Annonce
forside

Vindgigant tester vild vandflyver ud for Esbjerg med 78 kilometer i timen

Dette fartøj, en slags hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et ?Surface Effect Ship, bliver for tiden testet af Ørsted med sejlads mellem Esbjerg Havn og Horns Rev 2. Skibet har en tophastighed på op mod 80 kilometer i timen. Foto: Ørsted

Ørsted, tidligere Dong Energy, tester for tiden en hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et "Surface Effect Ship" mellem Esbjerg Havn og Horns Rev 2. Med en tophastighed på op imod 80 kilometer i timen vækker fartøjet en del opsigt.

Esbjerg: Aldrende esbjergensere vil muligvis kunne huske, at en hoovercraft, på dansk en luftpudebåd, vakte opsigt med sejlads mellem Esbjerg og Fanø i forbindelse med Esbjerg Havns 100 års jubilæum.

Noget lignende er næppe på programmet, når Esbjerg næste sommer fejrer havnens 150 års jubilæum, men lige nu har maritimt interesserede personer i Esbjerg faktisk mulighed for at opleve et noget specielt fartøj, der bygger på luftpudeteknologien, og mange har allerede kastet undrende blikke mod havnens indsejling.

For godt nok har de fart på - de hurtigtgående såkaldte CTV'ere (Crew Transfer Vessels, red.) - som fragter teknikere og udstyr til havvindmølleparkerne på Horns Rev, men i december og januar tester Ørsted, tidligere Dong Energy, en båd, som med en tophastighed på 42 knob, svarende til cirka 78 kilometer i timen, virkelig får folk på land til at spærre øjnene op.

Annonce

Et hurtigere servicefartøj betyder kortere transporttid, og dermed får teknikerne mere arbejdstid i vindmølleparken.

Håkan Borgström, Senior Manager I Ørsted

For reducere omkostninger

Fartøjet er konstrueret som en slags hybrid mellem en luftpudebåd og en katamaran, kaldet et "Surface Effect Ship," hvor skroget er formet som et katamaranskrog, men mellem skrogene er der monteret fleksible skørter. Mellem skørterne bliver der pumpet luft ind, som sørger for overtryk, hvilket gør, at skibene vil hæve sig over søen mere end skibenes opdrift ellers skulle tillade. Dette giver lav vandmodstand og dermed højere hastighed.

Ligeledes er skibet designet til at overføre vindmølleteknikerne til havmøllerne i hårdere vejrforhold, og alt sammen sker som et led i ambitionen om at reducere omkostningerne i havvindmølleindustrien.

- Vi arbejder konstant på at forbedre de teknologier, vi bruger, når vi driver vores havmølleparker. Et hurtigere servicefartøj betyder kortere transporttid, og dermed får teknikerne mere arbejdstid i vindmølleparken. Ved drift af havmølleparker har vi dage, hvor vi ikke kan få adgang til vindmølleparken på grund af vejret, og skibe, der mere robust er i stand til at overføre vindteknikere, muliggør flere offshore-arbejdsdage om året, forklarer Håkan Borgström, Senior Manager I Ørsted, Operations Technology - Concept Line.

Skal evalueres

Han oplyser, at Ørsted afprøver den nye skibstype på Horns Rev 2-havmølleparken, og i løbet af testperioden vil Ørsted indsamle oplysninger om skibets reelle hastighed og brændstofforbrug, ligesom vindteknikernes erfaringer med skibet vil indgå i evalueringen.

Ørsted er verdensførende inden for opførsel og drift af havvindmølleparker, og driver på verdensplan flere end 25 havvindmølleparker under meget forskellige vejr- og besejlingsmæssige forhold. Erfaringerne fra afprøvningerne på Horns Rev 2 skal bruges til at vurdere, hvor denne nye skibstype eventuelt kunne indsættes.

Fartøjet er bygget i Norge af selskabet UMOE, der har leveret en række lignende fartøjer til den norske flåde. I forbindelse med afprøvningen på Horns Rev 2 er fartøjet chartret ind via det esbjergensiske selskabet World Marine Offshore, der opererer fartøjet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Danmark

Kan have været fatalt for seks mennesker: 44 hoftepatienter har fået infektion på OUH

Danmark

Hudsygdom kan være skyld patienters infektioner: Nu er kirurgens allergi blevet fastslået

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];