Annonce
Danmark

Ingen ville føre kontrol med kampfly: Nu overtager staten alligevel tilsynet fra Haderslev Kommune

Staten overtager tilsynet med Flyvestation Skrydstup samt støjen fra kampflyene. Dermed bliver Haderslev Kommunes ønske opfyldt. Arkivfoto: Jacob Schultz
Selvom staten har nægtet at påtage sig tilsynet med blandt andet støj fra Flyvestation Skrydstrup og de nye F-35-kampfly, er det nu fra politisk hold blevet besluttet, at Miljøministeriet skal overtage opgaven fra Haderslev Kommune. Borgmester H.P. Geil er lettet.

Tilsyn: Når de nye F-35-kampfly rykker ind på Flyvestation Skrydstrup fra 2023, overgår tilsynet med blandt andet støj til staten.

Det er et resultat af de politiske forhandlinger, der har foregået i forbindelse med kompensationsmodellen til de berørte naboer.

- Vi har lyttet til den klare bekymring fra kommunen (Haderslev, red.) og fundet en mulighed for, at staten kan overtage tilsynet. Jeg ønsker et godt naboskab, som skal fortsætte i lang tid fremover, siger forsvarsminister Trine Bramsen (S).

Haderslev Kommune har siden 1999 ført tilsyn med, at Flyvestation Skrydstrup overholder sin miljøgodkendelse. En godkendelse, der sætter rammerne for flyvestationens aktiviteter i forhold til eksempelvis støj, luftforurening og opbevaring af affald. Kommunen bad i maj daværende forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) samt Forsvarsudvalget om, at staten påtog sig opgaven.

Annonce

Sagen om F-35-kampflyene

9. juni 2016 blev der indgået en bred politisk aftale om at købe 27 F-35-kampfly, der skal erstatte de nuværende F-16-fly.

Flyene får base på Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland, og de første kampfly ankommer i 2023. De sidste ankommer i 2026.

Efter flere udsættelser kunne Forsvarsministeriet i april 2019 præsentere de endelige støjberegninger, der viser, hvor meget flyene vil genere borgere i lokalområdet.

Beregningerne viste, at 895 boliger vil opleve gennemsnitlig støj fra kampflyene over det tilladte støjniveau på 55 decibel i bymæssig bebyggelse og 60 decibel i landområder. Til sammenligning overskrides støjgrænserne for 41 boliger ifølge de nuværende støjberegninger for F-16-kampflyene.

F-35-flyene vil lette og lande cirka to gange om dagen på hverdage.

Fredag landede den endelige plan for kompensation til de naboer, der bliver berørt af støjen.

En byrde lettet

At det nu sker, letter en byrde, understreger borgmester H.P Geil (V).

- Det er en problemfyldt opgave med alt den opmærksomhed, der har været på det. Det er en opgave, som ingen ønsker, siger han og understreger, at kommunen de seneste år har modtaget flere og flere klager på baggrund af den store debat om de nye kampfly og den støj, de fører mig sig.

Ifølge ham er det kompliceret at behandle klagerne og føre tilsyn, fordi kommunen ikke altid har adgang til oplysninger om flyvestationens aktiviteter. Det gælder eksempelvis i kriglignende situationer, at Forsvaret kan hemmeligholde oplysninger. Kommunen er da også blevet anklaget for at svigte sin rolle som tilsynsmyndighed. Det skete blandt andet i forbindelse med Jyllands-Postens afdækning af, at Flyvestation Skrydstrup i 7 ud af 12 tilfælde ikke har overholdt grænsen for, hvor meget de nuværende F-16-kampfly måtte larme.

National sikkerhed

Meldingen om, at staten påtager sig tilsynsopgaven, kommer efter at koncernstyringsdirektør i Forsvarsministeriet, Per Pugholm Olsen, over for avisen Danmark i starten af november afviste, at det ville blive tilfældet. Ligeledes har Miljø- og Fødevareministeriet afvist over for Haderslev Kommune. Trine Bramsen mener fortsat, at tilsynet egentlig er en kommunal opgave, og at Haderslev Kommune godt ville kunne løfte opgaven. Men kampflyene er så vigtige for Danmarks sikkerhed, at man nu fra politisk hold har gjort en undtagelse, fortæller hun.

- I en tid, hvor vi ser trusselsbilledet forværret, og vi ser, at vi ikke i samme grad kan føle os trygge, så er det væsentligt, at vi har et flyvestationsområde, som fungerer. Det handler om vores nationale sikkerhed, siger hun.

Er det ikke uhensigtsmæssigt, at staten skal føre tilsyn med sig selv?

- Så skal man have meget lidt tillid til det samfund, vi lever i. Jeg har fuld tillid til, at Miljøministeriet kan løfte den opgave. Det er jo ikke Forsvaret, siger Trine Bramsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

EfB

EfB lejer angriber i Brøndby

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce