Annonce
Indland

Så vild var orkanen i 1999

Orkan. Esbjerg. 3. december 1999. Billedet er taget på Strandby Kirkevej ved Kvaglundvej. Træet på kørebanen er taget fra et hus på Amagervej.

Det kan godt være, at der mandag blev målt vindstød på Als, der var kraftigere end de vindstød, blev målt under orkanen i december 1999.

Men ødelæggelsen var langt mere omfattende for 14 år siden. Vi har været i arkivet og fundet nogle billeder frem fra orkanen, der ramte Syd- og Sønderjylland hårdt fredag den 3. december 1999.

Annonce
Orkan 3. dec. 1999. Dele af Kolding Storcenter mindede om en krigszone.
Orkan 3. dec. 1999. Gl. Vardevej ved Stadionhallen i Esbjerg.
Orkan 3. dec. 1999
Orkan 3. dec. 1999. Skaderne på Rømø-dæmningen blev senere opgjort til 27 mio. kr.
Orkan 3. dec. 1999. Esbjerg.
Orkan 3. dec. 1999
Orkan 3. dec. 1999
Orkan 3. dec. 1999. Mange får druknede på forlandet ved Rømø-dæmningen
Orkan 3. dec 1999
Orkan 3. dec. 1999. Spiret på en af byens butikker styrtede ned i gågaden i Aabenraa.
Orkan 3. dec. 1999. På Vorbasse Camping blæste campingvogne omkuld.
Orkan 3. dec. 1999. Taget blæste af og lagde sig midt på gårdspladsen.
Orkan 3. dec. 1999
Orkan 3. dec. 1999.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce