Annonce
Biler

VW e-Golf blev den mest solgte elbil i januar

Den relancerede VW e-Golf har fået godt fat, og den tyske model blev den mest solgte elbil i januar. Foto: VW
Med 530 solgte elbiler i januar startede 2020 med et salg på næsten dobbelt så mange af slagsen som i januar i fjor. VW e-Golf var den mest solgte med 180 styk.

Danskere er altid klar på et godt tilbud. Det gælder også, når vi taler om elbiler. Således har den noget bedagede, men meget gennemførte VW e-Golf fået et comeback lige på kanten af, at den helt nye ID.3 snart er på banen. Det skyldes, at bilen er sat ned til 230.000 kroner og på trods af en forholdsvis beskeden rækkevidde på godt 230 kilometer nu har sat sig på tronen som den mest solgte elbil herhjemme i januar med 180 eksemplarer.

Sammenlagt blev der solgt 530 elbiler i januar, hvilket er en fordobling i forhold til de 258 elbiler, der blev solgti januar i fjor. Nummer to i januar blev Nissan Leaf med 72 eksemplarer, mens Tesla Model 3, som ryddede bordet i fjor, kom ind på en tredjeplads med 60 biler. Næstefter finder vi den helt nye VW e-Up, der med en rækkevidde på 260 kilometer og en pris fra 163.000 kroner kan blive en af årets bestsellere.

Senere følger fætrene, Skoda Citigoe iV og Seat Mii Electric, hvor den sidstnævnte starter fra bare 150.000 kroner.

Renault Zoe, der kom i en ny generation sidst på året i fjor, ligger også pænt, mens modeller som Hyundai Kona Electric og Ioniq Electric følger efter. Hyundai har haft lange leveringstider på den elektriske Kona, men det er der nu gjort noget ved, så de nu kan leveres på få uger, og det vil givetvis løfte salget, ligesom en faceliftet Ioniq kan gøre det. Sidstnævnte har længere rækkevidde, men kan dog ikke oplade så hurtigt som de første udgaver.

Annonce

Top-10 salget af elbiler i januar

1VW e-Golf: 180

2Nissan Leaf: 72

3Tesla Model 3: 60

4VW e-Up: 39

5Renault Zoe: 36

6Audi e-tron: 29

7Hyundai Kona Electric: 30

8Hyundai Ionic Electric: 25

9Kia e-Niro: 11

10BMW i3: 9

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange modeller

Lige under top-10 finder vi modeller som Jaguar i-Pace og Tesla Model X, der hver især har solgt syv eksemplarer, Tesla Model S, DS3 Crossback E-tense og Kia e-Soul følger lige efter. Det er endda blevet til et enkelt eksemplar af den nye Mini SE og den kinesiske Gumpert Aiways U5. Den sidstnævnte er en del et projekt med et nordjysk firma, der arbejder med bioethanoldrevne brændselsceller.

Også plug-in-hybrid-biler har solgt godt i årets første måned. Her fik 773 opladningshybrider nummerplader på, mod 432 af slagsen i januar 2019. Men det er også en biltype, som producenter og importører satser massivt på i år.

Nissan Leaf har et stort publikum og kom ind på en andenplads på salgslisten for elbiler. Foto: Nissan
Den helt nye VW e-Up sprang direkte ind som den fjerde mest solgte elbil i årets første måned. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce