Annonce
Esbjerg

Sådan bliver Henning G. Kruses Plads foran Musikhuset

Musikhuset med den nye vandkunst og de 57 birketræer samt møbler til afslappende ophold. Pladsen står formentlig færdig efter sommerferien. Visualisering: BIG.
Musikhusets direktør og bestyrelse samt repræsentanter for Henning G. Kruses Fond offentliggjorde mandag visualiseringer, der viser, hvordan Musikhuset Esbjergs nye forplads kommer til at se ud, når den står færdig senere i år. 57 birketræer og en stor vandkunst, der er følsom over for lydbølger, skal lokke borgerne til pladsen.
Annonce

Esbjerg Kommune: 57 pollenfrie og allergivenlige birketræer omkring en vandkunst med en diameter på 10 meter, der via en særlig membran i bunden er i stand til at oversætte musik fra koncerter i salen til små bølger i vandspejlet.

Det er hovedelementerne i Musikhuset Esbjergs nye forplads, som esbjergenserne og andre af byens gæster kan indtage efter sommerferien.

Præcis, hvordan den nye forplads skulle se ud, har i månedsvis været en hemmelighed, men mandag offentliggjorde stjernearkitekten David Zahle, partner i arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group, BIG, seniorarkitekt fra samme firma, Søren Martinussen, formanden for musikhuset, Johnny Søtrup, musikhusets direktør, Torben Seldrup, bestyrelsesmedlem i musikhuset, Peter Ringtved, samt repræsentanter for Henning G. Kruses Fond visualiseringer af den omdannede forplads.

Når den står færdig, skifter forpladsen navn til Henning G. Kruses Plads efter manden, der har givet de omkring syv-otte millioner kroner, det koster at give forpladsen det nye udseende med de mange, opstammede birketræer og den cirkulære vandkunst.

Poolen, der fremstilles af lokale Aqua-Teknik, er baseret på en membran, der sender lydfrekvenser fra eksempelvis en koncert i Musikhuset gennem vandet, der på den måde bevæges på skiftende vis alt efter, hvilken musik, der spilles.

Kort om

  • Det er Musikhuset Esbjerg, der er bygherre på forplads-projektet, men det er Henning G. Kruses Fonds donation, der finansierer forpladsen. Det er også Henning G. Kruse, der har udvalgt BIG til opgaven.
  • Forpladsen ventes at kunne stå klar engang efter sommerferien - dermed når den ikke at blive færdig til Henning Kruses 80 års fødselsdag den 7. juni.
  • Hovedentreprenør på forpladsprojekt er det lokale entreprenørfirma Brinck, mens lokale Aqua-Teknik fremstiller vandkunsten og teknikken med at gengive lydbølger i bassinets vandspejl.

Annonce

Lidt skuffet

Det er omkring seks år siden, at Mr. Offshore, manden bag Esbjerg Oilfield Service og medstifter af det navnkundige Esvagt, Henning G. Kruse, første gang henvendte sig til Johnny Søtrup og foreslog en donation på et pænt stort millionbeløb til et kunstværk til Musikhuset Esbjergs forplads. Efter mange og lange overvejelser blev tilbuddet om gaven i form af et spektakulært kunstværk taget op igen.

Henning G. Kruse, der har besluttet sig at trække sig tilbage i forhold til offentlige optrædener, var ved pressemødet repræsenteret ved medlem af Henning G. Kruse Fonds bestyrelse, Poul Bjelke Laursen, og Kruses mangeårige forretningspartner, Henning Gejl.

Henning G. Kruse er ifølge Poul Bjelke Laursen begejstret for BIGs projekt, der dog har mødt modstand fra eksempelvis Esbjerg Kunstmuseum og på facebook, hvor blandt andre formand for Kultur & Fritidsudvalget, May-Britt Andrea Andersen (K), senest har ytret sig mod den del af projektet, der har været omtalt offentligt, nemlig de mange birketræer.

Hvad er Henning G. Kruses holdning til den kritik, der har været af projektet?

- Fri debat er helt fin, men han er nok lidt skuffet over den holdning, som er blevet ytret om, at pladsen skulle have heddet noget andet, siger Poul Bjelke Laursen og henviser til en leder i Ugeavisen Esbjerg, hvor avisens redaktør gav udtryk for den mening, at det vil være mere passende, hvis Henning G. Kruse med sin relation til Esbjerg Havn byttede plads med Esbjergs afdøde mæcen Tage Sørensen, som har fået en plads opkaldt efter sig ved Esbjerg Brygge.

Annonce

Musikhusets forplads

Johnny Søtrups kommentar til den fremførte kritik er den kontante, at forpladsen alene er Musikhusets, og at Esbjerg Kunstmuseum hverken juridisk eller økonomisk har nogen andel i pladsen:

- Det er forskellige steder fremgået, at der er tale om en fælles forplads, men det er det ingenlunde. For nu at være på den sikre side har vi gravet i vores arkiver, og vi kan af arkiverne fra 1995-1996 se, at forpladsen er 100 procent finansieret af en donation fra Musikhusets Venner, ligesom vi selv har afholdt udgifter til vedligehold af pladsen i alle de år. Og så må jeg sige, at når Tate Modern i London - et af verdens mest berømte kunstmuseer - kan have birketræer i massevis stående på deres forplads i form af en hel skov, så kan kunstmuseet vel også leve med de forholdsvis få træer, vi får her, siger Musikhus-formanden.

Fra venstre forrest ses arkitekt og partner i BIG, David Zahle og bag ham seniorarkitekt fra BIG, Søren Martinussen. Dernæst Peter Ringtved, bestyrelsesmedlem i Musikhuset, bestyrelsesformand Johnny Søtrup (i midten), og Torben Seldrup, direktør for Musikhuset. De to bagerste herrer i højre side af billedet er Poul Bjelke Laursen, bestyrelsesmedlem i Henning G. Kruses Fond, og Henning Gejl (yderst til højre), Henning Gejl, der er mangeårig forretningspartner til Henning G. Kruse. Foto: Ken Mathiesen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce