Annonce
Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Emil Brundin, uddeler i SuperBrugsen i Bramming, slår fast at man i forretningen nu har strammet procedurerne op i kontrollen med den frisk udskårne frugt, som forretningen for nylig fik en bøde på 30.000 kroner for at have i en kølemontre efter sidste anvendelsesdag. Arkivfoto: Kirsten Enevoldsen.
Frisk udskåret frugt, som var henholdsvis én og fem dage over sidste anvendelsesdato er grunden til, at SuperBrugsen i Bramming får stor bøde. Uddeler fortæller, at man nu har strammet de daglige rutiner op, så al frisk frugt dagligt kontrolleres om morgenen, inden forretningen åbner.

BRAMMING: 30.000 kroner i bøde. Værsgo at betale. Det blev resultatet af et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen, som torsdag den 17. oktober aflagde SuperBrugsen i Bramming et besøg.

Fødevarekontrollen fandt en række pakker med friskt udskåret frugt i en kølemontre, hvor sidste anvendelsesdag var overskredet med henholdsvis én og fem dage. Det drejer sig blandt andet om seks pakker frugt mix med melon, ananas og vindruer. Én af pakkerne blev åbnet og lugtede gæret og surt, og der var formodet synlig skimmel i den åbnede pakke, står der i kontrolrapporten. Frugt mix og og væsken i alle pakkerne fremstår slimede står der i rapporten om denne frugt, hvor sidste anvendelsdag var den 12. oktober - altså fem dage før kontrolbesøget.

I samme kølemontre blev der fundet fundet seks pakker frugt skåret af vindruer, ananas, melon og æble, som havde sidste anvendelsesdag den 16. oktober - og som altså var én dag for gammel i forhold til kontrolbesøget. I følge kontrolrapporten fremstod væsken ved disse pakker, så det lignede begyndende gæring.

Endelig blev der fundet syv pakker granatæble-kerner, som havde overskredet sidste anvendelsesdato. Tre pakkker med én dags overskridelse. Fire pakker med fem dages overskridelse. Af disse fire blev der åbnet én pakke, hvori lugten var fordærvet og gæret/surt samt med kerner, som fremstod slimede. Alle disse fødevarer blev kasseret under tilsynet, står der at læse i rapporten.

Annonce
- Det er selvfølgelig ikke godt nok, og derfor har vi også strammet op på vore procedurer.

Emil Brundin, uddeler SuperBrugsen, Bramming

Ikke godt nok

Emil Brundin, uddeler hos SuperBrugsen i Bramming, lægger ikke skjul på, at han ærgrer sig over, at man i forretningen har haft frisk frugt med overskridelse af sidste anvendelsesdato.

- Det er selvfølgelig ikke godt nok, og derfor har vi også strammet op på vore procedurer. De pakker med frugt, som Fødevarekontrollen har kasseret stod i en køler, hvor de normalt ikke står, og det er grunden til, at vores kontrol har svigtet. Nu har vi indført en procedure, som indebærer at vi hver eneste dag, inden forretningen åbner skal kontrollere datomærkningen på den friske frugt, fortæller uddeleren.

Hvad mener du om en bøde på 30.000 kroner. I skal sælge meget frugt for at tjene de penge hjem igen?

- Ja, det er voldsomt. Og det er rigtigt, at vi skal sælge rigtig meget for at hente de penge hjem igen. Men sådan er reglerne, og det er første gang vi får en sur smiley. Og nu har vi strammet vore procedurer op, så det ikke sker igen, siger Emil Brundin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce