Annonce
Biler

Voldsomt prisfald på basisudgaven af Audis elbil

Er man blevet lun på Audis nye elbil, e-tron, men finder startprisen på 799.000 kr. lige pebret nok, er der måske råd forude. Til årsskiftet lancerer mærket nemlig en ny basisudgave, kaldet e-tron 50. Foto: Audi
Audi e-tron 50 er navnet på den nye basismodel, der dog får markant kortere rækkevidde.

Batterier til elbiler er dyre, faktisk så dyre, at et mindre et af slagsen får prisen på den store Audi e-tron til at falde fra 799.990 til 569.990 kroner.

Det er den nye indstigningsmodel, kaldet e-tron 50, som Audi Danmark nu er klar til at lancere.

Selv om prisen altså falder markant, må man også leve med et par ulemper, hvor den ene givetvis vil være svær for en del potentielle kunder.

Rækkevidden falder nemlig til 329 kilometer, ifølge WLTP-normen, hvor den eksisterende e-tron 55 officielt når ud på 437 kilometer, efter at Audi har lavet en række forbedringer på bilen.

Årsagen er, at batteriet på basisversionen har en bruttokapacitet på 71 kWh, mod hele 95 kWh i den eksisterende. Når det gælder det reelt anvendelige indhold af energi, er der 64,7 kWh, mod 86,5 kWh.

Samtidig bør interesserede notere sig, at evnen til at modtage strøm ved lynladere er faldet fra 150 kW til 120 kW, hvilket giver en smule længere ladetid. Derhjemme eller ved de offentlige ladere lader den med samme effekt som storebror, nemlig op til 11 kW.

Elsker man accelerationen fra en kraftig elmotor, bliver man ikke nødvendigvis skuffet med den nye variant, men føreren råder ikke over 408 hk længere, for e-tron 50 yder maksimalt 230 kW eller 313 hk via de to elmotorer. Det er dog trods alt nok til at spurte til 100 kilometer i timen på 6,8 sekunder, blandt andet fordi det lille batteri vejer 150 kg mindre. Dagens model klarer sprintøvelsen på 5,7 sekunder.

Annonce
Vælger man den nye Sportback-version er merprisen 20.000 kr. Til gengæld er rækkevidden 10 km længere, takket være bedre aerodynamik. Foto: Audi

10 kilometer længere

Audi e-tron 50 tilbydes i to udstyrsversioner, idét man også kan vælge en e-tron 50 Prestige til en pris på 599.990 kroner. En e-tron 50 Prestige har samme udstyr som en e-tron 55.

Foretrækker man det lidt mere sportslige udtryk fra den nye Sportback-version, fås den også som e-tron Sportback 50 og starter fra 619.990 kroner, hvilket med tilsvarende udstyr er 20.000 kroner mere end SUV-versionen.

Rækkevidden i Sportback-modellerne er 10 kilometer længere, takket være en mere eurodynamisk udformning af karrosseriet.

Med alle Audis elbiler følger i Danmark en standardinstallation af en Clever ladeboks og et Clever Unlimited-abonnement med ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];