Annonce
Varde

Indehaver chokeret: En af landets bedste burger-restauranter ramt af voldsom brand

Da Sydvestjysk Brandvæsen ankom lidt over otte onsdag morgen, var ilden gået ud i Spisehuset Pagoden. Foto: Kent Viborg
Spisehuset Pagoden i Ølgod åbner tidligst den første weekend i det nye år efter voldsom sodbrand tirsdag nat.

Ølgod: En af landets mest populære burgerrestauranter, Spisehuset Pagoden i Ølgod, åbner tidligst første weekend i det nye år efter en voldsom sodbrand.

Sydvestjysk Brandvæsen modtog onsdag morgen klokken 07.58 alarm.

- Der var fyldt med røg, da vi kom. Branden er opstået i nat, siger indsatsleder Leif Erichsen fra Sydvestjysk Brandvæsen.

Branden har været meget voldsom, men ilden er gået ud på grund af iltmangel.

- Der er kraftige røg- og sodskader, siger Leif Erichsen.

Branden er formentlig opstået i en elinstallation. Et stik er smeltet. Et ur i Spisehuset Pagoden er gået i stå klokken 01.00, hvilket kan indikere, hvornår branden begyndte.

Annonce
Jeg er chokeret. Det er mit livsværk.

Indehaver Thomas Møbjerg,Spisehuset Pagoden

Sort røg

Indehaver Thomas Møbjerg blev onsdag morgen ringet op af en chauffør, der skulle levere varer.

- Der var sort røg over det hele, fortæller Thomas Møbjerg.

Han har selv svært ved at fatte, hvad der er sket.

- Jeg er chokeret. Det er mit livsværk, siger Thomas Møbjerg, der så sent som i september fik en sølvmedalje for landets næstbedste burger.

Han fortæller, at fra mandag var det planen at holde julelukket, indtil det nye år. Men den tiltrængte juleferie skal nu i stedet bruges på at få renoveret Spisehuset Pagoden og købt nyt udstyr.

For det er selve maskinrummet – køkkenet- der er fuldstændig ødelagt. I bedste fald så åbner Spisehuset Pagoden den første weekend i det nye år.

Thomas Møbjerg har skabt en af landets førende burgerrestauranter i Ølgod. Efter den voldsomme sodbrand tirsdag nat forventer han tidligst at genåbne restauranten i Ølgod den første weekend i januar. Arkivfoto: Chresten Bergh
Pagoden huser også byens offentlige toilet. Der er også lukket efter sodbranden. Foto: Henrik Reintoft
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Vejen

Cyklisten blev kørt ned

Annonce