Annonce
forside

Vindgigant tester vild vandflyver ud for Esbjerg med 78 kilometer i timen

Dette fartøj, en slags hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et ?Surface Effect Ship, bliver for tiden testet af Ørsted med sejlads mellem Esbjerg Havn og Horns Rev 2. Skibet har en tophastighed på op mod 80 kilometer i timen. Foto: Ørsted

Ørsted, tidligere Dong Energy, tester for tiden en hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et "Surface Effect Ship" mellem Esbjerg Havn og Horns Rev 2. Med en tophastighed på op imod 80 kilometer i timen vækker fartøjet en del opsigt.

Esbjerg: Aldrende esbjergensere vil muligvis kunne huske, at en hoovercraft, på dansk en luftpudebåd, vakte opsigt med sejlads mellem Esbjerg og Fanø i forbindelse med Esbjerg Havns 100 års jubilæum.

Noget lignende er næppe på programmet, når Esbjerg næste sommer fejrer havnens 150 års jubilæum, men lige nu har maritimt interesserede personer i Esbjerg faktisk mulighed for at opleve et noget specielt fartøj, der bygger på luftpudeteknologien, og mange har allerede kastet undrende blikke mod havnens indsejling.

For godt nok har de fart på - de hurtigtgående såkaldte CTV'ere (Crew Transfer Vessels, red.) - som fragter teknikere og udstyr til havvindmølleparkerne på Horns Rev, men i december og januar tester Ørsted, tidligere Dong Energy, en båd, som med en tophastighed på 42 knob, svarende til cirka 78 kilometer i timen, virkelig får folk på land til at spærre øjnene op.

Annonce

Et hurtigere servicefartøj betyder kortere transporttid, og dermed får teknikerne mere arbejdstid i vindmølleparken.

Håkan Borgström, Senior Manager I Ørsted

For reducere omkostninger

Fartøjet er konstrueret som en slags hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et "Surface Effect Ship," hvor skroget er formet som et katamaranskrog, men mellem skrogene er der monteret fleksible skørter. Mellem skørterne bliver der pumpet luft ind, som sørger for overtryk, hvilket gør, at skibene vil hæve sig over søen mere end skibenes opdrift ellers skulle tillade. Dette giver lav vandmodstand og dermed højere hastighed.

Ligeledes er skibet designet til at overføre vindmølleteknikerne til havmøllerne i hårdere vejrforhold, og alt sammen sker som et led i ambitionen om at reducere omkostningerne i havvindmølleindustrien.

- Vi arbejder konstant på at forbedre de teknologier, vi bruger, når vi driver vores havmølleparker. Et hurtigere servicefartøj betyder kortere transporttid, og dermed får teknikerne mere arbejdstid i vindmølleparken. Ved drift af havmølleparker har vi dage, hvor vi ikke kan få adgang til vindmølleparken på grund af vejret, og skibe, der mere robust er i stand til at overføre vindteknikere, muliggør flere offshore-arbejdsdage om året, forklarer Håkan Borgström, Senior Manager I Ørsted, Operations Technology - Concept Line.

Skal evalueres

Han oplyser, at Ørsted afprøver den nye skibstype på Horns Rev 2-havmølleparken, og i løbet af testperioden vil Ørsted indsamle oplysninger om skibets reelle hastighed og brændstofforbrug, ligesom vindteknikernes erfaringer med skibet vil indgå i evalueringen.

Ørsted er verdensførende inden for opførsel og drift af havvindmølleparker, og driver på verdensplan flere end 25 havvindmølleparker under meget forskellige vejr- og besejlingsmæssige forhold. Erfaringerne fra afprøvningerne på Horns Rev 2 skal bruges til at vurdere, hvor denne nye skibstype eventuelt kunne indsættes.

Fartøjet er bygget i Norge af selskabet UMOE, der har leveret en række lignende fartøjer til den norske flåde. I forbindelse med afprøvningen på Horns Rev 2 er fartøjet chartret ind via det esbjergensiske selskabet World Marine Offshore, der opererer fartøjet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Sørgelig sag fik det rette udfald

Sagen er helt igennem sørgelig. Men det kunne ikke være anderledes. Naturligvis måtte den danske stat ikke lade et lille barn gå til grunde i en lejr i Syrien, efter såvel barnets somalisk-danske mor som faren tilsyneladende er blevet dræbt. Derfor er den 11 måneder gamle dreng nu blevet hentet til Danmark, hvor han forhåbentlig får en god fremtid sammen med sine slægtninge. Både drengens mor og far har haft tilknytning til Islamisk Stat. Sagen er den bedst tænkelige illustration af det idioti, disse fanatikere er besat af. Deltagelse i terror er i sig selv utilgivelig. Men det er komplet ubegribeligt, at forældre også er parate til at ofre deres eget barn for en tåbelig sag. Netop dette er jo konsekvensen af at medbringe børn eller sætte dem i verden i det helvede, Islamisk Stat lykkeligvis kun for en kort periode kunne etablere i Mellemøsten. Vi skal i sådanne sager være humane, men med kraftige forbehold. For den danske stat er der uanset farven på de pågældendes pas ingen grund til at gøre sig synderlige anstrengelser for at hente andre IS-terrorister til landet. Det gælder også for de pågældendes børn, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. Det var tilfældet for den lille dreng samt i en tidligere sag, hvor en hårdt kvæstet 13-årig dreng i juni blev evakueret fra en interneringslejr. Alternativet havde formentlig i begge tilfælde været børnenes død. Det må vi ikke medvirke til. Dansk Folkeparti lufter mistanken om, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvorvidt den lille drengs forældre faktisk er afgået ved døden. I lyset af de kaotiske forhold i Syrien er denne skepsis begrundet. Men skulle for eksempel moren senere vise sig at være i live, bør det på ingen måde berettige hende til en fribillet retur til Danmark. Flere medier har bragt historier om tidligere IS-terrorister, der angiveligt bittert har fortrudt og nu vil retur til Danmark. Til dem er beskeden: Alle valg i livet har konsekvenser, og I er ikke velkomne.

Annonce