Annonce
Esbjerg

Nyt liv i planer om bro over Dokhavnen

Det er planen, at Dokhavnsbroen skal opføres i cortenstål og beton, de samme materialer som Landgangen og promenaden i Havnegade. Illustration: Schønherr

Sidste års forslag om en broforbindelse med Dokhavnen på Fanø-færgeriet er nu et skridt nærmere at blive en realitet.

Esbjerg: Henrik Vallø (Borgerlisten) og Bjarne Pedersen fra Pedersen Gruppen, kunne for næsten præcis ét år siden i JydskeVestkysten fremlægge en ide om at knytte Dokken og Fanø-færgeriet sammen med en stiforbindelse. Ideen blev vel modtaget, men endte sidenhen i skrivebordsskuffen. Derfor glæder det makkerparret, at projektet igen er vakt til live. Denne gang et skridt nærmere realisering.

Ifølge Ugeavisen Esbjerg har Esbjerg Havn, Esbjerg Kommune og Pedersen Gruppen nu fået arkitektfirmaet Schønherr til at udarbejde et skitseforslag til en bro over Dokhavnen.

Af skitsen fremgår det, at broen på Dokken-siden skal ramme hjørnet af Newcastlekaj og Østre Dokkaj. Herfra og hen til Landgangens begyndelse er det tanken, at der, ligesom ved Havnegade, skal skabes en promenade.

- Jeg syntes bestemt, det er glædeligt. Det her er en anden løsning og en ny model, men jeg syntes, det ser meget spændende ud, siger Henrik Vallø, der sammen med Bjarne Pedersen kom på ideen i forbindelse med sidste års diskussion om parkeringsforhold omkring Havnegade og indre by.

Med til ideen hører også et ønske om at genskabe lidt af historien.

- Tilbage i gamle dage var der også en bro over dokhavnen ved de gamle sluseporte. Der har jeg brugt mange timer på at stå og fiske. På sin vis er projektet derfor også med til at bevare området, siger Bjarne Pedersen.

Dokhavnsbroen

Broen er foreslået udført som en drejebro med to fag. Åbning og lukning skal styres fra Esbjerg Havns kontor.I de aktuelle skitser arbejder man med en indsejlingsbredde ved en åben bro på ca. 35 meter. Den eksisterende gennemsejlingsbredde er i dag 75 til 85 meter.

For enden af Dokhavnsbroen, på siden mod Dokken, anlægges der et sidde- og opholdsareal.

Esbjerg Havn, Esbjerg Kommune og Pedersen Gruppen har delt udgifterne til udarbejdelse af projektforslaget. Håbet er, at man kan få både nationale og internationale fonde til at hjælpe med finansieringen.

Broen kan åbnes, så det vil fortsat være muligt at bruge Dokhavnen til skibsanløb. Illustration: Schønherr

Længe undervejs

Drømmen om at genskabe forbindelsen mellem Dokken og Færgeriet går i virkeligheden langt tilbage. Allerede da Dokken blev en realitet i 2004, ønskede lokalpolitikerne at forlægge færgeriet til Dokken, og i 2011, da kommunen udsendte "Plan for sammenhæng mellem Esbjerg Havn og By", blev en stiforbindelse fra Dokken til Fanø-færgeriet skitseret.

Det var dog først, da der i januar blev holdt møde på borgmesterkontoret, at der for alvor kom liv i ideen igen. Med til mødet var, foruden borgmester Johnny Søtrup (V) og Bjarne Pedersen også repræsentanter for Esbjerg Havn og Esbjerg Byforum.

- Vi mødtes for at drøfte mulighederne omkring broforbindelsen. Vi blev ret hurtigt enige om at gå videre med ideen og få udarbejdet et projektforslag, siger Bjarne Pedersen.

Annonce

Finansieringen

Nu er projektforslaget klar og foruden skitsen har arkitektfirmaet Schønherr udarbejdet et overslag. Heraf fremgår det, at Dokshavnen vil kunne opføres for mellem 25 og 30 millioner kroner.

- Vi tror, det er muligt at rejse det beløb i samarbejde med både nationale og lokale fonde, så det arbejde er gået i gang, siger borgmester Johnny Søtrup (V) til ugeavisen.

Hvis alt går vel med finansieringen, kan Dokhavnsbroen være en realitet om tre til fem år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Kvinde anholdt med favnen fuld: Sigtet for at stjæle indbo og ejendele fra sammenstyrtet hus

Sydjylland

Region Syddanmark i top: Markant færre corona-patienter i respirator døde end i resten af landet

Annonce