Annonce
Esbjerg

Esbjerg-familie tjener 440 millioner kroner på milliardhandel med DFDS

Tre generationer i Bonnichsen-familien, fra venstre Mads, Terese og Per, stifter af N&K Spedition. Familiens holdingselskab står til at indkassere 440 millioner kroner i forbindelse med en stor handel, hvor DFDS køber HSF Logistics Group. Arkivfoto: Ken Mathiesen
Per Bonnichsen Jensen, stifter af transportvirksomheden N&K Spedition i Esbjerg, tjener sammen med sin familie omkring 440 millioner kroner i forbindelse med rederiet DFDS’ opkøb af den hollandske transportgigant HSF Logistics Group.
Annonce

Transport: Familien Bonnichsen Jensen fra Esbjerg med familieoverhoved Per Bonnichsen Jensen i spidsen har siden 1988 stille og roligt skabt Europas største transportforretning inden for køletransporter med transport- og logistikvirksomheden N&K Spedition.

Men nu lukker familien snart det sidste kapitel som ejer af et helt forrygende erhvervseventyr.

N&K Spedition, som i dag er en del af den hollandske transportgigant HSF Logistics Group, har nemlig sammen med den hollandske moderkoncern indgået en aftale med DFDS, som betyder, at det danske rederi køber HSF Logistics Group til en gældfri købspris på 2,2 milliarder kroner.

Det oplyser DFDS i en meddelelse til fondsbørsen.

N&K Spedition fusionerede tilbage i 2017 med HSF Logistics, der i dag har omkring 1800 ansatte, opererer omkring 700 lastbiler og 1700 køletrailere og er Europas førende leverandør af kølelogistik til kødproducenter og andre fødevareproducenter, der driver temperaturstyrede forsyningskæder.

N&K Spedition, som fra hovedkontoret på Malervej i Esbjerg-forstaden Sædding, beskæftiger omkring 100 medarbejdere, ejer omkring 20 procent af HSF Logistics Group og således står familien Bonnichsen Jensen til at tjene 440 millioner kroner i handlen med DFDS. I forvejen står der ifølge den seneste offentliggjorte årsrapport omkring 300 millioner kroner i familiens holdningsselskab.

Annonce

En speciel dag

Avisen Danmark har været i kontakt med N&K-stifter Per B. Jensen, som oplyser, at det er en speciel dag for ham selv, familien og virksomhedens mange gode medarbejdere, men fordi der er tale om en handel med et børsnoteret selskab – og en handel, som nu afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse – kan han ikke udtale sig yderligere.

Han ønsker heller ikke at udtale sig om, hvad familien tjener ved handlen, som ifølge pressemeddelelsen ventes at blive afsluttet om cirka tre måneder med det forbehold, at myndighederne giver godkendelse samt gennemførelse af konsultationer med medarbejdere.

N&K Spedition blev stiftet af Per B. Jensen tilbage i 1988. Efter fusionen med hollandske HSF Logistics blev det fusionerede selskab Europas største inden for køletransporter med i dag 1.800 ansatte.

Købet vil ske via et nyetableret selskab, hvor DFDS sidder på 100 procent af de ordinære aktier, mens ikke-stemmeberettigede præferenceaktier bliver udstedt til ejerne. DFDS har en købsoption, så præferenceaktierne kan indløses over en planlagt periode på tre år.

Den første betaling - når handlen bliver gennemført - lyder på 930 millioner kroner. Efterfølgende er det planen, at der hvert år i en treårig periode skal betales 270 millioner kroner for at indløse præferenceaktierne.

Annonce

Giver nye muligheder

HSF Logistics Group opererer i dag fra 22 lokationer på tværs af Europa, herunder centrale distributions- og lagercentre i Holland, Tyskland og Danmark. Derudover er der kontorer i Kina og Marokko.

De vigtigste varestrømme, der håndteres, er fra Holland til Storbritannien og til Tyskland, og fra Danmark til Storbritannien og til Sydeuropa. Udgående laster er hovedsageligt kød og fisk, mens hjemgående laster inkluderer frugt, grøntsager, frosne pommes frites og mejeriprodukter samt kød.


Ved at blive en del af DFDS får vi adgang til nye vækstmuligheder.

Martin Gade Gregersen, adm. direktør, N&K Spedition


- Som en del af familien, der grundlagde HSF Logistics for næsten hundrede år siden i 1923, glæder jeg mig over at blive en del af DFDS-familien. Sammen kan vi udvikle forretningen til gavn for alle vores mangeårige kunder og vores mange loyale, dedikerede medarbejdere, udtaler Simon Frederiks, storaktionær i HSF Logistics Group i pressemeddelelsen, hvor han suppleres af administrerende direktør Martin Gade Gregersen, Esbjerg:

- Ved at blive en del af DFDS får vi adgang til nye vækstmuligheder. Det giver os mulighed for at tilbyde kunderne bredere markedsdækning og bruge vores kombinerede ekspertise til at udvikle endnu mere effektive og pålidelige løsninger, udtaler Gade Gregersen.

Om HSF Logistics

 Stiftet i 1923 af Hendrik Simon Frederiks, da han videreførste sin fars aktiviteter. Siden da været i familiens ejerskab, og selskabet ejes og drives af barnebarnet Hendrik Simon Frederiks III.

Virksomheden er en af ​​Europas førende leverandør af kølelogistik til kødproducenter og andre fødevareproducenter, der driver temperaturstyrede forsyningskæder.

Koncernen har fire brands med HSF Logistics som et brand i Holland, Tyskland og Storbritannien. I Danmark står selskabet bag N&K Spedition og Skive Køletransport. De to selskaber udgør tilsammen ca. halvdelen af ​​koncernens omsætning. Eurofresh er et brand med fokus på det tyske marked.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Udvalg vrager planer for 180 meter høje møller i Tjæreborg Enge: Byråd skal dog træffe den endelige beslutning

Annonce