Annonce
Rejser

Wine Mechanics er både vineri, vinbar og restaurant i Göteborg - og værd at besøge

En tidligere svinestald er nu ombygget til "urban winery” i den gamle kødby i udkanten af Göteborg: Foto Wine Mechanichs
Kan man producere vin midt i en storby? – Ja, det kan man. Wine Mechanics er både vineri, vinbar og restaurant midt i den gamle kødby, der har fået nyt liv.

- Vi har ingen fine fornemmelser, og vi har hverken traditioner eller forventninger, vi skal leve op til. For os handler det om at fremstille god, rigtig god vin. Og til det skal man først og fremmest bruge gode druer. Hvor de kommer fra er underordnet, fortæller Kenneth Gustavsson.

Han har en fortid som fodboldspiller og var medejer af et vinimportfirma, da han på vej til arbejde kørte gennem Gamlestaden, der ligger lige nordøst for Göteborgs centrum, og kastede et blik på den forladte kødby. Pludselig slog det ham, at det var den helt rigtige ramme for et vineri inspireret af den Urban Winery-bevægelse, som han havde set udvikle sig i Portland i Oregon, USA.

Han fortalte sin makker i Göteborg Vinhus, Magnus Holmgren, om sin idé, og snart efter gik de på jagt efter de helt rigtige lokaler blandt kødbyens stalde og slagterier. De fandt en tidligere svinestald, hvor der var plads til både det store anlæg til vinproduktion, fade til opbevaring og til vinbar og restaurant, hvor vin- og madelskere kunne mødes. Konceptet for restauranten var allerede bestemt: Her skulle laves menuer efter vinene - og ikke den anden vej rundt. Wine Mechanics, som de kalder deres vineri, åbnede i 2016.

- Ved at være helt væk fra vinmarkerne kan man tænke ud af boksen og blande druer på kryds og tværs, bemærker Kenneth Gustavsson.

De udvælger vinavlere i forskellige lande, og vinmager Erik Johnsson er på besøg flere gange og følger druerne sæsonen igennem, til de ankommer til vineriet i lastbiler i store kølebokse inden for 48 timer, efter de er plukket. Vineriets først vintage-produktion, som de satte i gang i 2017, er for eksempel lavet af druer købt i Pfalz i Tyskland og fra det nordlige Rhône i Frankrig.

I dag fabrikerer Wine Mechanics både hvid-, rød- og rosévin. En glasvæg adskiller vineriet fra restaurant og vinbar, så man derfra kan følge arbejdet med vinen, mens man spiser frokost. (Forret 67 kroner, hovedret 108 kroner, dessert 45 kroner omkring 70 kr.)

Info: Der er lukket om søndagen. Åbent til frokost mandag-tirsdag klokken 11.30-14 og til både frokost og middag (klokken 17-22/23) de øvrige dage. Hvor: Lilla Waterloogatan 15 i Gamlestaden. Sporvogn 4, 8 og 9 kører fra Göteborg til Gamlestadstorget 250 meter fra Wine Mechanics.

Læs mere på www.winemechanics.se.

Annonce

Lige i nærheden

Om hjørnet i Slakthusgatan 10 i et tidligere slagtehus ligger Spike Brevery, som har åbent hver lørdag fra klokken 14 til "du går", som de siger, med "fresh beers, streetfood and soulful music". Bryggeriets øl er lige så alternative: Rocksteady en stout på havregrød. Bad Girls, Pornographic og Slippery Slope er andre underfundige navne på deres bryg.

Læs mere på www.spikebrewery.com.

Wine Mechanics blander druer på tværs af vindistrikter og -lande og producerer både hvid-, rød- og rosévine med lige så utraditionelle navne og etiketter. Foto: Wine Mechanichs
Restauanten i industri-stil, som passer til bygningen og Wine Mechanics' ånd. Foto: Wine Mechanics
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce