Annonce
Esbjerg

Esvagt vil levere reservedele til havvindmølleparker med drone

Esvagt udforsker sammen med giganter som Siemens Gamesa og Ørsted muligheden for at fragte værktøj fra skib til havvindmølle med drone. Pressefoto
Esvagt, Siemens Gamesa og Ørsted udvikler sammen en droneløsning til levering af reservedele og værktøj fra skib til havvindmølle.

Esbjerg: Der er langt til reservedelslageret, når man har sin arbejdsdag i toppen af en havvindmølle 40 kilometer fra kysten.

Den logistiske udfordring vil Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt nu løse ved at fragte værktøj og reservedele fra Esbjerg-rederiet s SOV-skibe (Service Operation Vessel) over til teknikeren på vindmøllen ved hjælp af droner, skriver Esvagt i en pressemeddelelse.

Esvagts skibe ligger i vindmølleparker og har en bred vifte af lagermuligheder ombord. Næste skridt er nu at arbejde videre med flytning af reservedele og værktøj fra skib til vindmølle.

De tre virksomheder har derfor engageret sig et innovationsprojekt, som med vil undersøge potentialet i at servicere offshore vindmølleteknikeres behov på en enklere måde.

- En tekniker spilder tiden, hvis kritisk værktøj eller afgørende reservedele ikke er til rådighed, udtaler Flemming Hjorth, der har titel som Head of New Services Business Development i Esvagt:

- Når vi overfører en vindmølletekniker fra serviceskib til mølle, så har vedkommende både reservedele og værktøj med. Men det sker hyppigt, at teknikeren i sit arbejde inde i havvindmøllen får behov for yderligere grej, udstyr og reservedele. I dag kræver det, at skibet lægger til vindmøllen på ny, eller at vi sender en STB (Safe Transfer Boat) over med udstyret, som teknikeren så skal ned og hente. Den proces kan optimeres, oplyser Flemming Hjorth.

Annonce

Esvagt

Esvagt har siden 1981 specialiseret sig i sikkerhed og support til søs og servicerer både olie og gas samt offshore vindindustrien.

Esvagt har base i Esbjerg. Flåden består af mere end 40 offshore skibe, og rederiet har cirka 1.000 medarbejdere on- og offshore.

Udfordring og potentiale

Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt samarbejder med flere underleverandører om en løsning i innovationsprojektet, hvor droner kan levere op til 3-4 kilo tunge pakker direkte til nacellen på vindmøllen.

- Ofte er det små reservedele, der gør en forskel: mindre el-komponenter eller et stykke specialværktøj. Kan vi levere det med en drone, så vil det potentielt spare kolossalt meget tid og bidrage til at effektivisere driften af havmølleparken yderligere, siger Flemming Hjorth.

Opgaven er ikke uden udfordringer. Nacellerne bevæger sig for at følge vinden, vingerne snurrer rundt, og serviceskibet arbejder hele tiden på nye steder i parken.

- Ambitionen er at få en drone til at fragte reservedele mellem to variable punkter ad en rute, som varierer undervejs. Det er vanskeligt, selv når man benytter dronepiloter, og det bliver endnu mere udfordrende, når man tilføjer skiftende vægt af cargo, vindbelastninger, brug af magnetisk kompas i en park med masser af stål og en hel masse mere. Men potentialet ved at finde en løsning er absolut interessant, siger Flemming Hjorth.

Projektet Operative pakkeleverancer med droner er støttet af EU’s Regionalfond og løber frem til juni 2020.

Det er ikke første gang, Esvagt begiver sig ud i et droneprojekt. Rederiet dannede for et år siden EWPL Ocean, et joint venture, der inspicerer vindmøllevinger ved hjælp af droner, som opereres og styres fra Esvagts skibe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce