Annonce
Rejser

Vil kun tilbyde klimabevidste ture: Rejsearrangør har droppet flyrejserne

Hvis man tager på en rejse arrangeret af Trailtours, bliver det uden brug af fly. Indehaver Simon Grimstrup har nemlig selv droppet at flyve og vil derfor heller ikke tjene penge på, at andre gør det. Privatfoto
Simon Grimstrup, der er indehaver af rejsebureauet Trailtours, droppede for snart fire år siden flyrejserne og tilbyder i stedet mere klimabevidste rejser med blandt andet tog. Han drømmer om, at flere vil gøre det samme, så vi kan mindske en del af det massive C02-forbrug, flyrejser udgør.

For snart fire år siden tog Simon Grimstrup en stor beslutning. Han ville ikke længere flyve. Han havde ellers netop sagt sit job op, fordi han ville arrangere løberejser, og den første tur, der gik til Vietnam, var allerede planlagt og udsolgt.

- Jeg havde dårlig samvittighed, når jeg selv fløj, og det føltes bare ikke som en god idé, at jeg nu skulle tjene penge på, at andre gjorde det, fortæller Simon Grimstrup, der bor nær Silkeborg.

Han er indehaver af rejsebureauet Trailtours og arbejder ved siden af som efterskolelærer.

Annonce

Han besluttede sig for, at turen til Vietnam skulle være hans sidste flyvetur, og derfor ville han heller ikke arrangere rejser med fly til andre.

- Jeg gennemførte rejsen, og det var meget mærkeligt, for jeg vidste, at det var min sidste. Alle var glade, men jeg hadede jo nærmest, hver gang der blev lagt noget på Facebook fra den tur. Jeg kunne have lavet en god forretning ud af det, men mavefornemmelsen vandt, og det er også den vigtigste at gå med, siger Simon Grimstrup.

”Du er så frelst”

Han er eliteløber og har tidligere deltaget i løb over store dele af verden. Allerede dengang nagede den dårlige samvittighed ham, når han gik om bord på et fly.

- Jeg er fysiklærer og underviser i klima. Den dårlige samvittighed er der også, når jeg starter min lille benzinbil. Jeg undskyldte mig med, at det jo ikke var mig, der betalte for flybilletterne, og forsøgte også at kompensere for dem, men det var egentlig noget fis, siger Simon Grimstrup.

Hans beslutning er overordnet set blevet taget godt imod, men han har også måttet lægge krop til negative kommentarer som ”du er også så frelst”, og ”du har rejst meget, så du kan sagtens”.

- Når man stikker ud, får man nogle hug, men det er jo netop sådan nogle som mig, der har fløjet meget og har en business på det, der skal stoppe, siger Simon Grimstrup, der hellere vil oplyse end at prædike moral.

- Jeg snakker ikke så meget om det, som jeg før har gjort, for jeg orker ikke at diskutere, siger han.

Annonce

Nyder at tage toget

Simon Grimstrup rejser stadig, og selv om corona satte en dæmper på Trailtours’ aktiviteter, arrangerer han fortsat gruppeløberejser. De foregår bare ikke med fly, men med andre mere klimabevidste transportmidler.

Simon Grimstrup bor ved Silkeborg og er indehaver af rejsebureauet Trailtours, der arrangerer løberejser. Privatfoto

Selv har han genfundet glæden ved at køre med tog.

- Jeg synes, man skal tænke togturen ind som en del af rejsen. Det er nemmere at sidde og arbejde i toget, og man kan gå en tur ned restaurationsvognen, siger Simon Grimstrup, der kørte meget med tog, før flybilletterne begyndte at blive billige.

Selv om han drømmer om engang at rejse til Vietnam uden brug af fly, er det trods alt nemmere at holde sig inden for Europas grænser, hvis man skal rejse med tog. Han har besøgt flere steder, han aldrig havde været før.

- Det sætter sine begrænsninger, men har også åbnet nye muligheder. Man har en tendens til at rejse langt væk og se det, alle andre ser. Jeg har haft mange med på Kilimanjaro (Afrikas højeste bjerg, red.), der aldrig har besteget et bjerg før, men man kan bestige mange bjerge i Alperne, hvor der ikke kommer andre mennesker. På Kilimanjaro går man jo i kø hele vejen op og ned, fortæller Simon Grimstrup.

Annonce

Drømmer om afgifter

Han kan mærke, at interessen for togrejser er stigende. Der er flere udbydere af nattog, der kan transportere turister ned gennem Europa om natten, men p.t. er kapaciteten ikke gearet til, at alle skifter flyet ud med tog.

Nogle ting er lidt bøvlede med tog. For eksempel kan du kun bestille pladsbillet et halvt år frem, og og det kan godt være lidt nervepirrende, hvis man som rejsearrangør allerede har solgt rejserne.

Simon Grimstrup

- Nogle ting er lidt bøvlede med tog. For eksempel kan du kun bestille pladsbillet et halvt år frem, og og det kan godt være lidt nervepirrende, hvis man som rejsearrangør allerede har solgt rejserne, siger han og tilføjer, at togselskaberne faktisk har samme forpligtelser som flyselskaberne, hvis togene er forsinkede.

Simon Grimstrup forstår godt, hvorfor mange vælger fly over tog, for som regel er flybilletterne meget billigere. Det er ikke usædvanligt at se billetter til europæiske storbyer til under 100 kroner pr. vej, og det kan togpriserne ikke hamle op med. Det var også det, der gjorde, at han selv rejste med fly indtil for fire år siden.

- Jeg tror ikke, folk ved hvor meget CO2, man udleder, når man flyver. Hvis man flyver til La Santa Sport på Lanzarote, udleder man 1,3 ton CO2, og det er faktisk det, man skal ned på at udlede pr. person pr. år. Og det fyrer man af på ingen tid. Hvis folk virkelig forstod problemet - altså virkelig forstod det - og deres indvirkning ved for eksempel flyvning, er jeg sikker på, at flere ville være villige til at ændre vaner og forbrug, siger han.

Så meget CO2 udleder din rejse pr. kilometer

Cykel: 0 gram.

Bus: 27 gram.

Tog: 37 gram.

Bil (diesel): 160 gram.

Færge: 170 gram.

Fly: 223 gram.

Baseret på tal fra 2019.

Simon Grimstrup drømmer om, at der kommer en afgift på CO2, for det vil gøre flybilletter dyrere.

- Alle eksperter siger, at det er det, der skal til. Jeg tror, det skal reguleres politisk, for jeg tror ikke, man kan forvente, at folk vælger den dyrere og mere bøvlede måde at rejse på, hvis der ikke var en økonomisk gevinst ved det.

- Kommer du aldrig til at sætte dig i et fly igen?

- Man skal aldrig sige aldrig. Men nej, jeg kommer ikke til at sætte mig i et fly. Det er meget nemmere at træffe et konsekvent valg, for så skal jeg ikke ærgre mig eller overveje fra gang til gang.

- Teknologien er så langt væk, at vi må se i øjnene, at det har lange udsigter at flyve klimavenligt i de mængder, der bliver fløjet nu, siger Simon Grimstrup, inden han stiger på toget til Polen på udkig efter nye rejsemål for Trailtours - han glæder sig.

- Det tager 12 timer, og jeg har kun to skift undervejs, siger han.

Annonce
Annonce
Vejen

De ældste elever på lokal skole er sendt hjem: En forælder er ramt af den nye omikron-variant

Kolding For abonnenter

Hunden Vaks vækkede ejer, da værksted med traktorer og udstyr gik op i flammer: - Han får nok et ekstra kødben til jul

Sydjylland

Flere kommuner oplever massive smittestigninger henover weekenden: En stikker af med 150 nye smittede siden fredag

Esbjerg

Nu skal palleløfteren være selvkørende: Robotfirma og producent af internt transportudstyr i samarbejde

Dall: Støttepartierne lagde regeringen i benlås og fik deres finanslov

Sydjylland For abonnenter

Madelaine frygtede at dø, før hun nåede operationsbordet: Nu frygter hun at lang ventetid rammer andre

Rejser For abonnenter

Valletta: Et smukt open-air-museum

Tønder

Politijagt med 160 kilometer i timen: Blev stoppet med søm-måtte

Flertal finder penge til bedre forhold for fødende efter tre år

Aabenraa

Hver weekend står folk i kø: Folkene bag skinnecyklerne er overraskede over succes

Sønderborg For abonnenter

Snavset og spor efter gamle madrester: Spisested indkasserer anden bøde på et år

EfB

EfB-podcast: Derfor bør EfB overveje at sælge Mads Larsen i vinterpausen

Annonce