Esbjerg: I løbet af bare et år voksede omsætningen med 2.100 procent i webshoppen Classicroom.dk, som sælger brugskunst og interiør fra flere kendte mærker fra en adresse i velhaverforstaden Hjerting nord for Esbjerg.
Men sidenhen blev væksten for svær at tøjle, måtte indehaveren Henrik Beier Pedersen erkende, og Classicroom.dk havnede i lidt af en shitstorm på online-forbrugeranmeldelses-platformen på Trustpilot, hvor virksomheden blev savet midt over af svært utilfredse kunder.
Nu er Classicroom.dk så taget under konkursbehandling af Skifteretten i Esbjerg med advokat Jørgen Makholm udpeget som kurator.
I en mail til onlinemediet RetailNews skriver Jørgen Makholm, Ventus Advokater, at det endnu er for tidligt at udtale sig om årsagen til konkursen.
- Umiddelbart kunne det ud fra den nuværende vurdering af varelager og inden bogholderi og kontoudtog fra bank tyde lidt på, at virksomheden er blevet kvalt i sin egen succes ved, at administration, lager og likviditetsstyring ikke har fulgt med væksten i virksomheden, skriver han.
Corona gav vild vækst
At det er gået heftigt for sig hos Classicroom.dk ses blandt andet ved, at flere containere i gennem måneder har været placeret og fungeret som lager i haven bagved villaen, hvorfra Henrik Beier Pedersen drev sin virksomhed. Villaen på Hjerting Strand har været annonceret til salg gennem længere tid.
Classicroom.dk forhandlede møbler fra producenter som FDB, Muubs og Ferm Living, brugskunst samt livsstilsprodukter som skønhedspleje. Henrik Beier Pedersen, der oprindeligt er uddannet murer, etablerede webshoppen i 2019.
Fra artiklenEn stor del af den vilde optur havde relationer til corona-restriktionerne, hvor forbrugerne sad derhjemme og shoppede bagved skærmen.
Da JydskeVestkysten i oktober skrev om succesen hos Classicroom.dk sagde Henrik Beier Pedersen, at en stor del af den vilde optur havde relationer til corona-restriktionerne, hvor forbrugerne sad derhjemme og shoppede bagved skærmen.
Det satte ild i en eksplosiv vækst., og han sagde også, at han havde et akut lagerbehov:
- Det, der er sket, er på mange måder helt uvirkeligt. Jeg havde aldrig i mine vildeste fantasier drømt om dette. Hver gang man tror, at man kan løse efterspørgselsudfordringerne med en ny container, man får hjem, er der behov for en ny kort efter. Jeg vil ikke formulere det sådan, at julehandlen truer, men jeg forventer, at vi får travlt, det er både hårdt og sjovt på en og samme tid, lød det dengang fra ham.
Ville starte på en frisk
Men allerede måneden efter begyndte problemerne at blive tydelige på hjemmesiden Trustpilot, hvor kunder kan vurdere virksomheden med stjerner og kommentarer. Her skrev flere kunder, at det gennem længere tid havde været umuligt at komme i kontakt med Classicroom.dk. Nogle kunder havde adskillige tusinde kroner i klemme.
Da JydskeVestkysten kort før jul sidste år talte med Henrik Beier Pedersen om de mange klager, oplyste han, at en del af forklaringen skyldtes en leverandør, der pludseligt stoppede samarbejdet.
Han sagde også, at Classicroom.dk herefter forsøgte at adressere leverandørproblemet, når kunderne henvendte sig, men at udfordringen meget hurtigt blev alt for massiv for hans forretning, der slet ikke var gearet til det pres, der kom på forretningens kundeservice.
Og selvom han nærmest arbejdede i døgndrift lå der dagligt 300 opkald og henvendelser, når virksomhedens ansatte mødte på arbejde – desuden ringede enkelte kunder flere end 100 gange på hinanden følgende, lød det fra Henrik Beier Pedersen.
Imidlertid meddelte han også, at han nu havde fundet et større lager, og at han nu så frem til at starte på en frisk i 2021.