Annonce
Vejen

Fødevarer: Naturli' i Vejen vil sætte positive aftryk på klimaet

Produktionsanlægget i Vejen hos Grønvang er et af Europas mest moderne indenfor plantebaseret mejeridrift, Foto: Jacob Schultz
Gazelle-virksomheden i Vejen kigger ind i fremtiden, og de unge forbrugere er hoppet med på vognen.

Vejen: I 1988 var Soyadrik noget, man fandt på på hylden med vitaminpiller. I nutiden har Havredrik, Risdrik og Joe Kurt fået en mere synlig placering i supermarkederne, ligesom plantebaseret fars og andre Naturli'-produkter som sællerten Smørbar har fundet vej til kølerummene og -diskene. Der er alt lige fra drikke til pizzaer i et stort sortiment fra fødevarevirksomheden, der sidste år flyttede hovedsædet til Vejen.

- Plantebaseret fødevareproduktion var en megatrend for tre år siden. Nu er det helt naturligt og den nye virkelighed. Vi stirrer ind i fremtiden, siger Henrik Lund, der er CEO for fødevareproducenten Naturli' og fortsætter:


Plantebaseret fødevareproduktion var en megatrend for tre år siden. Nu er det helt naturligt og den nye virkelighed. Vi stirrer ind i fremtiden.

Henrik Lund, CEO for Naturli'


- Vi skal lave et godt alternativ. Kunderne skal have den oplevelse, at Smørbar smager lige så godt som smør. Det samme gælder is og vores andre produkter. Det skal smage godt. Det er dobbelt win-win. Det må ikke koste mere, og det er mere klimavenligt.

Naturli' har hovedsæde i Vejen og oplever et væksteventyr, der indtil videre har opnået fem gazelle-kåringer i Dagbladet Børsen. Virksomheden er i Vejen placeret ved siden af den gamle margarinefabrik Grønvang, der er et af Europas mest moderne plantebaserede mejerier.

- Vi producerer plantebaserede fødevarer. Det paradoksale er, når vi ser store klimaforandringer i verden, så er det med til at gøre noget godt for vores forretning, siger Henrik Lund og fortsætter:

- Vi laver fødevarer, som har et lavere klimaaftryk end mælk og kød, siger Henrik Lund og påpeger:

- Et kilo plantebaseret fars udleder 80 procent mindre CO2 end et kilo hakket oksekød.


Vi laver fødevarer, som har et lavere klimaaftryk end mælk og kød.

Henrik Lund, Naturli'


Annonce

Fokus på innovation

Naturli' har fokus på innovation. I årets første uger lancerede Naturli' otte nye produkter. Og 18. januar indtages USA som den 20. eksportmarked. Lande som Sverige, Finland, Tyskland, England, Australien, New Zealand og Polen er i forvejen blandt aftagerne af produkterne.

- Vi ser os selv som en start-up-virksomhed, og vi vil være first-movers. Vi er hele tiden i sporet på at udvikle nye velsmagende plantebaserede produkter. Forbrugerne skal købe vores produkter, fordi de smager godt, siger Henrik Lund.

Og det er også den feedback, man får fra forbrugerne. Naturli' og Plantebevægelsen gør blandt brug af de digitale platforme for at bringe plantebudskabet ud og komme i kontakt med brugerne. Plantebevægelsen har alene 225.000 følgere på Facebook. Tonen her kan til tider være barsk. Men den er også konstruktiv.

- I forbindelse med Smørbar svarede 90 procent, at det skulle smage af det samme som smør. Vi bruger også platformene til at udvikle. Hvad savner de? Hvad ønsker de?

- Brugerne hjælper os og er gode til at støtte og bakke op. Vi får megen feedback og bruger platformen i forhold til testsmagning, siger Henrik Lund.

Annonce

Fremtidens forbrugere

Bæredygtighed har taget dagsordenen. CO2-aftryk og dyrevelfærd fylder hos den unge generation fra 18-34 år.

- De unge er fremtidens forbrugere og er vilde med Naturli'. De kan også præge deres forældre til at spise plantebaseret, siger Henrik Lund.

Det handler ikke om at omvende folk til at blive fuldtids-vegetarer. Det handler om at vise alternativer til kød og mælk. Og i bund og grund om at lave god mad og drikke.

- Vores seneste undersøgelse viste, at 57 procent af de adspurgte havde et ønske om at spise mindre kød. De skal have lidt hjælp, og vi vil gerne hjælpe dem til at få en god madoplevelse. Det er hele ideen, siger Henrik Lund.

Og ideen er trængt ind på det danske marked.

- Da vi i november 2018 lancerede plantebaseret kød, drømte vi om at få tre procent af markedet for oksekød. I løbet af fire måneder nåede vi op på fem procent og havde også medvind fra medierne og den almindelige nysggerighed fra forbrugerne. I dag ligger vi et sted mellem tre og fire procent, fortæller Henrik Lund.

Også politikerne er nysgerrige. Søren Pape har været på virksomhedsbesøg i Vejen.

- Og vi blev inviteret af Uffe Elbæk til at servere is ved Folketingets åbning. De nye kostråd er også med til at understøtte udviklingen af plantebaserede fødevarer, siger Henrik Lund.


Vi blev inviteret af Uffe Elbæk til at servere is ved Folketingets åbning. De nye kostråd er også med til at understøtte udviklingen af plantebaserede fødevarer,

Henrik Lund, CEO for Naturli'


Annonce

En mand med en mission

Han er en mand med en mission. I bogen Earth Business, som er udgivet i samarbejde med Mai Bakmand, giver Henrik Lund en brandtale for en plantebaseret fremtid.

Plantebranchen har i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Dyrenes Beskyttelse og Rådet for Grøn Omstilling også udgivet "Fra foder til føde", der er en bæredygtig vision for dansk landbrug og fødevareforbrug,

Og der lyttes til manden, der har noget på hjerte og en udstråling og engagement som en anden Jürgen Klopp.

- Jeg talte for 1500 landmænd i Herning, da jeg kom med på et afbud fra Tommy Ahlers. Efter mødet blev jeg kimet ned af landmænd. Og de spurgte, hvad vil du have, jeg skal dyrke på mine marker? Hvornår kan vi begynde, siger Henrik Lund.


Jeg talte for 1500 landmænd i Herning, hvor jeg kom med på et afbud fra Tommy Ahlers. Efter mødet blev jeg kimet ned af landmænd. Og de spurgte, hvad vil du have, jeg skal dyrke på mine marker? Hvornår kan vi begynde?

Henrik Lund, CEO hos Naturli'


Bilgiganten Tesla og Elon Musk har også vist vejen i klimatænkning. Og det har lønnet sig,

- Vi er nødt til at tænke klima på alle planer. Der er 7,5 milliarder mennesker på kloden. I 2050 er der 10 milliarder munde, der skal mættes samtidig med, at CO2-udledningen skal nedbringes, siger Henrik Lund.

Annonce

Foregangsland

Han påpeger også, at nok er Danmark lille, men vi er højt estimerede i verden som foregangsland for grøn tænkning.

- Vi har skabt grøn udvikling før i form af vindmølleindustrien. Nu er tiden kommet til at blive foregangsland for fødevaretænkning, som mindsker CO2-udledning, siger Henrik Lund,


Vi har skabt grøn udvikling før i form af vindmølleindustrien. Nu er tiden kommet til at blive foregangsland for fødevaretænkning, som mindsker CO2-udledning.

Henrik Lund, CEO hos Naturli'


Bæredygtighed er et must for Naturli's kunder.

- Ingen virksomheder kan overleve på sigt uden at have et stort fokus på bæredygtighed, siger Henrik Lund.

Annonce

Vegetar i tre år

Selv har han været vegetar i tre år og har naturligvis smagt alle firmaets produkter.

- For mig handler forandringen om velsmagende og klimavenlige fødevarer, fordi de smager godt og samtidig gavner klimaet på vores planet. Jeg har valgt animalske produkter fra, og det har jeg det fantastisk med. Jeg kan mærke det på min krop og min energi. Det er et nemt valg for mig, siger Henrik Lund.

Naturli' sourcer råvarer så lokalt som muligt. Og er stolte af at have lokationer i Jylland. Det er i Vejen, Skovlund ved Ansager, Randers og Thisted,

- Og vi er altid på jagt efter at bruge lokale råvarer, siger Henrik Lund.

Soya kan ikke dyrkes i Danmark.

- Men så kan vi dyrke bælgplanter. Ærter, hestebønner og havre, siger Henrik Lund.

Værd at vide om plantebaseret produktion

  • Vidste du:
  • At internationale markedsundersøgelser viser, at markedet for plantebaserede fødevarer globalt vil stige med årligt tocifrede vækstrater over de næste 10 år,
  • At dyrkning af økologisk plantebaserede fødevarer til mennesker kræver væsentligt mindre plads.
  • At de største varekategorier på det plantebaserede marked er plantedrikke og færdigretter, mens de hurtigst voksende er plantedrikke, færdigretter og pålæg.
  • At i 2014 udgjorde markedet for plantebaserede kødalternativer i Danmark 400 ton. I 2019 var tallet steget til 1300 ton. Frem mod 2025 forventes en årlig vækst på 30 procent, hvilket svarer til 4900 ton, svarende til 8 procent af markedet for kød og plantebaserede alternativer tilsammen.
  • At i 2014 udgjorde markedet for plantebaserede mælkealternativer i Danmark 6000 ton. I 2019 var tallet steget til 17.000 ton. Frem mod 2025 forventes en årlig vækst på 25 procent, hvilket giver 53000 ton svarende til 8 procent af markedet for mælk og plantebaserede kødalternativer tilsammen.
  • At der er sket en stigning i antallet af danskere, som spiser overvejende vegetarisk eller helt vegetarisk fra 3,8 procent i 2010 til 16 procent i 2020, hvilket svarer til ca. 900.000 danskere. Det er særligt unge mellem 18 og 34 år, som driver denne udvikling. Blandt denne gruppe er det 28 procent, som spiser fleksitarisk eller helt vegetarisk.
Mandeldrik er blot et af de produkter, der bliver produceret i Vejen. De unge mellem 18 og 34 år har især taget Plantebevægelsen og Naturli's produkter til sig og udviser stor interesse for bæredygtighed, CO2-udledning og dyrevelfærd. Foto: Jacob Schultz
Et bredt varesoritment gør Naturli' ekstra interessant på eksportmarkederne. Den innovative fødevarevirksomhed har allerede i år introduceret otte nye produkter. Foto: Jacob Schultz
Danmark er ikke egnet til soya-dyrkning, men så findes der bælgplanter som eksempelvis ærter, der egner sig glimrende til drikkevarer. Foto: Jacob Schultz
Smørbar er en sællert fra Naturli'. Plantebevægelsen har stor interaktion med forbrugerne på sociale medier som blandt andet Facebook. Det giver feedback og gode ideer. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce