Annonce
Esbjerg

Efter to med selvstyre på busområdet: Det kunne have gået bedre

De seneste år har budt på flere udfordringer for byrådet, efter man selv har ønsket at stå for driften af den kollektive trafik. Dog konkluderer politikerne på Fanø, at man er på rette spor. Foto: Anne Myrup Pedersen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Siden 2018 har kommunen selv skullet stå for busdriften på Fanø, efter at byrådet fravalgte Sydtrafiks ydelser. Efter et par turbulente år, er konflikterne stadig ikke løst, men man er på rette kurs.

Fanø Kommune: Set i bakspejlet skulle kommunen have gjort det bedre efter øen besluttede selv at stå for øens kollektive trafik fra januar 2018. Sådan lyder evalueringen, efter byrådet i 2017 besluttede at trække sig ud af aftalen med Sydtrafik.

- I januar 2018 havde vi en klar forventning om, at så kørte det bare, men det var i stedet en turbulent periode med nødvendige tilretninger, siger viceborgmester Erik Nørreby (V).

En af de mere turbulente perioder i kommunens kollektive kørsel på egne ben skete i sommeren 2018, hvor sommerkøreplanen var for stram, hvilket gav frustrationer for passagerer og chauffører, da chaufførerne havde svært ved at overholde køreplanen.

Med Sydtrafik væk fra øen regnede kommunen med en besparelse på en million kroner i 2018 - velfærdskroner, der skulle bruges andre steder. Dog gik det hurtigt op for kommunen, at målet ikke var realistisk, så tillægsbevillinger reducerede ambitionen til 560.000 kroner i besparelser. Men fordi der skulle betales en bod på 253.000 kroner til De Blå Busser for kontraktreduktion, eftersom man havde indsat en telebus, som De Blå Bussers køreture i morgen- og aftentimerne. Samme år var der færre billetindtægter end forudsat, og dermed endte det første år på egne ben med, at kommunen fik en merudgift på 229.000 kroner i stedet for besparelser.

- Det kunne have gået bedre end den der lidt frem og tilbage periode, vi var gennem ved indførslen, siger Erik Nørreby.

Annonce

Den kollektive trafik på Fanø

Da Fanøs byråd i april 2017 besluttede at trække sig ud af aftalen med Sydtrafik, lød den mulige besparelse på en million kroner. Ifølge den daværende formand for erhvervs-, natur- og teknikudvalget Kristine Kaas Krog (Fanø Lokalliste) kom overslaget fra deres daværende taxavognmand. Vognmanden valgte dog ikke at byde ind på driften, da Fanø Kommune stillede en række krav, der blandt andet handlede om de svingende passagertal. De Blå Busser kunne ikke levere samme besparelse, hvorved den blev reduceret til 560.000 kroner.

Folk skal vælge bussen

Byrådet forventer besparelser på kun 222.000 kroner fra 2019 grundet en mindre billetindtægt, og kommunen er derfor stadig ikke nær den halve million.

- Det er utilfredsstillende, at mængden af brugere af kollektiv trafik er nedadgående. Men det kan hænge sammen med, at vi har lavet så mange ændringer i køreplanen, så det er blevet uklart, hvornår den kører, siger Erik Nørreby.

Til næste byrådsmøde, hvor den kollektive trafik er på dagsordenen, gives der også udtryk for, at de tomme 12 år gamle dieselbusser også er til gene for miljøet. Christian Lorenzen (K), der er formand for Erhvervs- natur og teknikudvalget, forklarer de lavere billetindtægter med, at kommunen har fået blandede beskeder, når det kommer til køreplanen.

- Vi leverer kollektiv trafik på baggrund af, hvad folk gerne vil have, men så viser det sig, at de samme mennesker ikke benytter den kollektive trafik i det omfang, som de har ønsket, siger Christian Lorenzen.

På rette vej

På trods af at vejen for Fanøs kollektive trafik har været noget ujævn i de seneste år, så konkluderes det, at det i øjeblikket fungerer fint nok.

- Vi var blevet advaret på forhånd, at det her var en stor opgave for en lille kommune. Det vi egentlig jagtede var at bruge færre penge og få nogle mere fleksible løsninger, og det er vi sådan set lykkes med, siger Christian Lorenzen.

Også Erik Nørreby føler, at kommunen har lavet en uvending med den kollektive trafik og påpeger de mere fleksible køreplaner.

- Sydtrafik var et lidt stift system, men nu kan vi rette køreplanen til nærmest fra dag til dag. Så i forhold til de faste beboere i Sønderho, som er mest afhængige, er det min opfattelse, at man har nået en ordning, så man har både den store bus og telebussen, siger Erik Nørreby.

Fra 1. juli til 15. august vil kommunen indføre en sommerbus, som de gjorde sidste år. Denne gang vil man dog reklamere mere intensivt om tilbuddet.

- Der var ikke så mange, der brugte den sidste år, men det var måske fordi, beslutningen om at sætte den ind kom ret sent, så mange var ikke klar over, at ordningen var tilgængelig, siger Erik Nørreby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: Nu er 187 døde med coronavirus i Danmark

Annonce