Annonce
Sydjylland

Frøs efter kritik af de nye ældre-restriktioner: - Vi vil beskytte vores kunder mod it-kriminalitet

Administrerende direktør i Frøs Sparekasse, Grethe Harmuth (i midten), afviser kritikken om Sparekassens seneste tiltag, der skal beskytte ældre mod it-kriminalitet. PR-foto
Frøs Sparekasse har mødt skarp kritik, efter at JydskeVestkysten og Avisen Danmark skrev om 70-årige Birthe Visby fra Toftlund. Frøs Sparekasse har nemlig valgt at deaktivere muligheden for at overføre penge for kunder på 70 år eller ældre. Administrerende direktør Grethe Harmuth afviser nu kritikken.

Sag: Frøs Sparekasse har indført nye tiltag, der ifølge Administrerende direktør Grethe Harmuth skal beskytte de ældre mod it-kriminalitet.

Torsdag skrev JydskeVestkysten og Avisen Danmark derfor om den 70-årige Birthe Visby fra Toftlund, der er kunde hos Frøs Sparekasse. Hun har på grund af sin alder netop fået frataget retten til selv at bestemme, hvem hun overfører penge til via netbank. Det har mødt skarp kritik på de sociale medier og fra ældreordførere på tværs af partier, og derfor svarer Grethe Harmuth nu igen på kritikken.

- Når aldersgrænsen for de iværksatte tiltag er 70 år, er det baseret på vores egne erfaringer men også erfaringer fra sektoren. Denne kundegruppe er nemlig dem, som de it-kriminelle særligt går efter, skriver hun i en pressemeddelelse og supplerer med konkrete tal:

- Det seneste år har ikke mindre end 20 kunder i Frøs Sparekasse været udsat for netbanksvindel. For de kunder det er gået ud over, har det været en rigtig ubehagelig oplevelse, skriver hun i en pressemeddelelse.

Annonce

Manglende information

Grethe Harmuth erkender dog, at de berørte kunder er blevet oplyst for sent i processen, men forklarer det med det øgede trusselsbillede, der er opstået i takt med coronavirussen.

- Fra sparekassens side erkender vi, at informationen om ændringerne er kommet for sent i forhold til, hvornår ændringerne blev sat i gang. Det beklager vi naturligvis. Vores intention har selvfølgelig ikke været at genere kunderne men at beskytte dem mod at blive udnyttet af kriminelle. Coronakrisen har øget trusselsbilledet, og derfor blev der behov for at fremskynde ændringerne. Vi nåede derfor ikke ud med informationen i den rigtige rækkefølge, udtaler hun i pressemeddelelsen.

Hun tilføjer, at der for de berørte kunder stadig er mulighed for at finde en passende løsning.

- Har kunderne fortsat behov for at kunne bruge funktionerne, skal de blot kontakte deres lokale filial, som naturligvis kan lave den helt rigtige løsning til den enkelte kunde, skriver Grethe Harmuth.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Pseudo-oplukning af grænsen: Det er kun lidt bedre end ingenting

Tønder

Stærk utilfredshed i Tønder og stor glæde på Rømø: Grænseåbning får meget blandet modtagelse

Sydjylland

Camping-indehaver skuffet over Mette Frederiksens delvise grænseåbning: Vi har brug for weekend-turister

Annonce