Annonce
Kolding

Få hjælp til at håndtere ensomhed og bekymring: Sundhedscenter tilbyder telefonisk trivselssamtale

Helle Fønss Bach fungerer til dagligt som pårørendeguide, og hun er en af dem, man kan få en personlig telefonisk samtale med, hvis man vælger at ringe til Sundhedscenter Kolding. Arkivfoto: Chresten Bergh
Coronakrisen kan for nogle føre til forstærkede følelser af ensomhed og bekymring for fremtiden. Derfor har Sundhedscenter Kolding åbnet for, at man kan ringe ind og få en personlig samtale med en af centrets specialister i et forsøg på at forebygge længerevarende problemer.

Kolding: Det kan være en udfordring at holde humøret oppe, når hverdagen i øjeblikket byder på en høj grad af isolation og begrænset menneskelig kontakt. Det gælder særligt, hvis man i forvejen er psykisk sårbar, men det skal et tilbud om personlige trivselssamtaler, som Sundhedscenter Kolding står bag, forsøge at ændre på.

- Vi har en klar oplevelse af, at der er mange, som særligt i den her helt ekstraordinære situation, vi står i, har svært ved at håndtere det hele mentalt. Hvad enten det er øget ensomhed, tankemylder, søvnproblemer eller generel uro og bekymring for, hvad fremtiden bringer. Det kan særligt fylde meget for dem, som bor alene, og som ikke har familie eller venner at tale med det om. Derfor valgte vi i slutningen af sidste uge at begynde på personlige trivselssamtaler over telefonen, som kan give et skub i den rigtige retning, forklarer Helle Fønss Bach, som er pårørendeguide i Sundhedscenter Kolding:

- Sundhedscentret er ligsom så meget andet lukket i de her dage, men vi har rigtig mange kompetencer rundt om, som vi ligeså godt kan udnytte, særligt hvis det kan være med til at forebygge, at der er flere, som på den modsatte side af corona, får brug for yderligere hjælp, siger Helle Fønss Bach.

Om Sundhedscenter Kolding

Sundhedscenter Kolding er hele kommunens sundhedscenter.

Centret består af seks afdelinger: Træning, Sundhedsfremme og Forebyggelse, Sundhedsplejen, Den Kommunale Tandpleje, Døgnrehabilitering Kolding og Sygeplejen.

Individuel vejledning

Siden den nye hotline gik i luften torsdag i den forgange uge, har en håndfuld borgere henvendt sig, men Helle Fønss Bach ser gerne, at der er endnu flere, der får øjnene op for tilbuddet fra Sundhedscentret.

- Det er vigtigt for mig at understrege, at alle meget gerne må ringe. Hvis ikke vi er de rette at tale med, kan vi helt sikkert henvise videre til andre, som kan hjælpe. Det fungerer sådan, at man ringer ind i tidspunktet mellem 9 og 12, hvorefter man vil blive ringet op af enten mig eller en af mine to kollegaer. Samtalerne kan variere meget i længde, men det vigtigste er, at vi finder frem til, hvad der præcist kan fungere for den enkelte. Det kan eksempelvis være, hvad der præcist gør en glad, eller hvordan man bedst falder til ro, siger Helle Fønss Bach.

Ordningen vil løbende blive evalueret, og den vil som udgangspunkt fortsætte, indtil situationen med corona bliver mere normaliseret.

- Vi tager udgangspunkt i, at trivselssamtalerne skal køre i hvert fald i tre uger, men hvis vi kan mærke, at der er behov for mere, så er det bestemt en mulighed at forlænge det, siger Helle Fønss Bach.

Har man et ønske om at tage imod tilbuddet, er alle velkomne til at kontakte Sundhedscenter Kolding på telefon 79 79 70 80. Der er muligt at ringe alle hverdage mellem klokken 9-12.

Annonce
Kolding For abonnenter

Oprensning af åen forhindrer ikke oversvømmelser: - Vi kan grave åen fem meter dybere, uden at det vil gavne noget som helst

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce