Annonce
Vejen

Kørestolsbruger ramt af bil: Borgere kræver cykelsti

Sådan ser Ole Gotveds kørestol ud efter uheldet på Låsledvej lørdag. Hans datter, Gudrun, håber, at der snart bliver etableret en cykelsti på ruten. Privatfoto
Lørdag eftermiddag blev Gudrun Gotveds far, Ole Gotved, ramt af en bil på Låsledvej ved Brændstrup. Nu mener hun og andre borgere i landsbyen, at det er på høje tid, at trafiksituationen mellem Brændstrup og Gram forbedres.

BRÆNDSTRUP: Det var nær endt helt galt for 83-årige Ole Gotved, da han lørdag blev offer for en ulykke på Låsledvej mellem Brændstrup og Gram.

Ole Gotved er kørestolsbundet efter en ulykke på motorcykel, så han kommer kørende ad Låsledvej i retning mod Brændstrup efter en tur i skoven. I sin motortrukne kørestol er han at betragte som en fodgænger, så han skal holde sig i venstre side af vejen med retning mod trafikken.

Her bliver han opmærksom på en modkørende bil, der på grund af trafik ikke kan trække ud på midten af vejen og undvige ham. Det lykkes ikke for bilen at standse, og Ole bliver ramt af sidespejlet i ansigtet.

Han er stadig indlagt, men er efter omstændighederne sluppet billigt, fortæller Oles datter, Gudrun Gotved.

- Men nu må det altså snart være på tide, at der bliver anlagt en cykelsti. Tænk, hvis det ikke var min far i sin kørestol, men en barnevogn, der kom kørende, siger hun.

Annonce

Et spørgsmål om prioritering

Og Gudrun er ikke ene om at efterspørge en cykelsti på ruten. I Facebookgruppen ”Os fra Brændstrup” udtrykker flere et ønske om at forbedre trafiksikkerheden mellem Brændstrup og Gram med en cykelsti.

Ifølge Vagn Sørensen (V), der er byrådsmedlem og formand for teknik- og miljøudvalget i Vejen Kommune, har kommunen for få midler til at imødekomme efterspørgslen med det samme.

- Jeg kan sagtens forstå deres frustration. Vi har jo rigtig mange strækninger i kommunen, der kunne have godt af en cykelsti, men man har vurderet, at der er andre strækninger med større behov. Det er en prioritering, siger Vagn Sørensen.

Han henviser til Vejen Kommunes ”Cykel Ruteplan,” hvor en mulig 1,9 kilometer lang dobbeltrettet cykelsti fra Brændstrup mod Gram via Låsledvej har ”høj” prioritet.

Ifølge udvalgsformanden bliver prioriteringerne i planen løbende justeret på baggrund af blandt andet ulykkesregistrering og borgerhenvendelser.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce