens den elektriske rækkevidde på papiret er 45 kilometer. Vi fik den ikke op over 30 kilometer ved fuld opladning, før benzinmotoren tog over, men her spiller temperaturer på seks-otte grader også ind.

Regn med reelt at køre 11 kilometer på literen, når der ikke er mere strøm, men muligheden for at køre mest muligt på strøm afgør, om det er en god investering. En tank, som kun kan rumme 45 liter mod ellers 60-63 liter i en benzindrevet version matcher ikke rigtigt den store bil og giver en forholdsvis dårlig rækkevidde.

I det daglige kører Outlanderen som en klassisk SUV af den gamle skole. Det er en stor og tung bil, som ikke indbyder til sportslig kørsel, men på den anden side indgyder soliditet og ligger stabilt på vejen. Gearet styres med en lille joystickagtig skifter, som vi skulle nørkle lidt med, før den gik i den rigtige indstilling. Til gengæld er de små rat-paddles med seks regenereringsgear nemme at lege med ned ad bakker.

Ubesværet acceleration

Den største fordel i hverdagen er den ubesværede acceleration fra stilstand, for eksempel ved lyskryds, hvor batteri og elmotor hjælper til. Ved lavt blus på batteriet slår benzinmotoren til ved hastigheder over 65 kilometer i timen, men der er ingen tvivl om, at bilen er mest effektiv i byen, hvor den letkørte SUV i det daglige trækker med 40 procent på forhjulene og 60 procent bagude, mens det i terrænprogram som "Snow" hedder 50/50. Den større skærm på otte tommer, som har Apple Carplay, er mere overskuelig end i forgængeren, men den er ikke alt for hurtig. Modellen fik tidligere hug for en rodet instrumentering, og den er gjort mere overskuelig.

Vi savner dog en rigtig drejeknap til betjeningen af lyden i radioen frem for at skulle trykke på skærmen eller rattet. Finishen er rimelig og slidstærk, men ikke prangende.

Outlanderens batteri på 13,8 kW lades op på fem en halv til syv timer. Hvis du har adgang til et japansk Chademo-stik ved en hurtiglader ude i byen, kan 80 procent hentes på en halv time. Et plus er en elektrisk varmepumpe og en app med en række funktioner.

Udstyrsniveauet er rimeligt fra basisversionen, Invite. Det er dog ringe, at du skal ofre 50.000 kroner og op i næste udstyrsniveau, Intense, for at få nødbremse.

Batteriet ligger i bunden på den store SUV. Den er forholdsvis praktisk, men konstruktionen koster på størrelsen af benzintanken. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mitsubishi Outlander PHEV er en rustik, men rummelig SUV. Den er et fornuftigt bud på en stor opladningshybrid.

Du skal dog have et klart og veldefineret behov og kørselsmønster med mulighed for opladning for at få fuld gavn af teknologien. Hvis du udelukkende går efter en SUV med benzinmotor, er der mange nyere og mere moderne bud på vej.

Du lader ved et stik i højre side. Det foregår let og ubesværet. Foto: Jens Overgaard
Indendørs er der nu opgraderet med en større skærm og mere overskuelig instrumentering. Gearskiftet er et lille joystick. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Antallet af alvorligt syge coronasmittede syddanskere bliver ved med at stige

Leder For abonnenter

Det er ikke den ordentlige måde at gøre det på

Det er i modgang, man for alvor bekender kulør. Det gælder også i forretningslivet. Bestseller er en mastodont af en virksomhed, på mange måder et erhvervseventyr. Et fyrtårn for en generation af iværksættere. Derfor er det så meget desto mere forstemmende at se, hvordan virksomheden opfører sig. Coronakrisen rammer brutalt både store og små virksomheder. Enhver ansvarlig ledelse er nødt til at agere, og selvfølgelig skal der kigges på alle udgifter, når indtægtsgrundlaget pludseligt ændrer sig radikalt. Dansk erhvervsliv har vist sig fra en fornem side. Det gælder ikke mindst i form af en trepartsaftale, hvor alle tager ansvar og efter bedste evne – og støtte – forsøger at fastholde så mange på arbejdsmarkedet som muligt. Det er vigtigt for os alle og for vores evne til hurtigt at komme videre på den anden side. Bestseller fyrede alligevel 750 mand. Trepartsaftalen har ikke kunnet hjælpe alle og afværge alle nødvendige foranstaltninger. Fair nok. Det var dog en kende overraskende, at en så velkonsolideret virksomhed som Bestseller trak fyringskortet, da samfundet appellerede om sammenhold. Nu har Bestseller meddelt en række udlejere i landet, at man ikke betaler husleje indtil videre. Det er en uanstændig fremgangsmåde. Det kan ikke siges anderledes. Er situationen, at Bestseller ikke kan betale husleje lige nu, må man melde det ud. Så er situationen selvfølgelig en anden. Men er virkeligheden – og sådan ser det altså ud – at Bestseller udnytter sin størrelse og styrke til at tryne udlejere over hele landet, er der kun et godt råd: Gør den beslutning om. Bestseller er ikke alene. Jysk, Synoptik og Lagkagehuset dikterer også, at man vil have ændrede huslejevilkår. Brede skuldre forpligter. Brede skuldre giver ikke lov til at true sig til sin vilje. Brede skuldre forpligter til at beskytte dem, der har brug for det. En række udlejere, i Esbjerg og Kolding og mange andre steder, gør sådan. Går i dialog med lejere. Udskyder husleje. Dialog er nøgleordet. Man dikterer ikke. Coop og Salling Group har vist et forbilledligt samfundssind. Sørger for at betale regninger hurtigere end man kontraktuelt behøver. Det er ikke en lille ting – det er forbilledlig førstehjælp. Fordi man kan, skal man ikke nødvendigvis. Men man bør. Der er brug for det lige nu.

Esbjerg

Skoleleder blev kaldt til møde efter populær corona-opsang: Byrådsmedlemmer kritiserer forvaltning for at undertrykke ansatte

Annonce