Annonce
Kolding

Hundredvis af villa- og bådejere protesterer: Nej tak til Marina City

Villaejerne her i Rebæk ønsker ikke at få udsigt til en ny bydel med hundredvis af boliger ved Marina Syd. Arkivfoto: Søren Gylling
Ved midnat udløb fristen for komme med indsigelse eller kommentarer til det planlagte kæmpestore byudviklingsprojekt Marina City ved Marina Syd. To store nej-sigere er Kolding Bådelaug og grundejerforeningen i Rebæk.

Kolding: De 155 villaejere i Rebæk Grundejerforening og over 325 medlemmer af Kolding Bådelaug er stærkt utilfredse med Kolding Byråds planer om at opføre en ny havnebydel med flere hundrede boliger og en kæmpestor marina med plads til 1000 sejlbåde ved den nuværende Marina Syd ved Skamlingvejen.

Derfor opfodrer de to foreninger nu i hver deres skriftlige indsigelse til Marina City-lokalplanforslaget Koldings politikere til at droppe projektet.

Formanden for grundejerne i Rebæk, Richardt Nørgaard, siger, at modstanden herfra især skyldes, at et stort areal ved Marina City skal inddæmmes og fyldes op, så der kan bygges  ovenpå.

Annonce

- Vi har intet imod, at marinaen på nordsiden af fjorden flyttes over til syd. Det er såmænd fint nok. Det er opfyldningen til bebyggelse og selve beboelsen i Marina City, vi har noget imod. Både fordi infrastrukturen i området allerede er dårlig, og fordi folk i Rebæk jo i god tro har købt deres huse med udsigt, siger Richardt Nørgaard.

Corona

På vegne af Kolding Bådelaug er det formand Claus Munch Andersen, der har fremsendt indsigelse mod lokalplanforslaget til kommunen. Forslaget har været i offentlig høring i otte uger frem til midnat mandag.

I 10 punkter oplister Claus Munch Andersen bådelaugets argumenter for, at Marina City bør lægges død. Blandt andet kritiseres den planlagte udgravning af havbundsmateriale, som derefter skal klappes ved Trelde Næs, for ikke at være en bæredygtig fremgangsmåde, og bådelauget beklager, at "det autentiske havnemiljø vil blive fortrængt af boligbebyggelse".  Sejlerne mener også, at infrastrukturen i området bliver overbelastet - og så er planerne om byfortætning ude af trit med tiden, lyder det fra bådfolket.


Afstandskrav på en meter bliver svært eller umuligt at overholde. Vi får let en marina, hvor brugen af mundbind og andre værnemidler bliver normen.

Kolding Bådelaug i indsigelse mod Marina City


"Vi står midt i en coronapandemi, som har ramt netop områder med stor befolkningstæthed værst. Nu vil Kolding Kommune så lave et boligområde med 400 boliger - formentlig med 800 beboere - på Danmarks næststørste marina. Afstandskrav på en meter bliver svært eller umuligt at overholde. Vi får let en marina, hvor brugen af mundbind og andre værnemidler bliver normen", skriver bådelauget.

Annonce

Mangler wauv

Ikke alle i området omkring Marina Syd er dog utilfredse med udsigten til Marina City.

Tværtimod er bestyrelsen for grundejerforeningen Gl. Tved Nord med sine cirka 150 husstande i kvarteret omkring Vangen, Sæteren, Engen og Gl. Tved, enige om, at Marina City-projektet er super godt for Kolding, oplyser formand Norbert Gregersen. Grundejerforeningen har dog ikke benyttet muligheden for at aflevere sine bemærkninger til Kolding Kommune i forbindelse med den offentlige høring.

Området her ved Marina Syd står overfor en kæmpe forandring, når Marina City efter planen begynder at tage form allerede næste år. Foran marinaen og ud i fjorden er det hensigten, at et areal skal inddæmmes til bebyggelse. Arkivfoto: Søren Gylling

- Men se nu bare til for eksempel Horsens, Aarhus og Vejle, hvor de har fået et spændende havnemiljø. Her i Kolding hører vi fra vores egne borgere, at det er kedeligt. Hver gang, jeg kører over Vejlefjordbroen og kigger ned på byggerierne Bølgen og Fjordenhus, tænker jeg wauv. Vi mangler noget wauv i Kolding, mener Norbert Gregersen.

Han lægger ikke skjul på, at grundejerforeningen også vurderer, at ejendomsværdierne vil stige i kraft af Marina City.

Marina City

  • Marina City er navnet på en ny havnebydel, som er under udvikling ved Marina Syd ved Skamlingvejen.
  • Planen er, at der her skal bygges op til 400 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • Lokalplanforslaget for Marina City har været i offentlig høring i otte uger frem til midnat den 29. juni.
  • JydskeVestkysten følger op med omtale af det samlede antal indsigelser og bemærkninger.
  • Kolding Byråd skal tage endeligt stilling til indsigelserne og lokalplanforslaget efter sommerferien.
  • Ifølge tidsplanen skal det første anlægsarbejde begynde allerede i år, og en ny lystbådehavn inklusiv husbådepladser og byggerier skal tages i brug i 2022.
Annonce
Esbjerg

Tag kandidattesten her

Kolding For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Kolding

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Grove fuger og gamle munkesten: Ribes gamle kloster har fået en overhaling til godt én million kroner

Esbjerg For abonnenter

Pædagogen Lone vil slippe kontrollen over børnene: - De bliver skrøbelige, hvis vi ikke lader dem slå sig på en hammer eller falde ned fra et træ

Sydjylland

Smitteproblemer bliver mindre i fem kommuner, men trænger sig på i en anden: Syd- og sønderjysk kommune har nu tre-cifret smittetryk

Aabenraa

Motorcykel-ulykke i Padborg: 32-årig mand død

Aabenraa

Ikke set siden onsdag: Efterlyst mand fundet død i skovområde

Tønder For abonnenter

Trine Jepsen siger farvel til Schackenborg: - Jeg skal være kvinde i eget hus

Kolding

Maya på 13 år har samlet ind til Knæk Cancer i fem år: Stopper ikke før der er fundet en kur

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Varde

Nu er firmaet bag Danmarks bedste burger flyttet ud af kommunen: Slut med naboklager over lugten af stegte løg

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Sønderborg

Vores tidligere vaner er vendt tilbage, men håndspritten står stadig: Derfor er pandemiens restriktioner hurtigt blevet fortid

Aabenraa For abonnenter

Sønderjysk cykelkaptajn ramt af to blodpropper: Vi tager én dag ad gangen

Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce