Annonce
Esbjerg

Britisk helikopterkonkurrent snupper gigantisk Nordsø-kontrakt foran lokale selskaber

Fra næste år er det slut med de gule helikoptere fra selskabet NHV på himlen over Esbjerg. Selskabet har tabt den store kontrakt med flyvninger for Total mellem Esbjerg Lufthavn og Nordsøen til britiske Babcock Offshore. PR-foto: NHV
Britiske Babcock Offshore, som for nyligt har givet udtryk for, at helikoptertransport i offshore olie- og gasindustrien er en ”mareridts-forretning”, vinder den store helikopterkontrakt med flyvninger til Nordsøen for det franske olieselskab Total, erfarer JydskeVestkysten. Dermed slutter en dekade for NHV/Dancopter, som allerede har taget konsekvenser og opsagt et stort antal medarbejdere.
Annonce

Esbjerg: Den britiske gigant Babcocks helikopteroperation vipper det lokale selskab NHV af pinden som det helikopterfirma, der flyver oliearbejdere til og fra deres arbejdsplads på installationerne langt ude i den danske del af Nordsøen for det franske olieselskab Total.

Det erfarer JydskeVestkysten fra flere kilder, som samtidig oplyser, at kontrakten formelt set endnu ikke er godkendt, men at den blot mangler sin vej igennem Total-koncernen.

Kontrakten, som vurderes at have en milliardværdi, har en varighed på i første omgang fem år, og Babcock var foruden NHV i konkurrence med et andet lokalt helikopterselskab Bel Air samt de internationale selskaber Bristow, CHC og West Star Aviation Service.

Med tildelingen af milliardkontrakten slutter også en dekade, hvor NHV, tidligere Dancopter, har fløjet gods og mandskab mellem Esbjerg Lufthavn og de Total-opererede oliefelter samt ”shuttle-transport” mellem felterne. NHVs forgænger Dancopter overtog kontrakten tilbage i 2010 fra konkurrenten CHC. Tidligere har Mærsk Helicopters haft kontrakten.

Annonce

Fyrer i stor stil

Hos NHV siger administrerende direktør Lars Skov Christensen, at han ikke for nuværende ønsker at kommentere, hvorvidt det belgiskejede helikopterselskab med dansk dattervirksomhed, har mistet kontrakten.

Men ifølge avisens oplysninger har NHV A/S netop opsagt rigtig mange af sine omkring 70 ansatte, heraf op imod 30 piloter. Ligeledes står NHV nu med væsentlige faciliteter som kontor og hangarer i tilknytning til Esbjerg Lufthavn – disse faciliteter har NHV fremadrettet ikke meget af bruge til, udover at NHV også med en helikopter anvender basen til flyvninger til den danske Nordsø for to andre olieselskaber Hess og Ineos (tidligere Dong E&P). Den mistede kontrakt med Total har NHV opereret af tre helikoptere af typen H175.

Også et andet helikopterselskab med hjemmebase i Esbjerg Lufthavn, Bel Air, står nu tilbage med en lang næse. Bel Air led et alvorligt tab, da man i 2017 og 2016 mistede vigtige kontrakter i den danske del af Nordsøen, men indehaver Susanne Hessellund meddeler, at hun ikke har lov at kommentere på et igangværende udbud.

Den britiske konkurrent

Babcock er en global virksomhed med 35.000 ansatte, som med hovedkontor i Storbritannien arbejder indenfor sektorerne marine, land, luftfart og nuklear energi. Babcock Offshore har i mere end 40 år beskæftiget sig med transport til og fra den britiske olieindustri i Nordsøen fra baser i blandt andet Aberdeen, Norwich og Sumburgh (Shetland). Babcock overtog for nogle år siden konkurrenten Bond Offshore Helicopters, men at dømme efter udtalelser i britiske medier har Babcock ønsket at reducere sin tilstedeværelse i olie- og gassektoren i de senere år på grund af stigende konkurrence og et faldende antal kontrakter.

Kontraktuelt

  • Offshore helikopterkontrakter er typisk minimum en varighed på fem år med option på forlængelse, men da NHV tilbage i 2017 vandt den store kontrakt inklusiv den såkaldte shuttle-kontrakt med Totals forgænger Maersk Oil var den kun for to år.
  • Total fik imidlertid ikke eksekveret et nyt udbud, og der blev fra 31. december 2019 indgået en kontraktforlængelse med NHV.
  • Den nye femårige kontrakt begynder med den nye operatør fra den 1. januar 2021.

Archie Bethel, administrerende direktør for Babcock International sagde således tidligere i år, at Babcock ikke "har til hensigt at deltage i jagten mod bunden" af markedet for olie- og gastransport. Og så sent som for knap 14 dage siden kaldt den administrerende direktør i lyset af en kolossal afskrivning på mere end fire milliarder kroner markedet for olie- og gastransport for ”a nightmare of af business” i det britiske medie The Telegraph.

Som repræsentant i Danmark har Babcock ansat Leif Wiuff med titel af direktør for forretningsudvikling. Han har blandt andet i en kortere periode arbejdet hos Bel Air, men han siger, at han for nuværende ikke har nogen kommentar, og at han ikke er vidende om udfaldet af kontrakten.

Hos Total oplyser man, at olieselskabet generelt ikke kommenterer udbudsprocesser og tildeling af enkeltkontrakter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce