Annonce
Tønder

Vognmand: - Mine busser har ikke kørt én meter siden 13. marts

Vognmand Asger Thaysen, Bingo Rejser, har ikke haft noget af lave siden den 13. marts. Lige nu skulle han have tre busser i Polen og en i Italien. Alle medarbejdere er sendt hjem. Den eneste på pinden er Asger Thaysen. Jeg kan ikke fyre mig selv, lyder det fra den 61-årige vognmand. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Når coronakrisen bevirker, at landet lukkes ned og skolerne står tomme, så har vognmændene ikke noget at se til. Faktisk står busser og minibusser helt stille. - Mine busser har ikke kørt én meter siden 13. marts, fortæller vognmand fra Bredebro.

TØNDER: Når landet er lukket ned, eleverne ikke er i skole og folk ikke må samles mere end 10 personer på samme sted, så er der ikke brug for busser til transport af elever eller til turistture til nær og fjern.

Som man kunne læse i JydskeVestkysten for et par uger siden, har krisen med øjeblikkelig virkning sat et stopper for egnens vognmænd. Den 17. marts fortalte direktør hos Clausens Busser i Frifelt, Hans Clausen, at alle firmaets chauffører var sendt hjem indtil den 9. juni.

- I de næste 14 dage er 99 procent af vores kørsel aflyst, og frem til 1. juli er mellem 50 og 75 procent aflyst, sagde Hans Clausen, der håbde på, at han igen kan trække på de samme dygtige medarbejdere, når krisen en dag er ovre.

Annonce

Lige nu skulle jeg være i Polen med Højer Efterskole. Jeg skulle også have haft to andre busser i Polen med elever fra Skærbæk Realskole, og jeg skulle have haft en anden bus i Italien.

Asger Thaysen, vognmand, Bingo Rejser

Bingo Rejser

Clausens Busser er ikke det eneste vognmandsfirma, der lige nu døjer med coronakrisen. Det gør Asger Thaysen fra Bingo Rejser også. Der gik to dage fra statsminister Mette Frederiksen lukkede landet ned den 11. marts og sendte skolebørnene hjem, til alle hans fem busser stod bomstille.

- Mine busser har ikke kørt én meter siden den 13. marts, lyder det fra vognmanden i Bredebro.

Normalt sørger Asger Thaysen og hans fem deltids- og fuldtidsansatte chauffører for, at egnens elever kommer i skole til tiden hver morgen. Men han sørger også for, at efterskoleelever, pensionister og rejselystne kommer ud på Europas veje. Også det har coronaen sat en stopper for.

- Lige nu skulle jeg være i Polen med Højer Efterskole. Jeg skulle også have haft to andre busser i Polen med elever fra Skærbæk Realskole, og jeg skulle have haft en anden bus i Italien, fortæller Asger Thaysen.

Alle er fyret

For Asger Thaysen, der har mange år i vognmandsbranchen, kommer krisen som et chok.

- Det er ikke lige så sjovt. Jeg afskedigede alle med det samme, det gælder også min kone, Heidi, der sidder på kontoret. De er alle fyret. Men jeg kan ikke fyre mig selv, siger den 61-årige vognmand.

Asger Thaysen fortæller, at krisen i marts og april kommer til at koste 500.000 kroner i omsætning, og at han sætter sin lid til, at statens kompensationer kan dække for nogle af udgifterne. Samtidig frygter han for, at krisen trækker ud - for så kommer det til at gøre rigtig ondt.

- Hvis ikke der sker noget den 13. april, kommer der flere aflysninger. Den 15. maj skal jeg sydpå med pensionistforeningen for Bredebro og Løgumkloster. Den tur hænger da i en tynd tråd, tror jeg, siger Asger Thaysen og tilføjer:

- Jeg har aldrig nogen sinde prøvet noget lignende. Det her er det allerværste, jeg har prøvet.

Forsikringer på pause

Hos Agerskov Turistfart hænger vognmand Johnny Andersen også med næbbet. Normalt har han 22 busser og minibusser, der kører vejene tynde. Men de står alle parkeret.

- Lige nu har vi en lavsæson, som vi aldrig har prøvet før, siger vognmanden, der ligesom de to vognmænd i henholdsvis Frifelt og Bredebro har sendt de faste chauffører, timelønnede og afløsere hjem i et forsøg på at sikre sig, at han kan trække på de samme folk igen - altså når krisen vender.

- Vi prøver at fastholde de folk, vi har. Når vi starter igen, skal vi gerne have de samme chauffører tilbage.

Også Johnny Andersen har måttet sende hustruen, Antje Mathiesen, hjem fra kontoret. Desuden har han været i gang med en redningsaktion, for at få skubbet bussernes leasing-ydelser og sat forsikringerne i bero, så der kan spares på udgifterne.

Selv om forsikringerne er sat på standby, så kan de aktiveres med kort varsel, når hjulene i samfundet igen begynder at køre.

- Det kræver kun en mail, så er vi klar igen, siger den 49-årige vognmand fra Agerskov.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev For abonnenter

'Emmas' far drak og kunne vende på en tallerken på et splitsekund: - Far er virkelig sød, når han er ædru

Erhverv

Barsk maj for Billund Lufthavn: Massefyringer og nedgang på 98,3 procent

Annonce