Annonce
Esbjerg

Vognmand føler sig hængt ud som broddent kar i sag om ulovlig overnatning i industrikvarter

Den anden opholdsstue i firmaet, hvor der kan spilles bordtennis og ses fjernsyn. Privatfoto.
Direktør og ejer af vognmandsfirmaet Henrik Skov Christensen A/S føler sig hængt ud efter etablering af overnatningsfaciliteter i hovedkvarteret i Måde. Jeg sammenlignes uretfærdigt med de mest brodne kar i transportbranchen, siger han. Borgmester bakker op om forvaltnings forsøg på at strikke løsning sammen, der bevarer faciliteterne, men lovliggør forholdene.
Annonce

Esbjerg: Der er hverken tale om en slumlejr for stakkels chauffører eller udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft.

Det siger direktør og ejer af vognmandsfirmaet Henrik Skov Christensen A/S, Henrik Skov Christensen, der lige nu er midtpunkt i en sag om ulovlig etablering af overnatningsfaciliteter i det industriområde, der rummer firmaets hovedkvarter på Mådevej.

- Jeg erkender, at jeg har etableret overnatningsfaciliteterne uden den nødvendige tilladelse, men jeg vil godt påpege, at jeg har været i dialog med kommunen omkring lovliggørelse i lang tid inden, jeg indsendte en egentlig ansøgning. Jeg synes ikke, det er fair, at jeg på sociale medier skal hænges ud og sammenlignes med firmaer, hvor chauffører bor i den rene slum. Her er der tale om rigtig fine faciliteter, og mine udenlandske chauffører foretrækker at kunne hygge sig sammen, når de skal holde det lovpligtige 45 timers hvil, siger Henrik Skov Christensen.


Jeg synes ikke, det er fair, at jeg på sociale medier skal hænges ud og sammenlignes med firmaer, hvor chauffører bor i den rene slum. Her er der tale om rigtig fine faciliteter, og mine udenlandske chauffører foretrækker at kunne hygge sig sammen.

Direktør Henrik Skov Christensen


Ifølge Henrik Skov Christensen har han p.t. 24 rumænske lastbiler og 36 rumænske chauffører ansat:

- Mine chauffører arbejder ni uger og har derefter fri i tre uger, hvor vi flyver dem frem og tilbage Billund-Rumænien tur-retur for firmaets regning. Mine medarbejdere får en højere løn end mindstelønnen i Rumænien, hvilket blandt andet giver dem mulighed for at optage banklån, og vi har samtidig tegnet forsikringer for dem i Rumænien under rumænske vilkår på lige fod med, hvad vi gør i forhold til vores danske chauffører i Danmark. Vi har også inkluderet de rumænske chaufførers familier i forsikringen, så de er dækket ind ved lægebesøg og så videre. Er de på job i Europa, får de udbetalt skattefrie diæter ligesom en dansk eksportchauffør, siger Henrik Skov Christensen.

Annonce

100 procent lovligt

Ifølge direktøren overnatter maksimalt 10-12 chauffører ad gangen i faciliteterne i virksomhedens domicil i weekenderne:

- Kommer der flere, har jeg en aftale med et hotel i Esbjerg om overnatning. Men de foretrækker vores faciliteter, hvor de selv kan lave mad, vaske tøj, benytte motionsredskaber, se tv eller spille bordfodbold, grille udenfor, når vejret er til det, eller andet. Vi har også en aftale med Svømmestadion Danmark, hvis de gerne vil slappe af der i weekenderne. Jeg driver min virksomhed 100 procent efter gældende lovgivning på transportområdet - der er ikke noget at komme efter dér, siger Henrik Skov Christensen.

Men ikke efter lokalplansbestemmelserne, for du har jo etableret overnatningsfaciliteter i strid med lokalplanen - hvorfor har du gjort det?

- Jeg havde alligevel indsat et nyt køkken, for at opholds-faciliteterne under ét var tip-top, så det, der egentlig bare er ændret, er, at jeg har sat fire ekstra vægge op og ladet dem sove her under rene og ordentlige forhold, og jeg mener ikke, det er så stor en forbrydelse. Men ja, jeg skulle have søgt først. Nu håber jeg, at der er opbakning til, at forholdene kan bibeholdes, for det er langt finere faciliteter, end de kan få et andet sted, siger Henrik Skov Christensen.

Annonce

Borgmester positiv

Esbjerg Kommune er netop i gang med at afsøge mulighederne for rent planmæssigt at sikre, at forholdene kan fortsætte, og det sker med borgmester Jesper Frost Rasmussens (V) opbakning:

- Jeg synes da, det lyder interessant, at man i mindst to andre kommuner i landet tilsyneladende har fundet løsninger på den problematik. Det er vigtigt, at der er fine forhold til chaufførerne, og det er også vigtigt, at tingene foregår inden for lovgivningen, så nu må vi se, hvad forvaltningen finder frem til. Så må Plan & Miljøudvalget forholde sig til mulighederne på det kommende møde, siger borgmesteren.

Kunne vognmanden ikke bare sende sine folk på hotel?

- Jo, men som jeg har forstået det, så er det denne løsning, chaufførerne selv ønsker, så de kan have et uformelt og hyggeligt samvær i friere rammer. Jeg tror ikke, alternativet til den slags faciliteter er hotelophold - jeg tror nærmere, at vognmænd køber ejendomme, hvor chaufførerne så kan bo i de 45 timer hver eller hver anden uge, de skal holde de lange ugehvil. Så er spørgsmålet, om de forhold er bedre, siger Frost Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce