Annonce
Esbjerg

Vindmøllekorridor er tilbage på bordet

foto/photo: MEDVIND/Bent Sørensen

Stort pres på nuværende vindmøllerute betyder, at en ny vej øst om Esbjerg rykker tættere på.

Annonce

ESBJERG: Byrådet havde allerede i budgetforliget 2015 afsat økonomi til etablering af en ny særtransportrute øst om Esbjerg. Men planerne blev sat på pause i februar, da der opstod tvivl om, hvorvidt vindmølle-producenterne ville gå med til at betale for en række justeringer af højspændingslederne på strækning. Derfor blev projektet udsat, og de i budgettet afsatte midler blev flyttet til 2017 og 2018.

Men selvom planerne var sat på pause, har man nu alligevel valgt at trykke på "spol frem". Presset på den eksisterende rute stiger nemlig, mens vindmøllerne til stadighed bliver større. Derfor vil det kræve omfattende ombygning, hvis den nuværende rute over Tarp og Sædding mod Esbjerg Østhavn fortsat skal bruges. På ruten vil der skulle flyttes flere trafikskilte og lysreguleringer, og en del af græsrabatterne og cykelstierne skal inddrages for at skabe bredere kørearealer.

- Hvis ikke vi kommer i gang med den nye rute øst om Esbjerg, så kræver det voldsomme ændringer på den nordlige og det vil gå ud over trafiksikkerheden, siger Teknik & Byggeudvalgsformand Anders Kronborg (S).

Problemet, der i februar bremsede projektet, er der imidlertid også fundet en løsning på. Kravene til frihøjden op til højspændingsledningerne justeres, og på en del af ruten kabellægges ledningen i stedet. Dermed forventes de udgifter, som branchen selv skal betale at blive mindre end en million kroner.

- Vi håber, det kan hænge sådan sammen, at ændringerne på den nordlige rute kun bliver midlertidige, indtil den nye østlige rute er klar. Det skal i hvert fald ikke være kommunen, der stikker en kæp i hjulet. Vi vil jo gerne beholde de arbejdspladser, der følger med ved at have erhvervet i byen, siger Anders Kronborg, der forventer, at man i forvaltningen er klar til at sagen kan blive behandlet politisk i starten af 2017.

Ruten øst om Esbjerg

Ruten skal gå fra Korskroen via E20 til lufthavnen, over Skads Byvej til Solbjergvej ved Skads Mosevej. Herfra ad Krogsgårdsvej, Tjæreborgvej og videre til Østhavnen, hvor møllerne skibes ud.


  • Ruten er omkring 10 kilometer kortere end den nuværende og er bedre egnet til at håndtere vindmølledele på op mod 70 meteres længde.

  • Byrådet har i alt afsat 9,566 mio. kroner til etablering af den nye rute.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordtyskland

Slesvig-Holsten går i orange: Nu bør danskerne ikke køre over grænsen

Danmark

Hvor er Mette Frederiksen?

Annonce