Annonce
Esbjerg

Vinderprojekt for Museumspladsen møder modstand fra borgerlige byrådspartier

Borgerlisten og Dansk Folkeparti er aldeles ubegejstrede for de arkitekt-bidrag, der er indkommet i forbindelse med konkurrencen om en helhedsplan for Banegårdspladsen og Museumspladsen. Fra venstre ses Henrik Vallø (Borgerlisten), og DFs byrådsgruppe Hans K. Sønderby, Susanne Dyreborg og Olfert Krog. Arkivfoto: Ludvig Dittmann.
Den stolte præsentation af vinderprojektet for den fremtidige planlægning af Museumsplads- og banegårdsområdet har ikke rokket ved modstanden fra Borgerlisten og Dansk Folkeparti, der afviser at købe ind på planerne.
Annonce

Esbjerg: Hvis borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) havde håbet, at vinderforslaget i arkitekt-konkurrencen om udviklingen af langtidsparkeringen Museumspladsen og banegårdsområdet ville bringe ro, fred og fordragelighed med sig i borgmesterpartiets parlamentariske grundlag, bliver han slemt skuffet.

For hverken Borgerlisten eller Dansk Folkeparti, der hidtil har haft et stærkt kritisk syn på dels byggeri på Museumspladsen, dels parkeringsplads-underskuddet i Esbjerg som helhed, er ikke blevet omvendt efter præsentation af vinderprojektet.

- Resultatet er som forventet - ubrugeligt. Det eneste, jeg kan glæde mig over i den forbindelse, er, at jeg i sin tid i Plan & Miljøudvalget stemte imod, at der blev afholdt en konkurrence med et amatøragtigt oplæg uden retning og et klart kommisorium. Det var for mig aldeles uklart, hvor finansiering af de formodede udgifter skulle komme fra, og hvad der var målet med konkurrencen. Det var vel næppe at bidrage til brød på bordet hos tre københavnske arkitektfirmaer og få lettet kommunekassen for to millioner, esbjergensiske skattekroner til selve arkitektkonkurrencen, konstaterer Hans K. Sønderby (DF) syrligt.

Om parkering

  • Esbjerg Kommune har tidligere regnet sammen, at der sammenlagt er i alt 363 parkeringsbåse af forskellig karakter på Museumspladsen og banegårdsområdet. De 280 langtidsparkeringspladser findes på Museumspladsen.
  • Vinderprojektet, udarbejdet af Team Vandkunsten, opererer med følgende parkeringsregnskab:
  • Når der flyttes 100 p-båse til togpendlere fra Museumspladsen til et nyt p-hus bag ved det gamle godspakhus i Jernbanegade, er der 180 p-båse tilbage på Museumspladsen.
    Vinderforslaget foreslår at halvdelen af Museumspladsen bliver til ”bibliotekspark” og den anden halvdel anvendes til blandet boligbebyggelse. Under boligerne vil der være en underjordisk parkering, der udnytter terrænhældningen, og som indeholder 160 p-båse. Boligerne skal til sammen, efter normer i konkurrenceprogrammet, tilsammen have 72 p-båse.
  • Det vil sige, at der tilbage af parkeringen på Museumspladsen til bymidtebeboere/besøgende er 88 p-båse. Regnestykket er herefter at der så mangler 92 p-båse til bymidtebeboere/besøgende.
  • Vinderforslaget foreslår, at der etableres et nyt p-hus ved busterminalen over regionalbusser, til dels de manglende 92 p-båse til bymidtebeboere/besøgende, dels til de 78 p-båse til fremtidige togpendlere/hurtigtog, og dels p-båse til andre nyetableringer i området. I alt foreslås et nyt p-hus med 196 p-båse.
  • Sammenlagt foreslår vinderforslaget, at der i området bliver 549 bil p-båse og i dag er der 363 p-båse.
Annonce

Bange anelser

Plan & Miljøudvalget, som Sønderby som nævnt er medlem af, fik forleden præsenteret alle tre forslag, og Sønderby er mildt sagt ikke begejstret for hverken det ene, det andet eller det tredje:

- Jeg kan konkludere, at de til fulde lever op til mine værste bange anelser. Det er en ringe trøst, at opfølgningen formentlig kun vil kræve udgiften til lidt hyldeplads i rådhusets arkiv - der, hvor skitser til andre af kommunens fejlslagne projekter er placeret. I bedste fald kan der plukkes en smule ud af skitserne omkring banegårdsområdet, så DSB får lidt ud af dens spenderede million. Det kan man jo så håbe på for DSB, der mig bekendt just heller ikke svømmer i penge. Men først skal vi nok igennem en skamrosning af projekterne fra dem, som på forskellig vis er fedtet ind i disse projekter og beslutninger, inden de blive stedt til hvile i arkivet og glemt, mener Hans K. Sønderby.

Borgerlistens Henrik Vallø fastholder også sin tidligere kritik og afviser, at Borgerlisten kommer til at lægge stemmer til hverken det hele eller det halve:

- I vinderforslaget er der 10.000 etagemeter byggeri - i det oprindelige, forkastede projekt var der 11.000. Hvad pokker ligner det? Der er, som om der er nogle, der løber fra aftalerne på valgnatten, og hvorfor er der overhovedet ingen forslag, der er bare i nærheden af, hvad mennesker har behov for, og som borgerne ønsker sig, nemlig parkering under jorden og en grøn park, et åndehul, ovenpå med måske en enkelt bygning, spørger Henrik Vallø retorisk.

Annonce

Uambitiøst

Henrik Vallø tilføjer, at han desuden er skuffet over, at man heller ikke kommer foran med at løse byens parkeringsproblemer.

- For mig at se er der ikke noget fremsynethed i det her i forhold til parkering. Andre byer kan godt finde ud af grave parkering ned under jorden, hvilket også ville være den rigtige løsning her. Det koster selvfølgelig nogle penge at lave underjordisk parkering i to dæk under Museumspladsen, men det gør det jo også at stable et parkeringshus op på piller ved busterminalen, siger han.

Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Gram Equipment går rettens vej for at få 650 mio. kroner efter skandalehandel: De kommer til at tilbagebetale uanset hvad

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Blåvand har fået sin sorte by

Danmark For abonnenter

Forstå skandalesagen om de udenlandske chauffører i slumlejr

Annonce