Annonce
Biler

Ladefund med skjulte bilskatte

Den yderst sjældne Porsche Gemballa 750 med 750 hk, som bilforhandler Kenneth Falke Theil viser her, findes kun i ganske få eksemplarer i hele verden. Foto: Jens Overgaard
Der gemte sig en række sjældne biler, da en koldingensisk bilforhandler købte to maskinhaller med efterladte biler fra en velhavende amerikansk forretningsmand.

Der er langt mellem dem. Men af og til sker det, at der dukker skjulte bilskatte op i lader.

Det er sket i det sydlige Jylland, hvor 41 specielle biler nu kommer under hammeren på auktion.

Nogle af de mest sjældne har vakt international opsigt. Det gælder blandt andet en Porsche 911 Gemballa GTR 750 fra 2003, en VW Sambabus fra 1960’erne i en luksusversion med 21 vinduer mod normalt 23, en unik SE Cobra årgang 1968 med en Ford V8-motor og en Ferrari 348 TS Targa.

Samlingen spænder over amerikanske klassikere fra 1960’erne og 70’erne fra Cadillac, Chevrolet og Ford, men også hotrods og modeller fra Porsche og Bentley tæller.

Blandt de mere kuriøse er en lang Cadillac Armbruster Stageway Limousine årgang 1986, som angiveligt har tilhørt den tidligere præsident Ronald Reagan og blev givet i gave til hans privatchauffør, som senere solgte den videre.

Annonce
En bil som den lange Cadillac Armbruster Stageway Limousine har angiveligt tilhørt den tidligere amerikanske præsident Ronald Reagan og blev købt af hans chauffør. Foto: Falke Biler

Stor interesse

Det er biler, som ifølge de nye ejere har vakt opsigt hos engelske og især tyske medier som Der Spiegel, RTL2 og Autobild, som er fascinerede af ladefund, der er sjældne nu om dage.

Men firmaet Falke Biler i Kolding, der købte indholdet af to maskinhaller i en sønderjysk landsby nærmest ubeset, har også fået købshenvendelser fra flere steder i verden. Det gælder blandt andet fra Mellemøsten på grund af Porschen med 750 hk, der kun er bygget tre af i verden, hvor kun to er tilbage. Den forventes at kunne indbringe adskillige millioner kroner.

VW-bussen, der er en jagt-model med ruder for og bag, som kan åbnes, er også eftertragtet, og modellen handles til omkring et par millioner kroner i udlandet.

Forhistorien handler om den amerikanske ejendomsudvikler og forretningsmand Carmi Cohen, der mødte en dansk kvinde og flyttede til det sønderjyske, og han tog en del af sin store samling fra Californien med. Han er imidlertid rejst hjem igen og efterlod to haller fyldt med biler, der har stået uberørte i fem år, og som nu er sat til salg.

Køberen er Kenneth Falke Theil, der er indehaver af Falke Biler i Kolding, og som sælger dem ved en stor auktion orkestreret af Campen Auktioner på søndag den 6. oktober.

Det er stort set alle specialversioner af kendte modeller, hvor en del blandt andet har vundet priser i amerikanske styling- eller tuningsmagasiner. Det gælder for eksempel en sjælden rød Honda S2000 VS Cabriolet fra 2000 og en Mazda RX-7 Coupé fra 1993 med saksedøre.

Carmi Cohen tog dog også nogle biler med sig tilbage til Los Angeles. Det var blandt andet en Chevrolet Camaro, der har tilhørt Axl Rose, forsanger i rockbandet Guns N' Roses.

- Det er biler med personlighed og køretøjer, som mange mennesker har lagt mange timer i, siger Kenneth Falke Theil, der er overrasket over, hvor meget opmærksomhed bilerne har skabt verden over.

Pickupper er kult

Han har således for nylig fået en henvendelse fra en dansker, der er bosiddende i USA, og som søgte på en bestemt amerikanermodel, der til sin overraskelse viste sig at stå i Kolding.

Og sådan gemmer der sig historier bag de fleste af bilerne, der efter mange år i det varme californiske klima er forholdsvis velholdte. Tag for eksempel en model som den gule Pontiac Le Mans Convertible fra 1971, der er stylet som en GTO, og på den måde sjælden - og en Ford Mustang Fastback fra 1969.

Ældre pickupper som den høje Ford F100 Custom fra 1976 og en Chevrolet Custom de Luxe Pickup 2,0 trækker også. De gamle amerikanske pickupper er nemlig gået hen og blevet kult.

Hvis auktionen går som forventet, håber arrangørerne at kunne omsætte for over en halv snes millioner kroner.

Den sjældne Pontiac Le Mand Convertible fra 1971 og Ford Thunderbirden fra 1965 vil også trække interesserede, tror Kenneth Falke Theil. Foto: Jens Overgaard
VW Sambabussen fra 1960’erne er af en sjælden jagtversion med 21 ruder mod normalt 23. Her kan for- og bagruden lægges ned. Foto: Falke Biler
Vintage-pickupper som Ford F100 Custom fra 1976 og Chevrolet Custom de Luxe Pickup 2,0 er blevet kult. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce