Annonce
Kolding

Vild start på 2020: Tre udstillinger på stribe

Museumsdirektør Karen Grøn og museumsinspektør Katrine Stenum Mortensen beundrer værket "Fundamental Uncertainty", som er malet af Eske Kath, der udstillede på Trapholt i 2019. - Vi vidste, at vi ønskede at erhverve netop dette værk, så derfor blev det også brugt som signaturværk for udstillingen, siger Karen Grøn, der har fået hjælp fra fondsmidler til at indkøbe maleriet. Foto: Søren Gylling
Med sin fremvisning af nyerhvervelser når Trapholt op på at åbne tre udstillinger i løbet af årets første måned. Flere nyindkøb peger frem mod kommende store satsninger på museet.

Kolding: Med næsten 100.000 gæster blev 2019 et jubelår på Trapholt. Og straks fra det nye års begyndelse tager man fat på at gentage bedriften. Ikke færre end tre udstillinger når at åbne, inden januar er ovre.

I onsdags var der fernisering på udstillingen "In Company With No-One", der viser værker af Anette Harboe Flensburg, lørdag åbnede udstillingen "Tingstedet", der er skabt i samarbejde med flere hundrede trædrejere over hele landet, og samtidig har man benyttet museets lange gang til at åbne en udstilling af de nyerhvervelser, Trapholt fik foræret eller har indkøbt i løbet af 2019. Der er over tyve nyerhvervelser at se hen langs gangen.

- Det er nyindkøb, som underbygger Trapholts dna. Vi har et ansvar, både når det gælder kunsthåndværk, kunst og design, og det afspejler indsamlingen af nye værker ret ligeligt, siger Katrine Stenum Mortensen, der er museumsinspektør på Trapholt.

Annonce

Tre på stribe

Med "Tingstedet" åbende Trapholt i lørdags sin tredje udstilling i løbet af januar.

Tidligere åbnede en udstilling med værker af billedkunstneren Anette Harboe Flensburg, så er fulgt en udstilling af sidste års nyerhvervelser, og lørdag åbnede "Tingstedet", som kan ses frem til den 10. maj.

Trapholt erhverver årligt nye og interessante hovedværker til museets samling af kunst, kunsthåndværk og design. Hvert år til januar præsenteres det forgangne års erhvervelser i udstillingen Trapholt Collect. Her er det muligt at se hvilke værker, der er tilføjet til museets samling – ofte i samspil med værker fra museets samling af samme kunstnere, kunsthåndværkere og designere.

Se mere om alle udstillinger på www.trapholt.dk

Mere end Ægget

Blandt de nye værker er der flere, som peger frem ad.

Det gælder i første omgang de tre møbler, der er designet af Arne Jacobsen. De kommer alle til at indgå, når Trapholt senere på året åbner den største udstilling nogensinde med møbler af det danske stilikon.

Arne Jacobsen er kendt som en af det 20. århundredes mest indflydelsesrige arkitekter både inden og uden for Danmarks grænser. Han var meningsdanner og engagerede sig i kunstverdenen, hvor han fandt inspiration og nye metoder til at udvikle arkitekturen.

- De tre nyerhvervelser af Arne Jacobsen-møbler er ret vigtige, hvis Trapholt skal have en stor og væsentlig samling. Vi har en markant samling allerede, som vi arbejder seriøst med, men det er også vores opgave at udvide spektret, så folk bliver klar over, at han er en kompleks designer, som er mere og andet end Ægget og Svanen, siger museumsdirektør Karen Grøn.

Soloudstilling på vej

Nyerhvervelserne omfatter også et selvportræt af billedkunstneren Maria Torp. Det kan museets gæster forvente at se igen i 2022, når der åbner en soloudstilling med hendes værker, røber Karen Grøn.

- Vi er glade for alle vores nyerhvervelser, men det indkøb vil jeg gerne fremhæve. Vi havde heldigvis et godt år i 2019, og derfor havde vi endelig råd til at købe dette værk, som vi længe har ønsket. Maria Torp er en kunstner, vi har øje på. Derfor er det vigtigt at have hende repræsenteret i den faste samling for at markere, at hende vil vi gerne arbejde med og udfolde, siger museumsdirektøren.

Værkerne tilhører alle

Nyerhvervelserne kommer primært fra fonde og fra den liste af værker, man kan søge gennem Statens Kunstfond. Men der er også to private foræringer iblandt.

Det gælder et værk af den lokale billedkunstner Anton Schrøder, som i forvejen er repræsenteret i den faste samling, og det gælder værket "Five2Twelve", som er skabt af Marco Evaristti som en del af hans kontroversielle dødsgangsprojekt, der før har været delvist udstillet på Trapholt. Det tredelte værk, som nu er i museets eje, er bygget op omkring de giftsprøjter, som tager livet af en dødsdømt.

Når udstillingen af nyerhvervelser slutter, indlemmes værkerne i samlingen. Nogle dukker op igen allerede i år, andre må vente til de passer ind i kommende udstillinger. Men det er udgangspunktet, at alle passer som en brik ind i det puslespil, som tilsammen udgør Trapholts faste samling, forsikrer Karen Grøn.

- Der er en sammenhæng mellem det, vi erhverver, og det vi udstiller. Vi skal ikke bare fylde samlingen op med værker, som ikke har betydning for det, som er Trapholts ansvarsområde. Man skal også huske på, at værkerne jo tilhører os alle sammen. Man kan se os som et bibliotek, og jo bedre vores samling er, jo bedre udstillinger er vi også i stand til at lave.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce