Annonce
Sønderborg

Ny konkurrent: De gule taxi'er rykker ind i Sønderborg

De gule taxi'er bliver snart en del af bybilledet i Sønderborg. Arkivfoto

Dantaxi i Sønderborg får snart konkurrence af otte nye gule hyrevogne fra selskabet 4x27 Taxi, der har rødder på Amager og nu snart får taxikørsel i sin syvende by.

Sønderborg: Hvis nogen synes, at det ind i mellem er svært og dyrt at tage en taxi, så er der måske håb forude.

For i nær fremtid vil der dukke otte nye gule taxi'er op i gadebilledet til at supplere de godt 50, som selskabet Dantaxi 4x48 opererer med i Sønderborg- og Aabenraaområdet.

- Vi har endnu ikke en præcis dato for, hvornår vi begynder, men det burde være tæt på og med planlagt otte vogne, bekræfter adm. direktør hos 4x27 Taxi, Thomas Petersen. Firmaet har rødder på Amager, hvorfra det kører i hele Københavnsområdet.

4x27 Taxi kører i dag desuden i Aarhus, Odense, Frederikshavn, Struer og Skagen. Trafikstyrelsen behandler nu ansøgningen fra 4x27 Sønderborg Taxi og er myndighed på området efter at en ny taxilov 1. januar 2018 overtog arbejdet med tilladelser og prisfastsættelse fra kommunerne.

- Vi kører efter andre regler og aftaler i forhold til Dantaxi og planlægger gode priser for vores kunder, tilføjer Thomas Petersen, som snart skal til Sønderborg for netop at snakke priser med de kommende chauffører.

Annonce

Vi har endnu ikke en præcis dato for, hvornår vi begynder, men det burde være tæt på og med planlagt otte vogne.

Adm. direktør hos 4x27 Taxi, Thomas Petersen

Taxikørsel

Den 1. januar 2018 trådte en nye taxilov i kraft. Taxiloven omfatter al erhvervsmæssig persontransport i bil. Det vil sige taxikørsel, limousinekørsel og kørsel for offentlige myndigheder.Taxiloven administreres af Færdselsstyrelsen og den politiske hensigt med loven er, at antallet af tilladelser til taxikørsel gradvis forøges, så der efter 2020 ikke længere vil være nogen begrænsninger på antallet af tilladelser, som kan udstedes.

Desuden er den geografiske binding på tilladelser ophævet lige som taxikørsel fremover kan udføres i selskabsform med et landsdækkende kontor

De enkelte vognmænd fastsætter selv prisen, men der er indført et prisloft. Før 2018 var det kommunerne, der udstedte tilladelser og fastsatte priser.

Læs mere på taxilov.dk

Konkurrence er velkommen

Hos Dantaxi 4x48 hilser man den kommende konkurrent velkommen:

- Med taxiloven vil flere og flere jo opleve, at der kommer nye taxiselskaber til. Det har selvfølgelig også været meningen med det, og vi hilser den nye konkurrence velkommen, siger kommunikationschef i Dantaxi 4x48, Rasmus Krochin.

Dantaxi 4x48 er landets største taxiselskab med omkring 1700 vogne fordelt på over 60 kommuner. Dantaxi 4x48 Syd (Sønderborg & Aabenraa) opererer med over 50 vogne i det sønderjyske og indbefatter desuden det gamle Sønderborg Taxa, hvor man ringede 74421818. Det nummer bruger Dantaxi stadigvæk.

På en nytrykt, endnu ikke omdelt, seddel beskriver de lokale chauffører bag 4x27 Sønderborg Taxi sig med en ambition om at levere taxiservicen tilbage, som man kendte den under Sønderborg Taxa.

- Konkurrencen har altid været størst i de store byer, men er også ved at indfinde sig i de mellemstore byer, tilføjer Rasmus Krochin, som dog ikke kender til chauffører, der har forladt Dantaxi på grund af 4x27's indtog.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce