Annonce
Varde

Vredt byråd vil råbe sin mastemodstand til Christiansborg

Der er allerede højspændingsmaster i Næsbjerg, og de skal først ned i 2023. Når kommunen får nye master, så vil kommunen have klokkeklar tilsagn om, at de eksisterende master forsvinder fra byen. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Byrådspolitikere i Varde Kommune er vrede over, at der skal højspændingsmaster op tæt på mennesker. Det kan ikke være rigtigt, at en frø tæller mere end folk, lyder holdningen.

Varde kommune: Varde Kommune nøjes ikke med at lave et høringssvar til Energinet vedrørende de højspændingsmaster, der skal sættes op i Varde Kommune. Der skal også laves et læserbrev med et budskab om, at mennesker "bør sidestilles med beskyttet natur", og dette læserbrev skal også sendes til Energinet, ministeren og alle ordførere på Christiansborg.

Det besluttede byrådet tirsdag aften.

Det var Line Berner (V) og Ingvard Ladefoged (S) fra Næsbjerg, der stillede forslaget om et læserbrev. Særligt i Næsbjerg er der en kæmpe frustration over de kommende master, der sættes op tæt på byen.

- Der er en befolkning, der bliver kørt over, sagde Line Berner.

En analyse fra Energinet har vist, at lange, nedgravede strækninger "vil medføre betydelige risici og potentielt kompromittere Danmarks forsyningssikkerhed". Kun 15 procent af strækningen bliver derfor kabellagt.

Annonce

Kommunens høringssvar

I kommunens høringssvar vedrørende den kommende højspændingsmotorvej gennem kommunen er der tre ønsker:

  • at kabelstrækningen ved Sig udvides mod nord med cirka én kilometer af hensyn til væsentlige bymæssige interesser.
  • at der kabellægges i tracéen rundt om Næsbjerg, alternativt at linjeføringen ved Næsbjerg flyttes mod vest for at sikre de bymæssige interesser og byens udvikling
  • at en tidsplan for nedtagning af de eksisterende 150 kV luftledninger præsenteres som en del af den samlede løsning.

Ubegribelig arrogance

Harmen i byrådet skyldes, at Energinet er med på at udskifte master med kabler omkring åen, ådalen og Karlsgårde på grund af naturinteresser, men politikerne kan ikke se, at der er samme interesse for at grave ned i områder, hvor der bor mennesker.

- I andre tilfælde tages der hensyn til en grøn frø eller et hvidt firben, som én ikke er sikker på at have set, sagde Tina Agergaard Hansen (DF).

Løsgænger Steen Holm Iversen fik igennem, at det læserbrev, der nu skal skrives, også skal sendes til Christiansborg.

- Energinet og staten opfører sig med en helt ubegribelig arrogance, sagde han på byrådsmødet.

Mangler tillid

Det var også tydeligt i debatten, at politikerne mangler tillid til Energinet, der er et statsligt selskab.

Ingvard Ladefoged fortalte, at Næsbjerg havde forsøgt at komme i dialog for at få vished om, hvornår nogle eksisterende el-ledninger i Næsbjerg kan tages ned. Det skulle oprindeligt være i 2017, men er blevet udskudt flere gange. Nu er det planlagt i 2023. Borgmester Erik Buhl (V) stoler dog ikke på det:

- Vi vil have et klokkeklart tilsagn, sagde han.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Varde

Inge er stolt af sit kvarter: Købstadens sekundære butiksgade er en upåagtet succes

Annonce