Annonce
Læserbrev

Vindmøller, følelser og ‘demokrati’

Læserbrev: I den grønne omstilling ligger nøglen til øget bosætning, jobs og bæredygtig udvikling i hele kommunen, ikke mindst i landsbyerne.

Jeg mener ikke, at det 'kun' er et spørgsmål om ja/nej til vindmøller, men om, hvor vi ser Tønder om 5-10 år.

Her er, hvordan jeg tolker den videre proces:

Den arbejdsgruppe i kommunalbestyrelsen (KB) der er nedsat, skal have arbejdsro til at opstille og forhandle de kriterier, der generelt skal være gældende og opfyldt - udover de lovmæssige - for at vi her i Tønder går videre med behandling af projektansøgninger.

Jeg er sikker på, at alle i KB vil involvere deres bagland og lytte til input fra fagfolk, lokalråd og borgere i øvrigt. Her skal vi skelne mellem følelser og fakta.

Processen vil tydeliggøre holdningen hos det enkelte KB-medlem. Ikke blot i forhold til ja/nej til vindmøller, men også i forhold til, hvordan vi skaber rammer for udvikling og øget bosætning. Eller accepterer konsekvenserne af fortsat affolkning.

Bliver kriterierne vedtaget, vil de projekter, der lever op til dem, blive sendt i høring, så alle bliver hørt, ikke mindst i lokalområderne, inden de enkelte projekter vedtages eller forkastes i KB.

En afstemning til kommunalvalget i 2021 vil i givet fald forlænge usikkerheden med endnu 18-24 måneder.

Om det vil være mere demokratisk og skabe mere ro, tvivler jeg på. For indenfor de opstillede kriterier, vil der fortsat være stor forskel fra projekt til projekt, afhængig af om det er ‘repowering’ eller ‘greenfield’, og omfanget af det lokale medejerskab.

Og følelserne - ja, de vil bestå.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce