Annonce
Esbjerg

Kontroversiel supercykelstibro eksploderer i pris: Bliver dobbelt så dyr

Supercykelstibroen med omgivelser, som planen var. Nu bliver det ikke til noget. Visualisering: Esbjerg Kommune.
Esbjerg Kommune har måttet annullere udbuddet af den spektakulære, men stærkt omdiskuterede supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård. Prisen fordobles, og dermed er projektet lagt i skuffen, siger borgmester.
Annonce

Esbjerg Kommune: Den spektakulære supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård har været stærkt omdiskuteret stort set lige siden, beslutningen blev truffet af et flertal i det tidligere Esbjerg Byråd.

Nu er der medvind til modstanderne af broen, for realiteterne er indtruffet, og det viser sig, at broen vil blive omtrent dobbelt så dyr at bygge, som rådgivningsfirmaet Cowi mente, at den kunne opføres for. Oprindelig blev den samlede pris anslået til cirka 26 millioner kroner inklusive rådgiverbistand og andet, hvoraf en statslig supercykelstipulje ville finansiere godt 10 millioner kroner. Men nu viser både beregninger fra Cowi og et forgæves udbud, som Esbjerg Kommune måtte annullere tirsdag, at den samlede pris vil lande på omtrent det dobbelte, alt inklusive, oplyser borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

I august i år kunne JydskeVestkysten via en aktindsigt i en korrespondancen mellem Esbjerg Kommune og rådgiveren Cowi, afsløre, at en såkaldt tredje parts-validator havde påvist en fejl i Cowis beregning af cykelstibroens bæreevne. Fejlen fik licitationen på projektet udsat til efteråret i år, men de indkomne bud understøtter, at det er umuligt at bygge broen inden for budgettet.

- Alt i alt vil selve byggeriet af broen blive 20 millioner kroner dyrere end forudsat i Cowis beregninger, og den samlede regning for projektet vil ende på omkring 53 millioner kroner, så det er helt urealistisk at etablere broen, som sagerne står, siger borgmesteren.

Oprindelig finansiering

  • Finansieringen af cykelstibroen var sammensat således:
  • Byfornyelsesmidler i alt over budgetårene: 11 millioner kroner (byfornyelsesmidler kommer fra staten, men disponeres af kommunerne selv til eksempelvis fornyelse af et område, bygninger eller projekter, der på anden vis styrker bosætningen).
  • Supercykelstipuljen i alt over årene: 10,2 millioner kroner.
  • Esbjerg Kommune (anlæg): 4,3 millioner kroner.
  • Dertil kom en kommunal udgift på 560.000 kroner til køb af et areal på Exnersgade fra BaneDanmark.
Annonce

Skrabet også for dyr

Formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S), der selv er civilingeniør, har set nærmere på beregningerne, og han har samme opfattelse:

- Selv hvis man skræller alle de finesser væk, der gør supercykelstibroen til noget særligt - fjerner rulletrappen og etablerer almindelige trapper i hver ende eksempelvis - vil den stadig ikke kunne holde budgettet. Der er simpelthen begået nogle fejl i konstruktionsberegningerne, så der skal bruges meget mere beton til fundamentet og stål til konstruktionen end først forudsat. Sammen med et presset stålmarked betyder det, at prisen løber i vejret, siger Søren Heide Lambertsen.

Jesper Frost Rasmussen kalder det "utilfredsstillende og skuffende", at Esbjerg Kommune åbenbart har entreret med en rådgiver, der ikke har kunnet give en reel vurdering af projektet.

- Vi kunne have stoppet processen langt tidligere, hvis vi havde vidst, hvad projektet ville løbe op i. Da buddene kom ind fra entreprenørerne, fik vi jo også syn for sagen, og vi har tirsdag klokken 12.00 meddelt dem, at udbuddet annulleres. Der er ikke en krone mere i det kommunale budget, siger Frost Rasmussen, der også forventer, at Cowi giver et kraftigt nedslag i rådgiverregningen oven på den markante regnefejl.

Annonce

B-løsning skal findes

Søren Heide Lambertsen tilføjer, at forvaltningen nu må i gang med at finde et forslag til en løsning, så supercykelstien i Baggesens Allé i Østerbyen kan blive forbundet med supercykelstien i Kirkegade via Norgesgade.

Pressechef hos Cowi A/S, Charlotte Holm, siger:

”Det er en rigtig ærgerlig situation for Esbjerg Kommune og borgerne, som COWI tager meget alvorligt. Og vi er netop nu ved at få etableret et fuldt overblik over situationen sammen med kommunen. Vi er altid parate til at leve op til vores reelle ansvar og lande den bedst mulige løsning med vores kunder.”

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Lille Bent blev reddet mange gange - selv havde han kun ét ønske: - Bare, jeg dog snart må dø, så jeg kan være sammen med min mor!

Annonce