x
Annonce
Tarm

Videre efter tragedien: Marie døde som 19-årig, men er stadig med i forældrenes firma

- Jeg havde længe drømt om at blive selvstændig, så vi købte firmaet, som jeg skulle have drevet. Men jeg fik tilbudt arbejde hos Flensted, så det blev Anette, der kom til at drive firmaet, fortæller Poul Erik Pedersen. Foto: Johan Gadegaard
Da deres 19-årige datter døde af kræft, var Anette Astrup og Poul Erik Pedersens firma nær ved at lukke. Men et nyt legetøjskoncept baseret på mindet om Marie har bragt Astrup Group på ret kurs igen.

Skjern: Mamamemo hedder et dansk legetøjsmærke. Legetøjet bliver produceret i Kina, men er designet i Skjern.

Designeren er Anette Astrup Pedersen, og Ma-Ma-Me-Mo er også forbogstaverne i navnene på de fire børn, som hun har sammen med sin mand, Poul Erik Pedersen. Sammen ejer de legetøjsfirmaet AM Leg, der i 2018 skiftede navn til Astrup Group. Samtidig kom det nye legetøjsmærke By Astrup til.

Hvis man kigger nærmere på det Store A i By Astrup, så kan man se en lille knækket streg i bunden, så der også står et M.

M for Marie.

- Vi har fire børn. Mette, Morten, Mads og Marie på 37, 34, 30 og Marie ville nu have været 23 år, fortæller Anette Astrup Pedersen.

Men Marie døde i august 2015 som 19-årig efter to års sygdom. Hun fik i 2013 konstateret leukæmi.

- Jeg stoppede straks i firmaet for at kunne tage mig af Marie og støtte hende. Hun fik kemo, men det var ikke nok, så hun måtte gennem en hård knoglemarvstransplantation. Hun kom hjem og startede på gymnasiet igen i 2014. Efter en simpel forkølelse kom hun syv måneder på intensiv på Rigshospitalet, men i august døde hun, fortæller Anette Astrup Pedersen.

Efter to års helvede hvor alt svingede mellem håb og fortvivelse, blev alt sort for Anette Astrup Pedersen.

- Jeg lå bare hjemme på sofaen i lang tid og kunne ingenting, for hvordan skulle jeg komme videre efter Maries død. En dag kom det til mig: Jeg skulle lave et nyt brand i samarbejde med Marie. Hun havde helt bestemte meninger om, hvordan tingene skulle være, så jeg laver jo ikke noget, som Marie ikke ville have kunnet lide, forklarer Anette.

Brandet blev By Astrup, og Marie er med i A'et. Logoet er en sommerfugl, for Marie elskede sommerfugle. Derfor blev hendes sygestue på Rigshospitalet fyldt med flotte foldede sommerfugle, ligesom Marie forærede sommerfugle til sygeplejersker og familie, så sommerfugle betyder meget for Maries familie.

Annonce

Jeg lå bare hjemme på sofaen i lang tid og kunne ingenting, for hvordan skulle jeg komme videre efter Maries død. En dag kom det til mig: Jeg skulle lave et nyt brand i samarbejde med Marie. Hun havde helt bestemte meninger om, hvordan tingene skulle være, så jeg laver jo ikke noget, som Marie ikke ville have kunnet lide.

Anette Astrup Pedersen

Fra AM Konfektion til Astrup Group

Firmaet blev egentlig startet for over 50 år siden af ægteparret Anne-Marie og Poul Larsen fra Holstebro. De fik syet dukketøj, som blev solgt til legetøjsbutikker. Tøjet blev syet af hjemmesyersker.

I 1997 overtog Anette Astrup og Poul Erik Pedersen firmaet AM Konfektion, som det hed dengang.

Hun gik hjemme på barsel efter at have fået Marie.

- Jeg havde længe drømt om at blive selvstændig, så vi købte firmaet, som jeg skulle have drevet. Men jeg fik tilbudt arbejde hos Flensted, så det blev Anette, der kom til at drive firmaet, fortæller Poul Erik Pedersen.

- Vi købte stofrester hjem på store ruller, som så blev rullet ud på et stort bord, hvor vi ved hjælp af skabeloner tegnede mønstrene på stoffet, der så kom ud til hjemmesyersker. Efter en uge hentede vi så det færdige tøj hjem og afleverede andre ting, forklarer Anette Astrup Pedersen.

Omkring år 2000 begyndte de at få tingene syet i Letland.

- Vi skulle huske at få alt med derover: Tråd i de rigtige farver, knapper og lynlåse i de rigtige længder. Efter et års tid fik vi kontakt til en fabrik i Hongkong, der var vant til at sy dukketøj, siger Anette Astrup Pedersen.

- Det var faktisk utroligt, at de ville begynde at sy for os, for vi bestilte ikke ret meget i forhold til, hvad de var vant til. Men det var jo stort for os. Vi satte mange penge i det, og spekulerede på, om vi nu kunne sælge det, husker Poul Erik Pedersen.

I 2002 skiftede firmaet navn til AM Leg.

- Konfektion er sådan et gammeldags ord, og vi ville mere end dukketøj. Dukketøj og tilbehør sælger især efterår og vinter, så firmaet manglede noget til forår og sommer. Vi var på en messe i Hongkong i 2003, hvor vi købte ind, blandt andet stylter og insektglas. Vi var heldige, for forældre var begyndt at lægge mere vægt på trælegetøj, forklarer han.

Firmaet fik også en stor succes med løbecykler.

- De var ikke set før i Danmark, men vi tog chancen og købte en container fyldt med løbecykler. De var solgt, inden containeren nåede til Danmark, så vi bestilte en container mere. Den var også solgt, før den nåede til Danmark. I løbet af to år fik vi 12.000 løbecykler til Danmark, siger Poul Erik Pedersen.

Anette Astrup Pedersen var begyndt at designe legetøj til danske børn under navnet Mamamemo, forbogstaverne i børnenes navne.

- Med sin pædagogiske baggrund ved Anette jo, hvad børn har lyst til at lege med, siger Poul Erik Pedersen.

- Vores største succes var legemad, hvor vi ramte det, som børnene kendte, når de var med deres forældre ude at købe ind. Ellers havde legemad været i andre landes farver, påpeger Anette Astrup Pedersen.

Hun havde designet 99 procent af firmaets varer. Og deres yngste datter, Marie, udpegede sig selv til legetøjstester.

Firmaet havde succes og begyndte at eksportere til Norge, Sverige, Holland og Tyskland.

- Salget voksede og voksede, kurven gik kun opad. I 2007 blev vi et aktieselskab og fik en professionel bestyrelse. Selv under finanskrisen voksede vi, for selv ikke i krisetider sparer man på børns legetøj, påpeger Poul Erik Pedersen.

Kurven steg og steg - lige indtil 2013, da Marie fik konstateret leukæmi.

Loyale relationer

I to år blev der ikke udviklet nyt i firmaet, fordi Anette Astrup Pedersen tog sig af sin datter.

- Vores ældste søn tog orlov fra sit job for at blive sælger sammen med mig, men det var lige ved at koste os firmaet. Vi var tre tilbage, fortæller Poul Erik Pedersen.

Firmaets bank troede ikke længere på dem og ville ikke forlænge kassekreditten.

- Vi havde nærmest givet op, da en kunde og en leverandør trådte til og hjalp os. Samtidig foreslog de, at vi fik en anden bank, så derfor er vi i dag hos Nr. Nebel Sparekasse. De troede på os, kunne se mulighederne i firmaet i stedet for bare at se på tallene, siger Anette Astrup og Poul Erik Pedersen.

De har ikke lyst til at fortælle, hvilke banker, der ikke troede på dem, men de vil gerne rose Nr. Nebel Sparekasse.

- De seneste to år er vi vokset 50 og 40 procent. Lige nu er vi 11 ansatte, vores yngste søn er også kommet med, og vi er på jagt efter en sælger mere og en indkøber, fortæller Poul Erik Pedersen.

De vil nemlig gerne bevare den personlige kontakt til butikkerne, så derfor kommer der sælgere rundt.

- Vi kender alle vores danske kunder personligt. Vi vil gerne, at butikkerne sælger vores ting med hjertet. Vi sælger ikke til alle, vi vil have fat i de rigtige butikker. Derfor siger vi også nej til nogle butikker og kæder, der "bare" vil have vores mærker for at sælge. Hjertet skal være med, siger Anette Astrup Pedersen.

- Vi er måske lidt gammeldags, men vi tror på værdien af personlige relationer, slår Poul Erik Pedersen fast.

Astrup Group

  • Ejes af Anette Astrup Pedersen og Poul Erik Pedersen.
  • Anette Astrup Pedersen er uddannet pædagog.
  • Poul Erik Pedersen er uddannet i skatteafdelingen i Egvad Kommune.
  • De har børnene Mette, 37, Morten, 34, Mads 30 og Marie, der ville have været 23 år.
  • I 1997 overtog Anette Astrup Pedersen og Poul Erik Pedersen AM Konfektion, som hun passede i begyndelsen, mens han kom ind i firmaet fra 2003. I starten solgte firmaet dukketøj, men gik siden over til også at sælge trælegetøj. Firmet skiftede navn til AM Leg.
  • Anette Astrup Pedersen begyndte selv at designe legetøj under mærket Mamamemo. I 2018 kom mærket By Astrup til.

I Kina 14 dage ad gangen

Udtrykket i By Astrups varer skal være det rigtige. Derfor er Anette Astrup Pedersen også i Kina seks-otte gange om året for at kontrollere designet på varerne.

- Jeg rejser rundt til de 25 forskellige virksomheder, der producerer for os, og fortæller dem designet på varerne. så laver de prototyper, som jeg så godkender, forklarer hun.

Anette Astrup og Poul Erik Pedersen er ikke i tvivl om, at hvis Marie havde levet, ville hun være en del af firmaet i dag.

Hendes forældre har besluttet, at den løn, som Marie skulle have haft, nu i stedet bliver doneret til Børnecancerfonden.

- Det er vigtigt for os at hjælpe med forskningen mod kræft, så ingen andre børn skal opleve det, som Marie oplevede, påpeger Anette Astrup Pedersen.

By Astrup er blevet en stor succes og udgør allerede efter halvandet år på markedet 20 procent af firmaets salg.

Og Marie er med. Hendes inspirerende sommerfugle flyver videre.

- Jeg lå bare hjemme på sofaen i lang tid og kunne ingenting, for hvordan skulle jeg komme videre efter Maries død. En dag kom det til mig: Jeg skulle lave et nyt brand i samarbejde med Marie, siger Anette Astrup. Foto: Johan Gadegaard
Da deres 19-årige datter døde af kræft, var Anette Astrup og Poul Erik Pedersens firma nær ved at lukke. Men et nyt legetøjskoncept baseret på mindet om Marie har bragt Astrup Group på ret kurs igen. Foto: Johan Gadegaard
Hvis man kigger nærmere på det Store A i By Astrup, så kan man se en lille knækket streg i bunden, så der også står et M. M for Marie. Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Farvel til Tønder Festival, Vorbasse Marked, genforeningsfest, ringridning og alle de andre

Tønder

Tønder Festival 2020 er aflyst

Danmark

Live efter statsministerens pressemøde: Få overblikket over planerne her

Annonce