Annonce
Kolding

24 af 25 i Kolding Byråd siger stort ja til Marina City: Meget har ændret sig siden starten

Kolding Kommune er i mål med den overordnede planlægning for den nye havnebydel ved Marina City, som i løbet af de kommende år vil skyde op ved den nuværende Marina Syd. Illustration: Schønherr 
Kun Enhedslisten siger nej, når resten af Kolding Byråd tirsdag aften beslutter, at gravemaskinerne skal startes, så det store arbejde med at anlægge havnebydelen Marina City kan gå i gang. SF og R, som er modstandere af klapning af udgravet havbund i Lillebælt, vil ikke lade det stå i vejen for deres opbakning til den nye havnebydel.
Annonce

Kolding: 24 af de 25 medlemmer siger klart og tydeligt ja, når Kolding Byråd på sit møde tirsdag aften tager endeligt stilling til, om det kæmpemæssige arbejde med at flytte Lystbådehavn Nord ved Jens Holms Vej over på sydsiden af fjorden og anlægge den nye havnebydel Marina City skal gå i gang nu.

Det er Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre og løsgænger Jesper Elkjær, der fyrer startpistolen af, mens Enhedslistens Benny Dall som den eneste stemmer nej.

SF og R har dog fortsat - ligesom EL - store betænkeligheder ved den udskældte dumpning af opgravet havbundssediment midt i Lillebælt, som anlægget af Marina City vil medføre. Men deres betænkeligheder vejer ikke tungt nok til, at de også vil sige nej til lokalplanen for Marina City med 1000 bådpladser i en topmoderne marina med fritidsfaciliteter, liberale erhverv og omkring 350 boliger.

Annonce

Har lyttet meget

Borgmester Jørn Pedersen (V) er glad for udsigten til den meget brede politiske opbakning til Marina City.

- Siden vi gik i gang med planlægningen af Marina City, er der løbende sket tilretninger i respekt for de input, vi har fået. Så nu bliver der bygget færre boliger, og de er trukket tilbage, så de ikke skal opføres på nyindvundet land. Fjordbadet Kystens Perle er droppet, etagehøjderne er beskåret, og der sker en tilpasning af klapningen, så den kun sker om vinteren af hensyn til ørredynglen, sådan som lystfiskerne har anbefalet. Byggeriet bliver også det mest bæredygtige i Danmark.

-  Der er selvfølgelig altid nogle, der bare ikke vil sådan et projekt, og det er fair nok. Men ellers synes jeg godt nok, at vi har lyttet meget, siger Jørn Pedersen, som mener, at Kolding nu får det, som "vi har sukket efter i mange år".

Annonce

Mere åbent

SF's Hans Holmer er enig i, at "der virkelig er blevet lyttet og hele tiden rettet til".

- Og hver gang er det blevet bedre, siger Hans Holmer, som fremhæver præcist de samme ændringer som borgmesteren.

- Og så får Marina City også et søsportscenter med en åben hal, der kan anvendes som forsamlingshus. Det er blevet mere åbent for alle, påpeger han.

SF er dog fortsat imod klapning af havbundssediment, så den del af sagen vil partiet - i lighed med EL - derfor stemme imod, siger Hans Holmer med det forbehold, at han skal drøfte sagen endeligt med sit bagland inden tirsdagens byrådsmøde.

Men er det ikke at sætte sig lige mellem to stole. For uden klapning kan Marina City jo slet ikke anlægges?

- Vi anerkender, at et flertal vil i gang med Marina City nu. Men vi er skeptiske overfor klapning og synes godt, vi kan udskyde Marina City, indtil der er fundet en bedre løsning. Jorden ligger der jo også om 10 år, siger Hans Holmer.

Annonce

Klapningen

"Interessant synspunkt", lyder kommentaren fra Enhedslistens Benny Dall, som også udtaler sig med det forhold, at han skal mødes med sit bagland inden byrådsmødet.

- Vi vil gerne have flyttet Lystbådehavn Nord, men boligdelen siger vi nej til. Den virker som en prop for folk, der gerne vil gå en tur ud til fjorden, og så er området i forvejen hårdt belastet af boligbyggerier.

- Men det afgørende er klapningen. Havde vi fået en garanti for, at den ikke vil ske, havde projektet været mere spiseligt, siger Benny Dall, som synes, at en analyse, som by- og udviklingsforvaltningen har lavet om mulige alternativer til klapning er mangelfuld.

Også Radikales Merete Due Paarup har været ude med riven er klapning, men tirsdag aften stemmer hun ja til såvel lokalplan som klapning.

- Vi synes, vi er kommet langt med at få reduceret mængden, der skal klappes, og i dialog med lystfiskerne er udfordringen blevet mindre. Nu må vores folketingsgruppe tage over i forhold til det generelle miljøproblem, som klapning er, for vi vil ikke lade det spærre for Marina City. Det er vigtigt, at vi kommer i gang med den her udvikling nu, siger Merete Due Paarup.

Marina City

  • I Marina City skal der bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • Nu er det overordnede plangrundlag færdigt, og Kolding Byråd skal tage endeligt stilling til det på sit møde 26. januar. Rammelokalplanen tillader byggeri i forskellige højder i området - nogle steder op til otte etager, og  en enkelt bygning må ryge op i 16 etager. 
  •  Der skal laves lokalplaner for de enkelte boligbyggerier, der er undervejs.
  • Kolding Kommune forventer at få anlægstilladelse til inddæmning af en del af søterritoriet fra Kystdirektoratet og klapningstilladelse fra Miljøstyrelsen i foråret.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce