Annonce
Sydjylland

Bilka-bule kostede Nanna 4600 kroner: Danskere løber fra parkeringsskader

Ifølge Alm. Brand, som har ti procent af markedsandelen på bilforsikringer i Danmark, har over halvdelen af deres kunder købt et forsikringstillæg, som dækker i tilfælde af parkeringsskader. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Ny undersøgelse viser, at danskerne oftest stikker af fra en parkeringsskade, de har forvoldt på andres biler. Problematikken er så stor, at det i dag er muligt at investere i forsikringstillæg, der dækker netop dette.

Trafik: Det kostede 27-årige Nanna Jørgensen 4600 kroner, da nogen tilbage i foråret havde smækket en dør op i hendes bil, imens den var parkeret ved Broen i Esbjerg.

- Der var kommet et ordentligt hak i bagdøren, som var så dyb, at der var fare for rust. Så det skulle rettes ud og lakeres om, siger Nanna Jørgensen, der til dagligt studerer.

Men Nanna er ikke den eneste, der har oplevet dette. 93 procent af danske bilister løber fra parkeringsskader, de har forvoldt på en anden bil. Det viser en ny undersøgelse fra Autobutler, som er en onlinetjeneste for bilreparationstilbud.

- Man bliver vred, skuffet og ked af det. Jeg er sikker på, at det ikke har været med vilje, men det mindste man kan gøre er at lægge en seddel, siger Nanna Jørgensen.

Hos forsikringsselskabet Alm. Brand oplever de det også som et stort problem.

- Vi møder ofte frustrerede kunder, der har fået skader på deres bil, mens den har været parkeret, og hvor den ansvarlige ikke har givet sig til kende, fortæller Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand.

Annonce
Man bliver vred, skuffet og ked af det. Jeg er sikker på, at det ikke har været med vilje, men det mindste, man kan gøre, er at lægge en seddel.

Nanna Jørgensen, studerende i Esbjerg.

Populær tillægsdækning

Ifølge lovgivningen betragtes parkeringsskader - de såkaldte "bilkabuler" - som hærværk. Tilmed efterlades den påkørte med den store regning selv.

- Forsikringen dækker, hvis bilen er kaskoforsikret, men der er stadig en selvrisiko, som personen selv skal betale, siger Anja Sørensen, konsulent hos Forsikringsoplysningen, som hører under brancheforeningen Forsikring & Pension.

Hos Alm. Brand er problematikken blevet så væsentlig, at forsikringsselskabet i dag tilbyder en speciel forsikring til formålet. Denne har seks ud af ti af deres kunder valgt at udnytte.

- Vores kunder har mulighed for at købe et tillæg til deres bilforsikring, som dækker parkeringsskader uden selvrisiko. Det er den mest populære tillægsdækning, og det fortæller jo en del om problemets omfang, fortæller Brian Wahl Olsen.

Ingen undskyldning

Ifølge Forsikringsoplysningen kan der være mange årsager til, at nogen stikker af fra en parkeringsskade, de har forvoldt. Der kan være situationer, hvor bilisten ikke opdager det, men i andre tilfælde er det bevidst.

- Hvis man har en høj selvrisiko på sin bils ansvarsforsikring, kan der være nogen, der ikke har så stor interesse i at komme af med pengene selv, siger Anja Sørensen, der mener, at der ikke findes nogen undskyldning for ikke at efterlade sine kontaktoplysninger.

- Selvom man ikke lige har noget at skrive på, kan man gå ind i den nærmeste butik for at låne pen og papir, siger Anja Sørensen.

Det er meget begrænset, hvad den enkelte kan gøre for at gardere sig mod parkeringsskader. Dog er der råd at hente.

- Man kan parkere i større båse, og man kan vælge at parkere i områder, hvor der er færre biler og mindre trafik ud og ind af parkeringspladsen, siger Anja Sørensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce