Annonce
Esbjerg

Vindeventyr i USA kan skabe 'transportbånd' fra Esbjerg over Atlanten

Esbjerg Havn er verdens største, når det kommer til udskibning af vindmøller. Nu vurderer en ekspert, at udskibning fra Esbjerg kan spille en rolle i forhold til udbygningen af havvindmølleparker ud for USA's østkyst. Arkivfoto: Søren Vinding
Tidligere topchef i Siemens Wind Power og pioner i vindmølleindustrien vurderer, at opførelsen af massevis af havvindmølleparker ud for USA's østkyst kan betale sig med udskibning af mølledelene fra Esbjerg Havn. Eksperten taler om et decideret "transportbånd" over Atlanten.

Esbjerg: Et transportbånd over Atlanten – fra Esbjerg til USA. Et transportbånd med sejlads af naceller (møllehuse, red.) og vinger fra Esbjerg Havn og direkte til havne i USA på USA’s østkyst.

Det lyder vildt, men det er ikke desto mindre, hvad Henrik Stiesdal, tidligere mangeårig topchef i Siemens Wind Power, ifølge et nyhedsbrev fra Esbjerg Havn mener kan blive en realitet, hvis der i de kommende år – som ventet - skal opføres massevis af havvindmølleparker ved den amerikanske østkyst.

Overfor nyhedsbrevet vurderer Henrik Stiesdal, at det godt kan betale sig at transportere dansk fremstillede havvindmøller over Atlanten, fordi udgifterne til transport er forholdsvis lave, og samtidig vil man kunne benytte sig af den gode danske infrastruktur med Esbjerg Havn i centrum.

- Man kan godt forestille sig, at der kommer en slags transportbånd over Atlanten. Det er ikke science fiction. Når en vindmøllefabrik som Welcon kan ligge i Give og være konkurrencedygtig på verdensplan, er det fordi, transport ikke betyder det store. Der vil gælde det samme over Atlanten, siger Henrik Stiesdal til nyhedsbrevet.

Og han er altså ikke en hvem som helst. Henrik Stiesdal udviklede som 19-årige sin første egen vindmølle og benævnes i vindmøllebranchen ikke uden grund som Mr. Windpower.

Han understreger, at det kun giver mening at transportere havvindmøller.

- Selvfølgelig kan man forestille sig, at der bliver bygget nye havvindmøllefabrikker i USA, men det er meget dyrt at stable på benene. I stedet vil det give mening at sende naceller og vinger fra Esbjerg og direkte til havne i USA, og så kan de udskibes derfra. Og så kan tårnene fremstilles i USA, fortsætter han.

Der er mere end 7.000 kilometers sejlads fra Esbjerg Havn til USA’s østkyst, og det vil tage omkring 14 dage at fragte de store vindmølle dele dertil.

Annonce

Vindboom på vej

Ifølge Liz Burdock, adm. direktør i the Business Network for Offshore Wind, går udviklingen inden for offshorevind i USA så stærkt, at den lokale værdikæde har svært ved at følge med. Det kan være en åbning for danske virksomheder med stærke offshorekompetencer.

Hun vurderer desuden, at hvis man blot ser et par år frem i tiden, er der stor risiko for en kompetenceboble som følge af lokal mangel på de nødvendige offshorekompetencer. Det vurderes, at der vil opstå en kompetenceboble omkring 2021-2022, hvis vi ikke der gøres noget.

Direktøren mener derfor, at der er brug for udenlandske offshore-virksomheder til at hjælpe. Ikke for at udkonkurrere de lokale, men til at indgå i partnerskaber med amerikanske virksomheder på alle niveauer af værdikæden, så kapaciteten kan komme op.

Opfordring til firmaer

I nyhedsbrevet nævner også Liz Burdock, der er administrerende direktør i interesseorganisationen Business Network for Offshore Wind, Esbjerg, når hun skal pege på eksempler på byer og havne rundt om i verden, som hun mener, at den amerikanske offshoreindustri kan lære af.

- Esbjerg Havn og den transformation, området har været igennem, er en international offshore-hub, vi kan lære en masse af. Vi kan ikke bare kopiere det, men vi kan tage alle de gode erfaringer og tilpasse dem til vores egne forhold, siger hun.

Siden 2013 har hun besøgt Esbjerg Havn tre gange, blandt andet i selskab med delstatspolitikere og andre interessenter, som netværket har inviteret med på studieture. Og hun opfordrer i øvrigt danske virksomheder, store som små, til at undersøge mulighederne for at komme ind på det amerikanske offshoremarked.

Forleden havde Esbjerg Havn endnu en gang en amerikansk handelsdelegation for at bliver klogere på, hvad der kræves for at drive en business i havvindmølleindustrien. Besøget var arrangeret af Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Washington DC., og foruden besøg hos Siemens Gamesa og Ørsted i Esbjerg var delegationen også på jagt efter virksomheder, der ønsker at etablere sig i USA. Blandt lokale aktører var Semco Maritime og Esvagt.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce