Annonce
Sønderborg

Kommunen fanger sociale bedragere

Kommunens bedragerigruppe fanger folk, der får ydelser, de ikke er berettiget til. Næsten 13 millioner kroner tjente den ind i 2019. Arkivfoto: Claus Thorsted
Sønderborg Kommunes bedragerigruppe forebygger og afslører uretmæssige udbetalinger af sociale ydelser. Det foregår i samarbejde med kommunens øvrige afdelinger som Jobcentret og Borgerservice.
Annonce

Sønderborg: Sønderborg Kommunes medarbejdere i Bedragerigruppen har afsløret socialt bedrageri for 12,6 millioner kroner i 2019 - og det er markant mere end året før, da der blev sparet 8,3 millioner kroner. Mere end halvdelen af de 12,6 millioner kroner er sparede kroner for kommunen, mens resten er statslige besparelser. Det oplyser Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.

Socialt bedrageri er mange ting og kan for eksempel finde sted i forbindelse med udbetaling af boligydelse, boligsikring, økonomisk friplads, børnetilskud, sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelsesydelse, integrationsydelse, pension og underholdsbidrag. Det sker nogle gange, fordi borgeren har svært ved at forstå lovgivningen, eller at de enkelte myndigheder ikke har set borgerens sag i sammenhæng. Derfor arbejder kommunen med helhedsorienteret sagsbehandling, og her spiller kommunens bedragerigruppe en vigtig rolle.

Bedragerigruppen skal sikre, at borgerne får de ydelser, de er berettiget til, hverken mere eller mindre. For at afsløre uretmæssige udbetalinger af sociale ydelser arbejder gruppen på tværs af alle kommunens forvaltninger og har et samarbejde med Udbetaling Danmark.

Men Bedragerigruppen er ikke kun en kontrolfunktion. Den arbejder også præventivt med at rådgive og vejlede borgere til at forstå lovgivningen og rådgive kommunens afdelinger om, hvad der skal holdes øje med.

Arbejdsmarkedsafdelingen i Sønderborg Kommune har et godt samarbejde med Bedragerigruppen. Det har øget jobrådgivernes bevidsthed om, hvad de skal de skal være opmærksomme på. Medarbejdere fra Bedragerigruppen deltager også nogle gange i borgermøder, hvor borgeren skal have hjælp til at forstå lovgivningen.

- Vi har i jobcentret stor gavn af samarbejdet med Bedragerigruppen og gruppens faglige kompetencer, både i det formelle og uformelle samarbejde. Det gør, at der nu bliver behandlet flere sager end tidligere, og resultatet taler jo for sig selv, siger Jan Prokopek Jensen (S), formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Det må være i alles interesse at forebygge eller korrigere fejludbetalinger. Borgerne skal have det, de er berettiget til, og derfor er der heller ikke nogen, som uberettiget skal have udbetalt for meget.

Dorthe Mehlberg (DF), arbejdsmarkedsudvalget

Annonce

DF: Imponerende indsats

Sagerne om socialt bedrageri kommer for dagens lys både via interne og eksterne samarbejdspartnere, ofte i samarbejde med Udbetaling Danmark. Derefter screenes og prioriteres de. I 2019 var der 355 sager, og efter screening blev 212 sager behandlet. I de sager, der behandles, har Bedragerigruppen kontakt med borgerne i form af samtaler, skriftlig kontakt eller partshøringer. Ved partshøringerne lykkes det ofte at finde frem til en løsning, hvor borgeren får bragt sine forhold i orden.

- Det må være i alles interesse at forebygge eller korrigere fejludbetalinger. Borgerne skal have det, de er berettiget til, og derfor er der heller ikke nogen, som uberettiget skal have udbetalt for meget. Jeg er imponeret over det gode arbejde og resultatet i 2019, siger Dorthe Mehlberg (DF), medlem af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Annonce
Annonce
Regionalt For abonnenter

Lone må lukke ned for bryllups-biks i tre uger: Overnatningsmuligheder på Fanø er revet væk

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce