Vamdrup: Den første udgave af racerbilen Agile SCX har allerede sat sine spor. I hvert fald i de danske medier. Agile Automotive præsenterede for en uge siden nyheden om, at firmaet var klar til at præsentere sin første gadegodkendte racerbil, og foreløbig har 28 danske medier dækket nyheden, lyder det fra selskabet. Fredag blev racerbilen så helt officielt præsenteret i Vamdrup, hvor pressen kunne få en tur i den hurtige bil.
Bilen har 300 hestekræfter, den er bygget i kulfiber med Formel 1-teknologi, og så vejer den blot 580 kilo, hvilket forklarer, at den kan ramme 100 kilometer i timen efter tre sekunder, når chaufføren trykker klampen i bund. Og at det faktisk er en stor ting, at der nu produceres en bil i Vamdrup, er først nu gået op for direktør Tim M. Hansen.
- Vi har jo gået og hygget os med det her projekt. Men det er folk, der fortæller os, at det her er stort, siger Tim M. Hansen.
Ud over selskabet i Vamdrup, så bliver der i dag produceret sportsvogne i Præstø, hvor Zenvo har solgt luksusbiler side 2012. Her er prisen for en hurtig bil cirka 10 millioner kroner.
Tim M. Hansen, direktør i Agile AutomotiveI første omgang går vi efter det danske marked, men vi er godt klar over, at det danske marked bliver relativt hurtigt dækket. Næste skridt er Europa, og derefter bliver hele verden markedspladsen,
Lavet på budget
Direktøren har i flere år gennem sit firma House Of Composites leveret stumper til blandt andet Formel 1-racere og Le Mans-biler, men i dag er kunderne primært industrien. Men sideløbende har han sammen med Bo Ørbjerg gennem flere år udviklet lette racerbiler i kulfiber i Agile Automotive, der målrettet lukkede baner. Men nu kan raceren også trille på landevejen, efter den er blevet gadegodkendt.
- Det helt særligt ved bilen er, at den er bygget i kulfiber og teknologi fra Formel 1. Det er teknologi, der kun bruges på ekstreme og meget dyre biler som blandt andet Pagani og McLaren. Men vi har bygget den på "budget", så den kun koster fra 500.000 kroner. Derudover kommer moms og de danske afgifter, siger Tim M. Hansen.
Den første bil er solgt til en anonym køber, og selv om bilen er godkendt til gaden, vil den formentlig først kunne ses på landevejen i foråret 2021. Den åbne vogn kræver godt vejr, og samtidig kræver det en velpolstret pengepung, hvis den skal indregistreres hele året. Så rammer prisen 1,5 millioner kroner. De fleste købere vil derfor gå efter en flexleasing i en del af året, lyder vurderingen fra direktøren.
Klar til verdensmarkedet
Selskabet håber at bygge to nye biler i resten af 2020, og i 2021 vil man producere fire biler mere. På sigt er ambitionen at bygge 20-25 biler om året. Bilens direkte konkurrenter er østrigske KTM X-Bow og engelske Ariel Atom, der også er kendetegnet ved, at chaufføren sidder tæt på asfalten i en åben bil.
- I første omgang går vi efter det danske marked, men vi er godt klar over, at det danske marked bliver relativt hurtigt dækket. Næste skridt er Europa, og derefter bliver hele verden markedspladsen, siger Tim M. Hansen.
Agile Automotive
Agile SCX har en Ford turbomotor med tilhørende gearkasse samt trækaksler og kan accelerere fra 0-100 kilometer i timen på blot 3 sekunder. Agile Automotive ligger i Vamdrup, hvor der seks ansatte tilknyttet firmaet.