Annonce
Nordtyskland

Vrede landmænd vil udløse trafikkaos

Myndighederne forventer massive forhindringer for den øvrige trafik, når mindst 1500 traktorer ruller ud på vejene. Modelfoto: Landespolizei.

RENDSBURG: Flere end tusinde traktorer forventes tirsdag at være undervejs på vejene ved Rendsburg. Her mødes slesvig-holstenske landmænd i et stort protesttog mod nye regler, der blandt andet sætter strengere grænser for brug af gødning og pesticider.

- Ud fra de foreløbige tilmeldinger går vi ud fra, at der kommer omkring 1500 landbrugskøretøjer på vejene, siger Torge Selck, der er talsmand for delstatspolitiet.

Landmændene mødes på deres køretøjer 13 forskellige steder rundt om Rendsburg. Herefter sætter de i lange kolonner kurs mod centrum, hvor selve demonstrationen finder sted. Politiet forventer massive forhindringer for den øvrige trafik.

De første traktorer ruller mod Rendsburg omkring klokken ni.

Protesterne i Slesvig-Holsten er et led i arrangementer over hele Tyskland. Landmændene er ikke kun vrede over de nye forordninger, men også fordi bønder i deres optik bliver gjort til syndebukke i den offentlige debat.

SHZ

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce