Annonce
Mindeord

Mindeord om chefredaktør Søren Rosenlund Christensen

Arkivfoto: Sussie Christiansen
Journalist Uwe Iwersen skriver følgende mindeord om chefredaktør Søren Rosenlund Christensen, Nordjyske, der er født og opvokset i Tønder.

Mindeord: Ord kan være fattige, når følelserne er store. Fredag i sidste uge mistede chefredaktør for Nordjyske, Søren Rosenlund Christensen livet, kun 44 år gammel.

Han døde af komplikationer efter et færdselsuheld, hvor han to dage forinden var blevet kørt ned på sin elskede racercykel. Nyheden bredte sig hurtigt over de sociale medier.

For Tønder-drengen Søren var ikke som mennesker er flest.

Som ganske ung trådte han ind ad JydskeVestkystens fordør på torvet i Tønder. En uge som erhvervspraktikant udviklede sig næsten naturligt til en fast ansættelse som redaktionens sportsmeddeler. Søren elskede at skrive, og han var god til det. En god rubrik og en god talestreg var afgørende. Det stod hurtigt klart, at journalistikken skulle blive hans levevej. Det kunne en kort ansættelse som bankelev heldigvis ikke forhindre.

Det har gennem årene været imponerende at følge Sørens karriere. Altid åben for at gribe de muligheder, der bød sig. Altid nysgerrig og opsøgende, og bedst af alt, altid sig selv.

Det lidt drengeagtige gik jo aldrig helt af ham, uagtet at ansvar og anseelse steg i takt med hans evne til at skrive om og kæmpe for det, han synes var vigtig.

"En mand med ploven i mulden alle steder. Moderne journalistik og kommunikation hånd i hånd med respekt for en ægte kærlighed til den egn, hvor han var sat i redaktørstolen. Sjældent at opleve i vores tid," skrev tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen i et kondolance -opslag.

Rigtig set og flot formuleret.

For Søren var livet fest og farver. Søren Solskin er han blevet kaldt. Men der var også stor empati og tilstedeværelse, når der var behov for det.

Bag ham, ved siden af ham og i flere henseender også foran ham stod Arina, som han mødte som ganske ung, og som han var slemt stolt af.

At være i selskab med Søren og Arina var aldrig kedeligt. Vi er mange, der husker deres forrygende bryllup med mojito-bar, eller Arinas 40 års fødselsdag, hvor Søren i al hemmelighed havde lært sig selv at spille guitar for at overraske alt og alle ved at hylde fødselsdagsbarnet med ungdoms-idolet Michael Falchs kærlighedssang "Du er den eneste i verden jeg vil".

Sådan var han, Søren. Altid omfavnende og fuld af overraskelser.

Han nøjes ikke kun med at skrive om sport. På tennisbanen slog han en gedigen forhånd, og i løbeskoene gjorde han en god figur. Men den helt store kærlighed gjaldt cykelsporten. I det lys er det endnu mindre forståeligt, at netop denne store passion i sidste ende kom til at koste ham livet.

Søren kom i sit alt for korte liv vidt omkring og satte spor hos mange, der krydsede hans vej. Hans engagement og optimisme var smittende.

Heldigvis var båndene til barndomsbyen Tønder altid stærke og intakte. Så uanset, hvor i Danmark han befandt sig og i hvilken redaktørstol han satte sig, så var Tønder stedet, hvor han havde rod. Det var her, hans verden begyndte, og hvortil han altid vendte tilbage for at glæde familien og venner med sit selskab. Og så er det altså også Tønder, hvor der på fredag med bisættelsen i Kristkirken skal tages afsked.

Det bliver svært – og uvirkeligt.

Den 7. februar klokken 17.22 endte et ungt, givtigt og vigtigt liv. Arina mistede sin mand, Frederik og Stian mistede deres far, Tove og Vagn mistede deres søn, Peter og Mette mistede deres bror, og der var mange, der mistede en god ven og inspirator. Jeg er en af dem.

Æret været Sørens minde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Esbjerg For abonnenter

Ramt af vandmasserne: - Vi kan sidde i stuen og fiske

Annonce