Annonce
Esbjerg

Fastboere chikaneres af turister ved Fanøfærgen: Hvis det fortsætter, så flytter jeg væk fra øen

Strømmen af turister, der lige nu tager med færgen til og fra Fanø er enorm. Det har skabt kaotiske scener ved færgelejet i Esbjerg. Arkivfoto: Per Benny Paulsen
Den massive menneskestrøm, der lige nu rammer Fanø, skaber kaotiske tilstande ved færgen, hvor flere fastboere fra øen føler sig chikaneret af turister. Flere har oplevet af at blive både dyttet og råbt af og i enkelte tilfælde har vrede turister ligefrem spærret den vejbane, der er forbeholdt øboere. Rikke Rosenberg har boet på øen i 15 år, og hun er chokeret over de scener, der udspiller sig ved Fanøfærgen.
Annonce

Esbjerg: Coronakrisen og regeringens beslutning om at give fodgængere gratis færgeoverfart til blandt andet Fanø midt i højsæsonen har skabt en gigantisk strøm af turister, der lige nu rammer øens mange pendlende fastboere. Trykket på færgen er enormt, og det har skabt kaotiske scener ved færgelejet i Esbjerg. Sådan lyder kritikken fra flere borgere på Fanø.

De oplever chikane fra turister, der er vrede over, at man som øboer har et Ø-Bizz, så man kan benytte sig af en særlig bane ved betalingsanlægget.

En af de fastboere fra Fanø, der har oplevet vrede reaktioner fra turister, er Rikke Rosenberg, der arbejder ved Syd- og Sønderjyllands Politi. Hun har flere gange oplevet at blive både råbt til og dyttet af, når hun tager ø-banen, og i enkelte tilfælde har biler ligefrem spærret for hendes adgang til køen.

- Det er stressende ikke at vide, om man når sin planlagte færge hjem. Lige nu er forholdene omkring færgen så ringe for pendlere, at det ikke hænger sammen med at have et job på fastlandet, og hvis det bliver sådan igen, så flytter jeg væk fra øen, siger Rikke Rosenberg, der har boet på Fanø i 15 år.

Annonce

Skiftedag hver dag

Rikke Rosenberg ved godt, at hun som Fanø-borger skal være glad for turismen. Lige nu er det dog for meget.

Rikke Rosenberg har boet 15 år på Fanø, men er efterhånden ved at have fået nok af de mange turister, der gør livet sværere at leve på øen. Hun mener, at der skal gøres mere for at sikre bedre parkering på Esbjerg-siden, lettere adgang til ø-banen og bedre muligheder som fastboende fodgænger. Privatfoto

- Tidligere var der skiftedag om lørdagen, og så var det det. Men i år er presset bare meget større. Der er mange tusind biler hver eneste dag, og det vil jo skabe en dårlig stemning, når hver eneste dag føles som skiftedag, siger hun.

Viceborgmester i Fanø Kommune Erik Nørreby (V) er opmærksom på de problemer, der i løbet af de seneste uger er opstået ved færgen. Han mener, at den afgørende udfordring er, at der ikke bliver skiltet godt nok på Esbjerg-siden.

- Der er ingen information om, at øboere har fortrinsret, og hvis der er noget, der kan hidse folk op, så er det altså folk, der snyder i køen. For sådan føles det jo for dem. Så der skal skiltes markant bedre. På dansk, engelsk og tysk, siger han.

Annonce

Naturlig konsekvens

De vrede turister er dog ikke det eneste problem, som pendlere og andre fastboere lige nu oplever. De mange gående passagerer på færgen gør, at flere må vente en afgang eller to før de kan komme med færgen, ligesom det også er et problem, at man ikke længere kan være sikker på at finde en parkeringsplads på Esbjerg-siden.


Det er stressende ikke at vide om man når sin planlagte færge hjem. Lige nu er forholdene omkring færgen så ringe for pendlere, at det ikke hænger sammen med at have et job på fastlandet, og hvis det bliver sådan igen, så flytter jeg væk fra øen

Rikke Rosenberg, bor på Fanø


Molslinjen, der administrerer færgeruten mellem Esbjerg og Fanø, erkender, at der er visse udfordringer forbundet med højsæsonen, særligt i år, hvor trykket er ekstra hårdt på øen. Alligevel har man ikke umiddelbart planer om at ændre noget.

- Det er en mere eller mindre naturlig konsekvens af den voldsomme turisme, vi oplever lige nu. Der er mange, der kommer i havneområdet, som ikke er vant til det, og de føler jo, at de bliver snydt, når nogen har mulighed for at køre foran. Vi har tidligere set på, om man kan skilte på en god måde, men det er hver gang strandet på, at det ikke har været muligt at gøre det rigtigt, siger Jesper Maack, der er kommunikationschef ved Molslinjen.

Han understreger, at driftspersonalet gør sit bedste for at afværge de tilspidsede situationer.

- Hvis der er optræk til konflikt, skal det selvfølgelig stoppes, og det bliver det også. Det er et periodisk problem og en ting, der snart går væk igen, men fortsætter problemerne, så må vi jo se på, om der skal laves noget om.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sønderjyske Fodbold

Riddersholm: - Jeg deler spillernes følelse. Vi er enormt skuffede

Annonce