Annonce
Sydjylland

- Vi udnyttede ikke de filippinske chauffører: Kurt Beier-direktør fastholder uskyld i retten

Kurt Beier-direktøren Karsten Beier havde ikke selv noget at gøre med udfærdigelsen af de kontrakter, en lang række filippinske og srilankanske chauffører var ansat under. Det forklarede han ved Retten i Sønderborg onsdag. Han mener ikke, at virksomheden har udnyttet chaufførerne, som han selv og tre andre personer med relation til selskabet ellers er tiltalt for.

Retssag: Mener du, at I har udnyttet de her chauffører?

- Nej, overhovedet ikke.

Du mener, at lønnen, husningen og forholdene var i orden?

Annonce

- Ja. I bagklogskabens lys kan jeg godt se på billederne, som også har været bragt i pressen, at de da ikke ser gode ud. Men de viser ikke vores andre faciliteter i Padborg. Vi skulle have været bedre med rengøringen, men hvis der for eksempel står en taske i vejen, så flytter rengøringen den ikke. Der var fast rengøring, men ikke på chaufførernes værelser - det skulle de selv stå for.

Administrerende direktør Karsten Beier havde siddet roligt, stille, fattet og tålmodigt i to retsdage, før det onsdag på tredjedagen blev hans tur til at afgive forklaring ved Retten i Sønderborg i sagen mod virksomheden Kurt Beier Transport A/S.

Og da han blev spurgt direkte af anklager Mads Bjerg Olesen, hvordan han forholder sig til det, han er tiltalt for, svarede direktøren altså, at han ikke mener, at han og transportvirksomheden har udnyttet de 30 udenlandske chauffører, som retssagen omhandler.

Ifølge de tiltalte i Kurt Beier-sagen var der fast rengøring på transportvirksomhedens lokation i Padborg, men det var chaufførernes eget ansvar at rydde op på værelserne. Foto: Fagbladet 3F

200 chauffører kom til Europa

Anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands politi har tiltalt virksomheden Kurt Beier Transport A/S og fire personer med relation til virksomheden for åger af særlig grov beskaffenhed. Den mener, at de tiltalte har tjent 4,2 millioner kroner på at udnytte en række udenlandske chauffører fra Sri Lanka og hovedsageligt Filippinerne.

Transportvirksomheden rekrutterede de udenlandske chauffører til sit polske datterselskab, men ifølge anklageskriftet var de reelt ansat i Danmark. Tirsdag forklarede en af de tiltalte, som stod for rekrutteringen af disse chauffører, at han i alt accepterede omkring 300 filippinske chauffører, og at godt 200 af dem nåede at komme til Europa for at arbejde.

Annonce

Kontrakter på polsk og engelsk

Selve kontrakterne var skrevet på polsk og engelsk, og de skulle ifølge de tiltalte godkendes af de filippinske myndigheder og af det polske datterselskab for at sikre, at de blandt andet levede op til den polske minimumsløn.

Direktør Karsten Beier forklarede onsdag, at han ikke havde noget med selve udfærdigelsen af kontrakterne at gøre.

- Jeg har ikke nogen juridisk chance for at se, om sådan en kontrakt er god og rigtig. Jeg sagde, at de skulle godkendes i Polen og Filippinerne, og jeg bad om, at de skulle være i orden, sagde han i retten.

- Jeg var ikke med inde over det. Jeg sad ikke og snakkede med myndighederne om, hvilket sprog kontrakterne skulle være på, sagde han og henviste til, at de filippinske chauffører havde engelsk som deres andetsprog, og at virksomheden prioriterede at mødes med samtlige chauffører i den filippinske hovedstad Manila, før de blev ansat.

Annonce

Kunne hvile i Padborg

Også i forhold til den del af anklageskriftet, som vedrører, om chaufførerne reelt var ansat i Danmark, selvom de havde skrevet under på en kontrakt med det polske datterselskab, nægter Karsten Beier og de andre tiltalte sig skyldige.


Ja. I bagklogskabens lys kan jeg godt se på billederne, som også har været bragt i pressen, at de da ikke ser gode ud. Men de viser ikke vores andre faciliteter i Padborg. Vi skulle have været bedre med rengøringen, men hvis der for eksempel står en taske i vejen, så flytter rengøringen den ikke. Der var fast rengøring, men ikke på chaufførernes værelser - det skulle de selv stå for.

Karsten Beier, administrerende direktør i Kurt Beier Transport A/S


Direktøren forklarede i retten, at nogle af chaufførerne blev kørt til Padborg, efter de var ankommet til Polen, hvis de havde behov for oplæring. Derudover forklarede han, at de kunne overnatte og hvile på firmaets lokation i Padborg for eksempel i forbindelse med kørehviletids-pauser.

- Vi skulle næsten tvinge dem til at tage hjem og holde ferie, for de ville gerne tjene penge. Når de holdt pause i 45 timer i weekenden, kunne det ske i Padborg. Det kunne også ske i Frankrig, for vi kan jo ikke sige, at de skal køre til Padborg hver gang. Vi har mange kunder, som for eksempel kører fra Holland til Spanien, som aldrig kommer til Padborg, sagde han.

- Padborg er der, hvor flest af vores biler kører igennem. Når vi kører fra Danmark og ud, kommer mange af dem gennem Padborg, forklarede Karsten Beier.

Sagen er i alt berammet til 15 retsdage, og der forventes at blive afsagt dom i august. Alle fire tiltalte nægter sig skyldige i alle forhold.

Annonce
Danmark For abonnenter

Statens planer om nye veje og jernbaner fanger tusindvis af borgere i usikkerhed: Helle har ventet på en afklaring i otte år

Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce