Annonce
Aabenraa

Hellevad Børneunivers havde dag med fokus på trafiksikkerhed

Hellevad Børneunivers havde dag med fokus på trafiksikkerhed. PR-foto

Hellevad: Der var teori og lege med lys og lygter, så alle børn kunne lære om lysstop, vejskilte og dermed trafiksikkerhed som både gående og cykelister.

Sådan lød skemaet nemlig på Hellevad Børneunivers, der fredag 13. september havde trafikdag.

Der blev lavet gåprøver, cykelprøve for 6. klasse, og alle børn havde muligheden for at afprøve deres cykelfærdigheder på to forskellige cykelbaner i skolegården.

- En dag med glade børn og masser af smil, selvom udfordringerne på cykelbanen gav kamp til stregen, fortæller Dorthe Søby, Hellevad Børneunivers.

/Exp

Annonce
Børn testede deres cykelfærdigheder på to forskellige cykelbaner i skolegården. PR-foto
Det kan godt være udfordrende at cykle på en bane, men det var sjovt, lyder beretningen fra Hellevad. PR-foto
Børnene lærte blandt andet om lysstop, så de kan færdes sikkert i trafikken. PR-foto
Man skal kunne ses i trafikken, og det levede børnene op til i Hellevad. PR-foto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Annonce